دبیر اجرایی نخستین کنگره بین المللی تغذیه:

در ایران مرز باریکی میان مکمل و مواد دوپینگی وجود دارد

دبیر اجرایی نخستین کنگره بین المللی تغذیه با اشاره به این که در ایران مرز باریکی میان مکمل و مواد دوپینگی وجود دارد، گفت: اگر ورزشکاران مواد را از مکان‌های معتبر مانند دارو خانه ها تهیه کنند دچار مشکل نمی‌شوند.

پویا دانشور درگفت و گو با خبرنگار ورزشی ایسنا، در خصوص غرفه های ارایه کننده مکمل‌های ورزشی در حاشیه نخستین کنگره بین المللی تغذیه در ورزش، اظهار کرد: مکمل جزئی از علم طب است. در علم طب، بانوان باردار موظف به استفاده از مکمل ها هستند و نیاز به آهن و ویتامین دارند. همچنین نوزادان نیز نیازمند استفاده از مکمل هستند. اکنون به نان‌ها نیز مکمل اضافه می‌کنند و استفاده از مکمل ها جزئی از زندگی روزمره مردم و به ویژه ورزشکاران است.

وی با بیان اینکه از مکمل بیش از استفاده، سوء استفاده می‌شود، افزود: مصرف کننده یا عرضه کننده، مکمل ها را به صورت غیر قانونی تهیه یا ارائه می‌کنند. بعضی مکمل‌هایی که در این راستا ارائه می‌شوند، آلوده هستند.

دبیر اجرایی نخستین کنگره بین المللی تغذیه اصفهان گفت: آمار نشان می‌دهد خریداران این مکمل‌ها را بیشتر از مراکز نامطمئن، آلوده و قاچاق خرید می‌کنند. مکمل‌هایی که در کشور و به صورت مجاز تولید می‌شود به دلیل شرایط دشوار تهیه، قیمت بالاتری نسبت به مکمل‌های قاچاق دارند. بنابراین تمایل به سمت کالاهای قاچاق است.

وی تصریح کرد: هرجا تقاضا وجود داشته باشد عرضه هم باید وجود داشته باشد. بنابراین متولیان نباید بازخورد چکشی و ناگهانی داشته باشند. هر تقاضایی در جامعه باید با یک عرضه منطقی پاسخ داده شود. در مورد مکمل‌ها متولیان امر آموزش و عرضه کنندگان قصور دارند.

دانشور ادامه داد: در کشور پنج شرکت تولید کننده مکمل‌ها وجود دارد که کارکنانشان به صورت دو شیفت در حال فعالیت هستند اما تقاضا در کشور به مراتب بیشتر از این میزان است. 

دبیر اجرایی نخستین کنگره بین المللی تغذیه اصفهان تصریح کرد: تولید مکمل‌های قانونی هزینه‌های بسیاری دارد، اما در فروش سود چندانی ندارد. زمانی که کالا به صورت قاچاق وارد می‌شود سود بیشتری دارد و بسیاری از مربیانی که صلاح ورزشکاران را در نظر نمی‌گیرند از مکمل‌های غیر قانونی استفاده می‌کنند. در بسیاری از مواد غیر مجاز اثرات کاذب این مکمل‌ها وجود دارد. ترکیبات هورمونی و استروئیدی به این مکمل‌ها اضافه می‌کنند که بیشتر ایجاد عارضه می‌کند و ممکن است در هفته اول فرد استفاده کننده نتیجه بهتری از مکمل‌هایی که از داروخانه تهیه می‌کند به دست بیاورد اما این اثرات ناشی از مواد دوپینگی و عوارض آن است.

وی با بیان اینکه مرز باریکی میان مکمل و مواد دوپینگی وجود دارد، اظهار کرد: اگر ورزشکاران مواد را از مکان‌های معتبر مانند داروخانه ها تهیه کنند دچار مشکل نمی‌شوند. ورزشکاران به ویژه در رده قهرمانی حتماً باید از متخصصان تغذیه مشاوره بگیرند تا بتوانند از مکمل‌های مناسب استفاده کنند.

دانشور در خصوص استفاده از هورمون‌های ورزشی که در میان ورزشکاران رواج دارد، تاکید کرد: تفاوت استفاده از هورمون های ورزشی با مکمل‌های ورزشی برای هرفرد از فرق سر تا نوک پای او نمایان است. از ریزش مو تا لکه‌های روی صورت. از دیگر عوارض استفاده از این هورمون‌ها سرطان، مرگ ناگهانی، عوارض قلبی عروقی، عوارض کبدی، پوکی استخوان، بیماری‌های روده و کلیه و ... است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید