آمریکا: در حل بحران ویزا با ترکیه پیشرفت خوبی حاصل شده است

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن و آنکارا در مذاکرات برای حل مسئله ویزا به "پیشرفت قابل توجهی" دست یافته‌اند، اما آمریکا همچنان به اقدام ماموران ترکیه‌ای در ماموریت دیپلماتیکشان معترض است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت، هیئت نمایندگان آمریکایی به ریاست جاناتان کوهن، مقام ارشد وزارت خارجه این کشور، طی سفر خود به ترکیه به "پیشرفت قابل توجهی" دست یافته ‌است.

ناوئرت افزود، واشنگتن در گفت‌وگو درباره مسائل مرتبط با دیدگاهی برای بازگرداندن سریع رویه متداول ویزا، به اصول خود پایبند خواهد بود.

روابط پرتنش میان این دو متحد ناتو در اوایل ماه جاری و پس از آنکه دادگاهی به طور رسمی یک کارمند آمریکایی در استانبول را به اتهام جاسوسی و تلاش برای سرنگون کردن دولت ترکیه، محکوم کرد، بیش از پیش رو به وخامت گذاشت.

در 8 اکتبر، سفیر آمریکا در واکنش به دستگیری این فرد اعلام کرد، همه خدمات ویزا در ترکیه به جز ویزای مهاجرتی به حالت تعلیق در خواهد آمد. آنکارا نیز در اقدامی مشابه به این تصمیم واکنش نشان داد.

بر اساس گزارش‌های واشنگتن، دو تن از کارمندان هیئت دیپلماتیک آمریکا در ترکیه‌ در سال جاری دستگیر شده و نفر سوم نیز به دادگاه احضار شده است.

نوئرت هفته گذشته در رابطه با اتهامات "مرتبط با فعالیت‌های تروریستی" گفت: دولت ترکیه هنوز مدرکی به ما نداده است. اگر آنان مدارکی در دست دارند، بهتر است برای ارائه آن اقدام کنند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید