توافق اقتصادی ۱۱ کشور حوزه اقیانوس آرام بدون حضور آمریکا

رهبران ارشد تجاری ۱۱ کشور حوزه اقیانوس آرام بدون آمریکا به توافقی تجاری برای ادامه همکاری‌های اقتصادی در میان خود دست یافتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبریThe Hill، این مقام‌های تجاری از ۱۱ کشور حاشیه اقیانوس آرام به توافقی در مورد مولفه‌های اصلی در معاهده تجاری دست یافتند که آمریکا جزئی از آن نیست.

این کشورها با آمریکا توافقی تجاری در حوزه کشورهای حوزه اقیانوس آرام موسوم به TPP داشتند که در ۲۰۱۶ امضا شد اما پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا وی از این توافق خارج شد.

دونالد ترامپ در آن زمان با خروج از این توافق گفت ما مدتهاست که در این باره گفتگو کرده‌ایم .

رئیس جمهوری آمریکا این توافق را مورد انتقاد قرار داده و آنرا فاجعه‌ای بالقوه برای کشورش دانست.

این ۱۱ کشور در بیانیه‌ای اعلام کردند: وزرای اقتصاد و تجارت به توافقی در مورد مولفه‌های اولیه رسیده‌اند که شامل توافقی جامع در مورد همکاری تجاری میان کشورهای حوزه اقیانوس آرام است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این بیانیه آمده است: مقام‌های شرکت کننده بر روی حفظ معیارهای متوازن و یکپارچگی در امور تجاری میان کشورهای عضو به توافق رسیده‌اند که براساس منافع تجاری و اقتصادی تمامی کشورهای طرف قرارداد است.

۱۱ کشور باقی مانده که تمامی آنها از طریق اقیانوس آرام با یکدیگر هم مرز هستند، استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزلند، پرو، سنگاپور و ویتنام هستند.

هیلاری کلینتون، رقیب دونالد ترامپ از جانب دموکرات‌ها و سناتور برنی سندرز هم مخالف این قرارداد تجاری بودند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید