درخواست فرانسه از عربستان برای کمک به نیروهای مشترک "ساحل"

رئیس جمهوری فرانسه خواهان کمک مالی عربستان به نیروی نظامی مشترک پنج کشور منطقه ساحل آفریقا شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاخ ریاست جمهوری فرانسه روز جمعه اعلام کرد امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور از عربستان خواسته تا در تامین بودجه مورد نیاز برای تشکیل نیروی مشترک پنج کشور ساحل آفریقا همکاری کند.
این درخواست برای کمک به ادامه فعالیت این نیروی نظامی با هدف مبارزه با تروریسم در منطقه ساحل آفریقا مطرح شد که مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو بودجه نیاز است.
کاخ الیزه در بیانیه خود اعلام کرد مسئولان عربستانی آماده حمایت از نیروی مشترک پنج کشور ساحل، در نشستی که قرار است روز چهاردهم دسامبر در بروکسل برگزار شود جهت کمک به این عملیات هستند.
فرانسه از طرح پنج کشور ساحل آفریقا که شامل موریتانی، مالی، بورکینافاسو، چاد و نیجر می‌شود برای تشکیل نیروی مشترک مبارزه با تروریسم حمایت کرده است.

 اتحادیه اروپا نیز ضمن اعلام حمایت از این طرح، از سران این کشورها خواسته در بروکسل با همتایانشان گرد هم آیند.

 این اتحادیه مبلغ ۵۰ میلیون یورو به نیروی مشترک که هفته گذشته نخستین عملیاتشان را آغاز کردند، اختصاص داد.

پنج کشور موسس نیروهای مشترک ساحل آفریقا به فراهم کردن ۱۰ میلیون یورو متعهد شدند در حالی که فرانسه به پرداخت هشت میلیون یورو متعهد شد.

آمریکا نیز از پرداخت ۶۰ میلیون دلار معادل ۵۱.۵ میلیون یورو خبر داد.

از سوی دیگر کاخ الیزه اعلام کرد که روز پنجشنبه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان طی دیدارش با رئیس جمهوری فرانسه تمایلش را نسبت به حفظ ثبات لبنان و عدم تلاشش برای وارد شدن به جنگ علیه حزب‌الله اعلام کرد.

ماکرون نیز اعلام کرد که فرانسه به حفظ ثبات لبنان و ایجاد روابط متوازن با تمامی طرف‌ها در منطقه تمایل دارد.

وی همچنین خواستار تسهیل کمک‌رسانی‌های بشردوستانه به یمن شد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید