کشاورزی , خوراک دام و طیور , تغذیه " />

70درصد هزینه های دامپروری مربوط به تغذیه است/ لزوم استفاده از بقایای گیاهی

  • تاریخ انتشار : 1396/7/26 ساعت : 19:47 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : محیط زیست
تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی از اجرای آزمایشی طرح استفاده از بقایای تولیدات کشاورزی در تغذیه دام ها تا پایان سال در 11 استان کشور خبر داد و گفت: بیش از 60 تا 70 درصد از هزینه های تولید مربوط به بخش تغذیه دام است.
به گزارش چهارشنبه تارنمای وزارت جهاد کشاورزی، «تورج صارمی» افزود: با اجرای طرح بهبود مدیریت تغذیه دام با روش های خوراک دهی، ذخیره سازی خوراک و استفاده از انواع مواد علوفه ای، می توانیم بازده تولید در واحدها را بهبود بخشیم.
صارمی ادامه داد: همه این موضوعات وابسته به این است که ما در تنظیم و متوازن کردن جیره ها مطابق با استانداردهای روز عمل کنیم و استفاده از افزودنی و مکمل ها برای بهبود بازده تولید و سلامت دام را در نظر بگیریم.
وی تصریح کرد: این دفتر برنامه مدونی برای طرح بهبود تغذیه در واحدهای دامداری از جمله گاو شیری دارد تا زمینه ارتباط دامداران با بخش خصوصی، مراکز علمی و دانشگاهی و موسسه های تحقیقاتی برای انتقال دانش روز دنیا را فراهم کند.
صارمی افزود: با همکاری موسسه های تحقیقاتی از جمله موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، در حال بررسی طرح هایی در زمینه استفاده از بقایای مختلف در تغذیه دام و صدور دستور العمل های اجرایی آن هستیم.
به گفته وی، امسال با استفاده از دستورالعمل های تحقیقاتی و اجرایی، امکان استفاده از بقایای پسته، سیب زمینی و نیشکر پس از برداشت، سرشاخه خرما، کارخانه های تولید میوه و آبمیوه و کارخانه های تولید محصولات رب در تغذیه دام اجرایی می شود.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی از تدوین دستورالعمل اجرایی استفاده از خوراک های کمتر رایج در تغذیه طیور در امسال خبر داد و اعلام کرد: در سال های اخیر زمینه عملیاتی کردن امکان استفاده از علوفه های جایگزین با نیاز آبی کم را فراهم کردیم و تلاش می کنیم از علوفه هایی همچون سورگوم، تاج خروس و چغندر علوفه ای که به شرایط کم آبی و خشکسالی مقاومند در تغذیه دام استفاده کنیم.
به گزارش ایرنا، سالیانه هشت میلیون و 500 هزار تن خوراک دام و طیور در کشور تولید می شود؛ در حالی که توان تولید این مواد 2برابر مقدار کنونی است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام*9186*1961* خبرنگار: هما همت خواه* انتشار: مریم مسعود

نظر خود را ثبت کنید