انتقاد وزیر امور خارجه صربستان از فشارهای آمریکا بر کشورش

وزیر امور خارجه صربستان دیپلمات‌های آمریکایی را به دلیل تحت فشار قرار دادن کشورش برای انتخاب میان آمریکا و روسیه مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه وله ، این در حالی است که دولت بلگراد که همواره تلاش داشته یک نوع تعادل میان بلوک‌های مختلف در امور خارجه ایجاد کند به آمریکایی‌ها اعلام کرده که این دولت آن چیزی را که بیشترین منفعت را برایش داشته باشد در پیش خواهد گرفت.

اخیرا هایت برایان یی، معاون دستیار امور اروپا و اوراسیای وزیر امور خارجه آمریکا در سفری به بلگراد به رهبران صربستان گفت: کشور شما نمی‌تواند همزمان روی دو صندلی بنشیند.

او صربستان را که بخشی از یوگسلاوی سابق در زمان جنگ سرد بود تحت فشار قرار داد که بین عضویت در بلوک آمریکا یا بلوک روسیه یکی را انتخاب کند.

ایویچا داچیچ، وزیر امور خارجه صربستان و عضو دولت ائتلافی چپ‌گرای این کشور تاکید کرد که  موضع صربستان ایجاد روابط متعادل با آمریکا، اروپا، روسیه و چین است.

داچیچ به رویترز گفت: چیزی که ما نمی‌خواهیم این است که یک نفر بیاید و صندلی را از زیر ما بکشد. برای ما مهم این است که ببینیم چه چیزی بیشترین منفعت را برای ما به همراه دارد.

داچیچ همچنین به حمایت روسیه در گذشته از صربستان از جمله مخالفتش با استقلال کوزوو به عنوان یکی از مزایای موضع کشورش در "نشستن روی دو صندلی" اشاره کرد.

او با اشاره به بحران استقلال اخیر منطقه کاتالونیا گفت: اگر اسپانیا می‌تواند برای منطقه کاتالونیا بجنگد ما صرب‌ها هم می‌توانیم برای کشورمان بجنگیم.

او تاکید کرد که به دنبال یک راه حل برد – برد و یک کنفرانس بین‌المللی است که جلوی جنگ‌های آینده میان صربستان و کوزوو را برای یک قرن بگیرد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید