عفو بین الملل , میانمار , روهینگیا " />

عفو بین الملل: قتل صدها زن و کودک روهینگیا توسط ارتش میانمار/ میانمار مستحق تحریم نظامی است

کوالالامپور – ایرنا – سازمان عفو بین الملل در گزارشی نیروهای امنیتی میانمار را عامل کشتار صدها مرد، زن و کودک در یک حرکت نظام مند با هدف اخراج مسلمانان روهینگیا معرفی کرد و خواستار تحریم نظامی این کشور و همچنین بازجویی از عاملان این کشتار شد.
به گزارش امروز پنجشنبه ایرنا، بیش از 580 هزار آواره روهینگیا از 25 اوت (سوم شهریور) که نیروهای امنیتی میانمار کشتار مردم در روستاها را آغاز کردند، به بنگلادش گریختنند.
دولت میانمار ادعا کرده که این اقدامات در پاسخ به حملات انجام شده توسط شورشیان مسلمان بوده است، اما سازمان ملل و دیگر نهادها حد پاسخ نظامیان میانماری را فراتر از حد و اندازه مورد نیاز اعلام کرده اند.
تداوم آوارگی مسلمانان روهینگیا به یک بحران انسانی اصلی تبدیل شده و نهادهای بین المللی در اقدامات مختلفی میانمار را مورد انتقاد قرار داده اند، هر چند که این کشور نیز ارتکاب هر نوع خشونتی را رد می کند.
عفو بین الملل در گزارش خود بر اساس گفت و گو با بیش از 120 آواره روهینگیا، اعلام کرد که دست کم صدها نفر به دست ماموران امنیتی که به روستاها حمله کرده اند، کشته شدند، خانه های خالی از سکنه سوزانده شده اند. علاوه بر آن سالمندان، افراد معلول و کسانی که قادر به فرار نبوده اند نیز در آتش سوخته اند.
بر اساس نتایج این گفت و گوها، در روستاهای بسیاری، زنان و دختران هدف آزار جنسی نیروهای امنیتی قرار گرفته اند.
عفو بین الملل با ارائه مستندانی از شاهدان بیان کرده است که عاملان این قبیل خشونت ها لباس هایی بر تن داشته اند که آرم یگان غربی میانمار بر آنها بوده است.
هنگامی که نشان های مختلف ارتش میانمار به شاهدان نشان داده شد، آنها بطور اجماع آرم مرتبط با یگان غربی میانمار را نشان دادند.
پلیس مرزی میانمار و همچنین بخش 33 پیاده نظام این کشور نیز که با لباس های آبی از دیگر گروهها متمایز می شوند از دیگر گروههای بوده اند که در این کشتارها نقش داشته اند.
از بین راهکارهای ارائه شده، گروههای حقوق بشر خواستار اعمال تحریم جامع نظامی میانمار توسط شورای امنیت سازمان ملل و همچنین تحریم های مالی علیه مقامات رسمی مسئول این خشونت ها شده اند.
عفو بین الملل بر این باور است که مسببان این کشتارها مرتکب جنایت علیه بشریت شده اند.
آساق**241**1599
ناشر:حسن سالک رضائی

نظر خود را ثبت کنید