رییس کل سازمان نظام پزشکی تشریح کرد

چرا خارجی‌ها برای پیوند کلیه به ایران می‌آمدند؟

رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: باید زوایای مختلف بحث گردشگری سلامت را به دقت بررسی کنیم تا این عرصه در مسیرهای نادرست قرار نگیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج فاضل در همایش روسای بیمارستان‌های دارای واحد پذیرش بیماران بین‌الملل، گفت: با نهایت سربلندی می‌توانیم ادعا کنیم در حوزه پزشکی شرایط طبابت به گونه‌ای است که می‌توانیم از هر کجای دنیا بیمار بپذیریم. امروز به همت پزشکان مملکت، شرایط‌مان به گونه‌ای است که هیچ بیماری مجبور نیست برای درمان به خارج از کشور رود و همه درمان‌ها در کشور قابل دسترسی بوده و می‌توانیم توریسم درمانی هم بپذیریم.

وی با بیان اینکه از طرفی مردم ما بسیار مهمان‌نواز هستند و زمینه اجتماعی تقویت گردشگری سلامت نیز در کشور وجود دارد، گفت: در عین حال باید برخی زوایای این مسئله را به دقت بررسی کنیم و اجازه ندهیم تا این کار ممتاز در مسیرهای نادرست بیفتد.

فاضل ادامه داد: در گذشته پیوند کلیه در کشور برای بیماران خارجی انجام می‌گرفت. به این دلیل که آنها به ایران می‌آمدند و کلیه ارزان‌قیمت یک ایرانی را می‌خریدند و پیوندشان را انجام می‌دادند؛ چرا که این کار در کشور خودشان ممنوع بود. خوشبختانه در این دوره این کار ممنوع شد. بنابراین اقدامات‌مان در این حوزه باید با دقت انجام شود و از طرفی بیمارستان‌هایی این کار را بپذیرند که خوشنام بوده و دارای همه امکانات هستند تا مبادا این کار به ضد ارزش تبدیل شود. بنابراین امیدوارم بتوانیم در این حوزه به خوبی پیش رویم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در ادامه این همایش با بیان اینکه به طور میانگین ۹ درصد تولید ناخالص جهان از صنعت گردشگری است که این میزان در ایران حداکثر ۲.۲ درصد است، گفت: البته باید توجه کرد که کشور ما یکی از  ۱۰ کشور برتر در جایگاه گردشگری است.

وی با بیان اینکه هشت درصد اشتغال در حوزه گردشگری است که این میزان در کشور ما بین ۱.۳ تا ۱.۸ است، افزود: در عین حال ایران جزو ۴۱ کشور مقصد گردشگری پزشکی است و جایگاه ۴۱ را به عنوان کشور مقصد گردشگری پزشکی کسب به خود اختصاص داده است.

جهانگیری با بیان اینکه ما نیازمند حمایت دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای پیشبرد گردشگری سلامت هستیم، ادامه داد: بخش خصوصی امروز برای پیشبرد این حوزه در کشور برنامه دارد و پاسخگو خواهد بود، اما انتظار دارد که خودش مدیریت کار را برعهده گرفته و در عین حال با شرایط با ثباتی روبرو باشد.

جهانگیری همچنین گفت: باید توجه کرد که گردشگری سومین صنعت درآمدزا است. همچنین به گفته بانک جهانی، سلامت سومین حوزه سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآور جهانی است. تلفیق این دو می‌تواند بسیار سودآور باشد. در ایران سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توجه به سایر کشورها، در کنار توجه به موقعیت‌های جغرافیایی استان‌های کشور با همسایگان خارجی می‌تواند زمینه توسعه این صنعت را ایجاد کند.

وی در عین حال گفت: درصددیم تا در بهمن ماه سال جاری پورتال گردشگری سلامت کشور را راه‌اندازی  کنیم.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید