"تاریخ از تحریف کنندگان خود هرگز قهرمان نمی‌سازد"

انتقاد هاشمیان از مصادره دستاوردهای پزشکی و کنگره بین‌المللی فوتبال

  • تاریخ انتشار : 1396/8/22 ساعت : 09:52 - 6 سال قبل
  • از گروه : ورزشی
  • زیرگروه : علم ورزش
رییس پیشین کمیته‌ی پزشکی و مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال گفت: این که کشور ما به پایگاهی برای برگزاری همایش‌های علمی و تبادل تجارب دانشمندان و صاحب‌نظران دانشگاهی تبدیل شده است، افتخار بزرگی است اما باید مراقب بود این فضای علمی به میدانی برای بهره‌برداری شخصی تبدیل نشود.

احمد هاشمیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برگزاری اولین کنگره بین‌المللی فوتبال کلینیک اظهار کرد: ابتدا وظیفه خود می‌دانم از جمع بزرگی که ماه های متمادی زحمت کشیدند و چنین همایشی را تدارک دیدند، از طرف خودم و دبیر علمی همایش که ویدئوی تبلیغاتی‌اش‌ فرصت تشکر از همکارانش را به او نداد، صمیمانه سپاسگزاری کنم. اینکه کشور ما به پایگاهی برای برگزاری همایش‌های علمی و تبادل تجارب دانشمندان و صاحب‌نظران دانشگاهی تبدیل و شناخته شود، افتخار بزرگی است و تردیدی نیست که باید حمایت شود. اما به دلیل همین اهمیت موضوع باید مراقب بود این فضای علمی به میدانی برای بهره‌برداری‌های شخصی تبدیل نشود که آسیب جبران ناپذیری وارد خواهد کرد.

وی ادامه داد: از چهره مدعوین خارجی همایش بویژه رییس کمیته پزشکی AFC و غیبت رییس و دبیرکل فدراسیون در همایش، به خوبی احساس ناخرسندی از سوء استفاده‌ها از برگزاری کنگره قابل درک بود. در ابتدای مراسم افتتاحیه برخلاف عرف تمامی کنگره‌های علمی که دبیر علمی همایش با حضور در جایگاه و خیرمقدم به مدعوین، ضمن توضیح فرآیند علمی طی شده در برگزاری کنگره، همکاران علمی را معرفی و از او که بار سنگین برگزاری یک همایش را برعهده داشته‌اند قدردانی می‌کند، در کمال تعجب در این همایش شاهد پخش ویدئویی از دبیر علمی همایش بودیم که صرفا معرفی خودش بود و متاسفانه گزارشی از روند شکل‌گیری مرکز پزشکی فوتبال که با تحریف شدید تاریخچه آن، - آن هم در حضور من که خود بنیانگذار پزشکی نوین در فوتبال کشور بودم و مرکز پزشکی فوتبال را تاسیس کردم - همراه بود.


هاشمیان گفت: در سال‌های اخیر خانم هراتیان برای استمرار اهداف و برنامه‌های این مرکز زحمات زیادی کشیده اما باید از از ایشان و همه دست‌اندرکاران آن تشکر کرد. اما چرا ایشان که تمام زیربنای پیشرفت خود و مرکز پزشکی را که مرهون و مدیون افراد دیگری بوده باید تلاش‌های دیگران را از تاریخچه این پروژه بزرگ و افتخارآمیز حذف کند؟

رییس پیشین کمیته پزشکی و مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال تصریح کرد: ایده تاسیس مرکز پزشکی برگزیده فیفا از اولین پروژه‌هایی بود که من در بدو قبول مسئولیت کمیته پزشکی فوتبال طرح و نهایتا گام نخست آن در سال ۸۹ با تاسیس مرکز پزشکی در کمپ‌ تیم‌های ملی برداشته شد و در سال 2013 در همایش منطقه‌ای فیفا در دهلی اولین گزارش و درخواست اخذ امتیاز این مرکز از فیفا توسط من تحویل دکتر ورژاک رئیس وقت FMARC فیفا شد و او هم قول همراهی داد.

هاشمیان تاکید کرد: در تمام طول این فرآیند زهره هراتیان که تا پیش از این هیچ ارتباطی با پزشکی ورزشی نداشت، توسط شخص من وارد فدراسیون شد، آموزش دید و با حمایت من وارد دوره دستیاری تخصص پزشکی ورزشی شد و در جریان تمام این ایده‌ها بود. ولی متاسفانه حس جاه‌طلبی، در نهایت وی را به تلاش برای حذف بزرگترین حامی و به قول خود او برترین رییس کمیته پزشکی واداشت و متاسفانه امروز شاهد حذف تلاش‌های اینجانب و سایر همکاران از تاریخچه ایجاد مرکز پزشکی فوتبال بودیم.

او در پایان گفت: در اولین کنگره بین‌المللی فوتبال کلینیک در بین مدعوین جای اصلی‌ترین عناصر خدمتگزار پزشکی فوتبال از جمله رییس فعلی کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال که مخالف رفتارهای او هستند به خوبی به چشم می‌آمد و این هیچ تناسبی با مقتضیات یک محیط علمی فوتبالی ندارد. هر چند جزییات نگفته بسیار است، اما به همین مختصر بسنده می‌کنم و از آنجا که بنده به عنوان یک معلم دانشگاهی باید به دانشجویان رفتن به راه درست و اخلاقی را آموزش دهم، لازم دانستم این نکات را پس از سه سال سکوت بیان کنم تا مبادا دیگران باور کنند که تاریخ از تحریف کنندگان خود قهرمان می‌سازد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید