السنوار: در پرونده آشتی ملی هیچ دیکته خارجی را نمی‌پذیریم/ ایران بزرگترین حامی ماست

یحیی سنوار، رئیس دفتر حماس در غزه در دیدار با جوانان این منطقه به بیان سیاست‌های کلی این جنبش پیرامون مسائل مهم از جمله پرونده آشتی ملی و ارتباط با ایران پرداخت.

به گزارش ایسنا، یحیی سنوار در دیدار با جمعی از جوانان فلسطینی در واکنش به شروط کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی برای موافقت با آشتی ملی فلسطین اظهار داشت که هیچ شرطی برای تحقق آشتی ملی برای ما الزام آور نیست و آشتی مساله‌ای فلسطینی و صرفا ملی است.

وی با رد شروط کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی و اظهارات جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه تاکید کرد که حماس این مرحله را پشت سر گذاشته است و به شکاف داخلی پایان خواهد داد.

فرستاده دونالد ترامپ به منطقه خاورمیانه در واکنش به توافق آشتی ملی اعلام کرده بود که اگر حماس قصد ایفای هر گونه نقشی در دولت فلسطین را داشته باشد، باید اصول کمیته چهارجانبه بین المللی را بپذیرد و به عبارت دیگر، دولت فلسطین باید به «دوری از خشونت»، «به رسمیت شناختن کشور اسرائیل» و «پذیرش توافقنامه‌ها و تعهدات قبلی» پایبند باشد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، سنوار با رد شروط رژیم صهیونیستی تصریح کرد: «دوره بررسی مساله به رسمیت شناختن اسرائیل گذشته است و هیچ قدرتی حق مجبور کردن ما برای بررسی این مساله را ندارد.»

وی تاکید کرد: حماس سازمان تروریستی نیست، بلکه جنبشی مقاومتی است و ما انقلابی هستیم و به قوانین حقوق بشری پایبندیم.

سنوار افزود: شکست آشتی ملی یکی از عواملی خواهد بود که پروژه ملی فلسطین را به خطر می‌اندازد.

سفر عباس به غزه

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه همچنین تاکید کرد: ما در تلاش برای پایان دادن به شکاف داخلی جدی هستیم و اجازه برگشت به عقب یا شکست آشتی ملی را نخواهیم داد. حماس با اجرای تمامی بندهای توافق آشتی با جنبش فتح پایبند است و از این جنبش و سازمان آزادی بخش فلسطین "ساف" می‌خواهد نشست‌های آتی‌شان را در باریکه غزه برگزار کنند تا عملا به عمر شکاف داخلی پایان داده شود.

وی با اعلام آمادگی حماس برای حمایت کامل از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در صورت اعلام موافقت وی با سفر به غزه، تصریح کرد که ابو مازن بر روی چشم و سر ما و تمامی نهادها جای دارد و من شخصا به حفظ جان و تامین امنیت و رفاه وی در صورت سفر به غزه اهتمام خواهم داشت.

یحیی سنوار خاطر نشان کرد که جنبش متبوعش دو گام اول را در مسیر طولانی آشتی ملی و پایان دادن به شکاف داخلی برداشته است، اما نباید در گفتگوها عجله کرد و گام دوم باید پس از تثبیت گام اول برداشته شود.

وی افزود: نزدیک شدن دیدگاه‌های دو جنبش فتح و حماس به هم کار سختی نیست و از آنجایی که ما سعی در تحقق همان اهداف ملی را داریم که بر سر آنها اختلاف نظر وجود دارد، امکان دستیابی به موضع مشترک و اجماع بر روی برنامه توافقی وجود دارد و این آشتی باید یک طرف پیروز داشته باشد و آن ملت و آرمان فلسطین است.

وی گفت: حماس سعی در حل تمامی مشکلاتش با طرف‌های فلسطینی بر اساس اصل همبستگی و گفتگو به نفع مساله فلسطین را دارد و در همین راستا از هر گونه تلاش طرف‌های فلسطینی برای تقویت پروژه ملی فلسطین حمایت می‌کند.

جوانان فلسطینی و آشتی ملی

سنوار در بخش دیگری از سخنان خود جوانان فلسطینی را به دفاع از مرحله کنونی و تلاش برای پایان بخشیدن به شکاف داخلی فراخواند و گفت: ما احساس می‌کنیم که آینده ملت و جوانان‌مان در خطر است و لازم بود که در سایه پروژه ملی مقاوم، امید به آینده را در دل‌ها زنده کنیم تا زمینه تحقق اهداف ملی فراهم گردد.

وی افزود: ما در سایه شرایط کنونی که مساله فلسطین با خطر مواجه شده است، نسبت به پروژه ملی احساس ترس و نگرانی واقعی می‌کنیم و حساب و کتاب‌های بین المللی، منطقه‌ای، داخلی و ملی را اتخاذ کرده‌ایم. ما باید با اعتماد و قدرت و حکمت کامل حرکت می‌کردیم تا پروژه ملی را از خطر نابودی و فروپاشی حفظ می‌کردیم.

 وی بر تصمیم حماس برای فراهم کردن فرصت و زمینه لازم برای دولت رامی حمدالله، نخست وزیر فلسطین به منظور انجام مسئولیت‌هایش در نوار غزه و آمادگی هیات گذرگاه‌ها برای تحویل گرفتن مسئولیت اداره امور گذرگاه‌های غزه از آغاز نوامبر آینده تاکید کرد.

حماس و مصر

رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد که حماس طی ماه‌های گذشته با احترام و محبت زیادی از سوی طرف مصری مواجه شده است و آنها اهتمام و علاقه مندی کامل خود به پایان شکاف داخلی را به شیوه‌های مختلف و با ابزارهای متعدد اعلام کرده‌اند.

وی افزود: روابط ما با مصر در بهترین شرایط قرار دارد و ملت فلسطین نمی‌تواند از مصر چشم پوشی کند.

سنوار همچنین نسبت به حملات اخیر علیه ارتش مصر در صحرای سینا ابراز تاسف کرد و گفت: هر قطره خونی که در مصر یا هر کشور عربی دیگری ریخته می‌شود، ضربه‌ای به امت عربی و اسلامی است.

سلاح مقاومت

یحیی سنوار درباره خلع سلاح مقاومت نیز تاکید کرد که این مانند رویای شیطان در بهشت است و هیچ کس نمی‌تواند سلاح مقاومت را از دستش بگیرد و ما هر دقیقه و هر شب و روز به افزایش قدرتمان ادامه می‌دهیم و هیچ توافقی نمی‌تواند مانع از این کار شود.

وی افزود: سلاح مقاومت سالم است و توانایی‌های ما بالاست. اگر برادران ما در جنبش فتح و شخص محمود عباس بخواهند به این سلاح تکیه کنند، با قدرت پیروز خواهند شد.

وفاداری به آزادگان 2

رهبر جنبش حماس در غزه به مساله مبادله اسرای فلسطینی با اجساد نظامیان اسیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: اگر آنها می‌گویند اجساد هستند، آزاد هستند، اما حماس آماده امضای قرارداد وفاداری به آزادگان 2 است تا حسن سلامه، عباس سید، مروان برغوثی و احمد سعدات کنار ما بر سر این میز بنشینند.

وی افزود: هیچ کس در جهان نمی‌تواند جنبش حماس را مجبور به آزادی اسرایی کند که نزد خود نگهداری می‌کند؛ مگر در قبال آزادی اسرای فلسطینی.

این رهبر برجسته حماس به اسیر "مروان برغوثی" و همسر وی و نیز تمامی اسرا و رهبران ملی درود فرستاد و گفت: من روابط بسیار خوبی با برغوثی و سعدات دارم و ما مدت‌های طولانی کنار هم بوده‌ایم و حجم هماهنگی بالایی میان ما وجود دارد.

وی افزود: من به تمامی اسرای فلسطینی و عرب از تمامی گروه‌ها درباره وجود اسامی‌شان در لیست مبادله اسرای جدید وعده می‌دهم که آزادی آنها از زندان‌های صهیونیستی مسئولیت ماست.

ایران بزرگ‌ترین حامی و پشتیبان مقاومت

یحیی سنوار تاکید کرد که ایران بزرگ‌ترین حامی و پشتیبان گردان‌های شهید عزالدین قسام است و این جنبش هرگز روابط خود با این کشور را قطع نمی‌کند.

سنوار همچنین افزود: هر کس گمان کند حماس روابط خود را با ایران قطع می‌کند، سخت در اشتباه است. ایران بزرگ‌ترین حامی گردان‌های قسام است و بخش عمده سلاح و تجهیزات نظامی این گردان‌ها را ایران تأمین کرده است.

وی تصریح کرد که مقاومت فلسطین در غزه قادر است در عرض 5 دقیقه اسرائیل را به لرزه دربیاورد.

این رهبر حماس افزود که ما هرگز اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم، بلکه هدفمان زوال و نابودی این رژیم است.

یحیی سنوار اشاره کرد که تا زمانی که اسرای فلسطینی آزاد نشوند، نظامیان اسیر صهیونیستی رنگ آزادی را نخواهند دید.

سنوار با بیان اینکه تنها پیروز آشتی ملی، ملت و مساله فلسطین است، افزود که تصمیم حماس برای تحقق آشتی ملی راهبردی است و هرگز از آن عقب نمی‌نشیند و اجازه شکست آن را نمی‌دهد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید