آیت‌الله مقتدایی:

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیش از نیم قرن سابقه دارد

دبیر دوم شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: جامعه مدرسین بیش از نیم قرن سابقه داشته و همواره مورد عنایت مراجع عظام تقلید و به ویژه امام(ره) و مقام معظم رهبری بوده است.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله مرتضی مقتدایی در آیین افتتاحیه هشتمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد در تبریز، با اشاره به اجلاسیه‌ای که در حضور مقام معظم رهبری برگزار شد، بیان کرد: ایشان در این اجلاسیه فرمودند جایگاه و احترامی که مدرسین حوزه علمیه دارند، اعطایی نبوده و عزتی است که نشات گرفته از خود اعضای جامعه مدرسین است.

وی با تاکید بر اینکه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حمایت از امام(ره) و تشکیل حکومت اسلامی زحمات فراوانی داشته و امروزه نیز خدمات بالایی را انجام می‌دهند، گفت: ارتباط تنگاتنگ و نزدیک با علمای بلاد، بزرگان و روحانیون یکی از کارهایی بود که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شروع کرده و طی آن سالی یک‌بار تشکیل یک اجلاسیه سراسری تحت عنوان "علمای بلاد" در برنامه قرار گرفت.

دبیر دوم شورای عالی حوزه ادامه داد: طی این اجلاسیه سراسری که سالانه برگزار می‌شد، علما و بزرگان حضور می‌یافتند و یک‌بار نیز آیت‌الله صافی گلپایگانی در جریان حضور در یکی از اجلاسیه‌ها گفتند که جلسه منظم و باشکوهی است و بهتر است که از علمای کشورهای خارجی نیز دعوت کنید.

وی افزود: بعد از برگزاری اجلاسیه‌های سراسری، اعضای اجلاسیه علمای بلاد پیشنهاد کردند که سالی یک‌بار برای این اجلاسیه کم بوده و باید در طول سال تکرار شود، از این‌رو تصویب شد که علاوه بر اجلاس سالانه‌ای که طی آن علمای بلاد در قم اجتماع می‌کنند، اجلاسیه‌های استانی نیز برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه اولین اجلاسیه استانی در مشهد برگزار شد، افزود: طی بررسی‌های بعدی ملاحظه کردیم که برگزاری این اجلاسیه‌های استان در ۳۰ استان زمان زیادی را می‌طلبد، از این‌رو بنا شد که اجلاسیه‌های منطقه‌ای جایگزین اجلاسیه‌های استانی شود.

آیت‌الله مقتدایی با اشاره به اینکه هشتمین اجلاس منطقه‌ای در تبریز با همکاری استان‌های اردبیل و آذربایجان‌غربی برگزار شده که به فال نیک می‌گیریم، تشریح کرد: زحمات فراوانی در این راستا کشیده شده و جلسات مقدماتی نیز در سه استان با حضور علمای استان‌ها برگزار شده و موارد را مورد بررسی قرار دادند و همچنین در قم نیز جلسه داشتند.

وی تاکید کرد: موارد مطرح شده در جلسات در کمیسیون مشترکی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در نتیجه در قالب سه کمیسیون در این اجلاسیه مطرح می‌شود.

وی با اشاره به کمیسیون‌های مختلف این اجلاسیه، بیان کرد: سه کمیسیون اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و روحانیت و حوزه از جمله کمیسیون‌های این اجلاسیه است؛ مطالب پیشنهاد شده توسط اعضا، دسته‌بندی شده و به کمیسیون مربوطه ارجاع شده است که در این اجلاسیه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اطمینان می‌دهیم که بر روی تمامی مصوبات این اجلاسیه‌ها کار می‌شود و این‌گونه نیست که به فراموشی سپرده شده یا کنار گذاشته شود؛ امید است مصوبات جمع و جور بوده و به گونه‌ای باشند که بصورت یک مصوبه بتوان روی‌شان کار کرد.

دبیر دوم شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: امیدواریم که مصوبات هشتمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قابل اجرا و پیاده شدن باشد، نفع این اجلاسیه در نتیجه به استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و ارومیه خواهد رسید.

هشتمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضور جمع کثیری از علما و روحانیون در تبریز آغاز به کار کرده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید