جشن دیوالی , هند " />

دیوالی،جشن پیروزی نور بر تاریکی

دهلی نو -ایرنا- همزمان با جشن ملی دیوالی یا جشن نور، سراسر هند امروز (پنجشنبه )شاهد برگزاری جشن ها و مراسم گوناگون است.
به گزارش ایرنا، جشنواره نور یا جشن چراغ دیوالی از بزرگترین جشنواره های پیروان آیین هندو است که در سراسر این کشور به مدت پنج روز برگزار می شود و امروز (پنجشنبه)با عنوان جشن دیوالی به کار خود پایان می دهد.
در این روز که در سراسر هند تعطیل رسمی است، پیروان آیین هندو به دیدار بزرگترها و اقوام و آشنایان خود می روند و به یکدیگر هدیه می دهند. به همین علت از یک هفته پیش بازارهای هند مملو از مشتریانی بود که برای خرید جشن دیوالی به خیابان ها آمده بودند.
همچنین همه محله ها و خیابان ها چراغانی شده و مراسم نورافشانی و آتش بازی در همه محله ها برگزار می شود.
جشنواره ملی نور یا دیوالی در باور پیروان آیین هندو، نشانه پیروزی خوبی بر بدی در درون انسان است.
مردم هند در این رویداد فرهنگی، علاوه برروشن کردن چراغ و تزیین خانه های خود، به نظافت خانه و محله ها می پردازند.
دراین جشنواره مردم باروشن کردن شمع دراطراف خانه، برپایه باورهای خود از الهه هندو طلب، برکت و ثروت می کنند.
در این روز مردم با انواع خوراکی و شیرینی، از یکدیگر پذیرایی می کنند و این روز را که نماد پیروزی خوبی بر بدی است، به یکدیگر تبریک می گویند.
بیشتر پیروان آیین هندو مراسم عروسی را در این ایام برگزار می کنند و به علت افزایش خرید طلا و جواهر ، قیمت این فلز گرانبها در این ایام به اوج خود می رسد.
یکی از ویژگی های بارز جشن دیوالی، استفاده گسترده جوانان و نوجوانان از مواد محترقه و وسایل نورافشانی است به گونه ای که تصاویر ماهواره ای از هند در روز دیوالی، این کشور را به شکل صفحه ای بزرگ از نور نشان می دهد.
جذابیت های جشن دیوالی موجب شده گردشگران زیادی از کشورهای مختلف در این ایام به هند سفر کنند و این جشن به یکی از جذابیت های توریستی این کشور تبدیل شده است.
جشن دیپاوالی یا 'دیوالی' که در باور هندو ها ایام 'غلبه روشنایی بر تاریکی' است هر سال بر اساس گاه شمار هندی با تکیه بر ماه قمری تنظیم می شود در زمان متفاوتی برگزار شده و امسال زمان این جشن برابر با 19 اکتبر (27 مهر) شده است.
معنی دیوالی در زبان سانسکریت 'ردیف و صفی از نور' است و این جشن از روز 15 'کارتیکا' در تقویم هندی شروع شده و پنج روز ادامه می یابد.
براساس یک روایت تاریخی از دیوالی در روزگار باستان، هندوها از دست ظلم و ستم شخصی به نام 'ناراکاسورا' که روحی پلید و شیطانی داشت به تنگ آمده بودند و 'لرد خریشنا' وی را نابود کرد و هندوها از تاریکی و ظلم و ستم رهایی یافتند.
هندوها از آن زمان، برای گرامیداشت این پیروزی و غلبه بر تاریکی و ظلم و ستم این روز را جشن می گیرند و دست به دعا بر می دارند.
آساق**انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد

نظر خود را ثبت کنید