ابتکار مطرح کرد

نبود معلم ورزش درمقطع دبستان تهدید کننده سلامت کودکان/اهمیت توجه به «بهداشت باروری»درسلامت زنان

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت توجه به «بهداشت باروری» در سلامت زنان، گفت: مسئله آگاهی یکی از مهمترین زمینه‌هایی است که باید در این زمینه روی آن سرمایه گذاری صورت بگیرد. این در حالیست که در حال حاضر نتوانسته‌ایم با رعایت شاخص عزت نفس در جوانان در این مسئله موفق ظاهر شویم.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار که در کارگاه آموزشی ارتقاء سلامت و خودمراقبتی در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری صحبت می‌کرد با بیان اینکه در گذشته محدودیت‌هایی که تحت عنوان حفظ حرمت‌ها وجود داشتند باعث شدند جوانان از آگاهی کافی در زمینه بهداشت باروری برخوردار نباشند، تصریح کرد: باید به جوانان آموزش‌های دقیقی داده شود تا بتوانند تصمیمات درستی برای خود و زندگی‌شان بگیرند.

وی با انتقاد از حذف معلم ورزش در مقطع دبستان‌ها ادامه داد: یکی از دغدغه‌های معاونت زنان حذف معلم ورزش در پایه‌های اول تا سوم دبستان است. این مسئله باعث می‌شود تا پایه سلامت کودکان از ابتدا اشتباه گذاشته شود. در حالیکه توجه ویژه به ورزش کودکان باعث ایجاد سبک زندگی پر نشاط و زندگی سالم برای آنها خواهد شد. تلاش می‌کنیم تا با همکاری وزارت آموزش و پرورش دست‌کم یک ساعت در هفته ورزش در برنامه کودکان دبستانی با مربیان حرفه‌ای برگزار شود.

وی با اشاره به «طرح تحول سلامت» تصریح کرد: یکی از مخاطبان اصلی این طرح زنان بودند، امیدواریم تا در دولت دوازدهم نیز پیشرفت‌های خوبی در این طرح به وجود بیاید و به بهبود سلامت بانوان کمک‌هایی شود.

ابتکار با تاکید بر لزوم نگاه متعادل جنسیتی در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: به دنبال این هستیم تا جایگاه زنان و مردان را در بهره‌مندی از همه امکانات برابر کنیم. همچنین در ماده 101 و 102 و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز برابری در بهره‌مندی از خدمات بهداشتی و سلامتی را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به محدودیت‌های زنان و شکاف‌های آماری در بهره‌مندی آنان از خدمات بهداشتی، ادامه داد: گاهی به دلیل عقب ماندگی‌های تاریخی وجود سقف شیشه‌ای و مسائل فرهنگی، شاهد شکاف‌هایی در بهره‌مندی زنان در خدمات مختلف هستیم.

وی با اشاره به آمار بالای زنان در ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت خاطرنشان کرد: باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی در حوزه سلامت زنان انجام دهیم که بخشی از آن مربوط به ارائه آموزش به آنها است.

ابتکار با تاکید بر اینکه مسئله سلامت زنان، دستگاه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد، اظهار کرد: معاونت زنان با همکاری وزارت بهداشت، رسانه‌ها و دانشگاه‌ها تلاش می‌کند تا با اصلاح سبک زندگی زنان مسائل و مشکلات سلامتی آنان را پیش بینی کند و به این ترتیب از هزینه‌های درمانی آنان بکاهد.

وی با اشاره به اهمیت بحث تغذیه زنان ادامه داد: در حال حاضر شاهد هستیم که سبک تغذیه خانواده‌ها از غذاهای سنتی به غذاهای ناسالم و فست فودها تغییر کرده است که باید آموزش‌های خود را از مدارس و کودکان آغاز کنیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با تاکید بر اینکه زنان و دختران باید مخاطبان اصلی آموزش‌های بهداشتی باشند، ادامه داد: بعضی از بیماری‌ها در میان این گروه شیوع بیشتری دارند که اگر در این مورد پیشگیری انجام نشود شاهد هزینه‌های سنگینی در آینده خواهیم بود.

وی با اشاره به رواج استفاده از قرص‌های روانگردان در میان جوانان تصریح کرد: برای پیشگیری از چنین آسیب‌هایی باید آموزش‌های دقیقی به جوانان از مجرای آموزش و پرورش و آموزش عالی ارائه شود.

ابتکار با اشاره به افتتاح نخستین مرکز بازتوانی مادر و کودک در تهران در روز گذشته اظهار کرد: در این مرکز زنان آسیب دیده به همراه فرزندانشان نگهداری می‌شوند. این در حالیست که اگر در بحث آگاهی رسانی فعال‌تر ظاهر شویم. از بسیاری از این آسیب‌ها پیشگیری خواهیم کرد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به شکاف موجود در سلامت روانی میان زنان و مردان، افزود: به دلیل خشونت خانگی و مسائل فرهنگی گاهی شاهد شکاف بیشتر بین سلامت روانی زنان و مردان هستیم که این مسئله نشان می‌دهد باید با نگاهی فرابخشی بر روی این آسیب‌ها کار کرد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید