گزارش ایسنا از حال و روز دانشگاه‌های زلزله زده غرب کشور

  • تاریخ انتشار : 1396/8/22 ساعت : 14:58 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : ایلام
شب گذشته زمین لرزه‌ای با شدت بیش از 7 ریشتر استان‌های غربی کشور را غافلگیر کرد که این حادثه موجب نگرانی خانواده‌های دانشجویان مستقر در خوابگاه‌های دانشگاه‌های کرمانشاه، ایلام، کردستان، همدان و ارومیه شد و با پیگیری‌های اولیه خبرنگار ایسنا مشخص شد خوشبختانه این زمین لرزه هیچ آسیب جانی برای دانشجویان خوابگاهی در پی نداشته و وضعیت دانشگاه‌ها در این استان‌ها عادی است.

دکتر ابوالحسن ریاضی معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در اولین ساعات وقوع حادثه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: براساس گزارشی که اول صبح امروز از وضعیت دانشگاه‌های کرمانشاه از نظر آسیب دانشجویان و خوابگاه‌ها دریافت کرده‌ایم خوشبختانه نه در خوابگاه‌های دانشگاه رازی و نه سایر خوابگاه‌ها آسیبی به دانشجویان وارد نشده است. تنها در یک مورد پای یکی از دانشجویان بر اثر لغزش دچار پیچش شده که البته این مورد هم مشکل حادی نبوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به زمین لرزه شب گذشته، دانشجویان از این اتفاق بسیار نگران بودند به همین دلیل بسیاری از آن‌ها به سوله ورزشی منتقل شدند و امروز نیز با توجه به کمتر شدن نگرانی‌ها، دانشجویان به خوابگاه‌ها منتقل شدند.

معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم همچنین خاطر نشان کرد: تاکنون هیچ گزارشی از آسیب به ساختمان‌های خوابگاه‌های دانشجویی در استان‌های ایلام و کرمانشاه به دست نرسیده است. به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت عمده آسیب‌ها در حاشیه شهرهای اصلی بوده باشد، اما برای گزارش قطعی آخرین وضعیت باید منتظر شد.

دکتر ریاضی در خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌های انجام شده خوشبختانه دانشجویان خوابگاه‌های دانشگاه‌های سه استان کردستان، ارومیه و همدان نیز در سلامت کامل هستند و جای هیچ نگرانی برای این دانشجویان نیز وجود ندارد.


تشکیل کاروان‌های دانشجویی برای کمک به مردم زلزله زده/تعطیلی کلاس‌های دانشگاه طی 2 روز آینده

همچنین دکتر محمدابراهیم اعلمی آل‌آقا رییس دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: خوشبختانه دانشگاه رازی در زمین لرزه شب گذشته ضایعه جدی ندیده است و تمامی دانشجویان این دانشگاه در سلامت کامل هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: در خصوص خسارت فیزیکی ساختمان‌های دانشگاه نیز هنوز گزارشی از خسارت جدی ارسال نشده است و تنها این ساختمان‌ها متحمل خسارت‌های جزئی شده‌اند و البته همکاران فنی دانشگاه در حال بررسی وضعیت ساختمان‌ها هستند.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه رفع استرس و دلهره دانشجویان را مهم ترین اولویت مسئولان این دانشگاه عنوان کرد و گفت: همکاران دانشگاهی در تلاش هستند که در خوابگاه‌ها و مراکزی که دانشجویان مستقر هستند، فضایی ایجاد شود تا نگرانی، دلهره و اضطراب این دانشجویان کاسته شود. در واقع ممکن است برخی از دانشجویان، خانواده یا بستگان خود را در این حادثه از دست داده باشند و سعی می‌کنم با آنها نیز همراهی‌های لازم صورت بگیرد.

دکتر اعلمی با تاکید بر اینکه کلاس‌های درس دانشگاه رازی برای روزهای فردا و پس فردا نیز تعطیل می‌باشند، با توجه به اینکه سه روز در استان کرمانشاه عزای عمومی اعلام شده است و برخی دانشجویان نیز بستگان خود را در حادثه زلزله از دست داده‌اند،‌ بنابراین کلاس‌های آموزشی این دانشگاه امروز، فردا و پس فردا تعطیل می‌باشد، اما سیستم اداری دانشگاه فعال است.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه در پایان از فعال شدن کاروان‌های دانشجویی این دانشگاه برای کمک به زلزله زدگان خبر داد و گفت: همکاران دانشگاه رازی فضایی را ایجاد کردند تا دانشجویان بتوانند به هم استانی‌های خود کمک‌های لازم را ارائه دهند و در حال حاضر بسیج دانشجویی دانشگاه در این زمینه فعال شده است و گروه‌ها و کاروان‌های دانشجویی برای ارائه خدمات و کمک رسانی به مناطق مختلف زلزله زده اعزام شده‌اند، دانشگاه نیز تمام امکانات لازم را در اختیار آن‌ها قرار داده است.

ساختمان‌های دانشگاه کردستان در اثر زمین لرزه آسیب ندید/ غیبت دانشجویان امروز موجه است

دکتر اخلاقیان رئیس دانشگاه کردستان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هیچ کدام از ساختمان‌های دانشگاه کردستان در اثر زمین لرزه شب گذشته دچار خسارت فیزیکی نشده و براساس بررسی‌های انجام شده حتی شاهد خسارت جزئی هم در این ساختمان‌ها نشدیم.

وی در ادامه تصریح کرد: شب گذشته برای مردم استان کردستان و دانشجویان دانشگاه این استان شبی استرس‌زا و نگران کننده بود. به همین دلیل براساس همین استرس ها و نگرانی‌های ناشی از وقوع زلزله تعداد بیشتری از دانشجویان شب خود را بیرون از محوطه خوابگاه سپری کردند و البته در طول شب نیز مسئولان بازدیدهای لازم را از این دانشجویان به عمل آوردند.

دکتر اخلاقیان تاکید کرد: دانشگاه کردستان دارای 17 واحد خوابگاهی و حدود 4 هزار دانشجوی ساکن خوابگاهی دارد که خوشحال بگویم تمامی این دانشجویان در سلامت کامل هستند.

رئیس دانشگاه کردستان با تاکید بر اینکه تمامی کلاس های درس دانشجویان این دانشگاه امروز دایر است، گفت: غیبت دانشجویان در ساعات اولیه امروز موجه محسوب می‌شود و همچنین دانشجویانی که در مناطقی سکونت دارند که دچار حادثه شدند نگرانی در خصوص غیبت در کلاس درس نداشته باشند.

خسارت جزئی برخی ساختمان‌های دانشگاه ارومیه/ غیبت دانشجویان ساکن مناطق حادثه دیده موجه است

دکتر حب نقی رئیس دانشگاه ارومیه در گفت و گو با ایسنا، با اعلام این مطلب اظهار کرد: براساس پیگیری‌های به عمل آمده زلزله شب گذشته هیچ خسارت جانی برای دانشجویان این دانشگاه نداشته است، اگرچه این دانشجویان شب گذشته را با دلهره و اضطراب سپری کردند اما بلافاصله وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه عادی شد.

وی در ادامه در خصوص خسارت‌های مادی و فیزیکی خوابگاه‌های دانشجویی و ساختمان‌های دانشگاه ارومیه نیز گفت: برخی از این ساختمان‌ها در اثر زلزله دچار آسیب‌های جزئی شدند اما خوشبختانه خسارت هنگفتی در این زمینه به ساختمان‌ها وارد نشده است.

رئیس دانشگاه ارومیه همچنین ضمن عادی توصیف کردن فضای دانشگاه تاکید کرد: کلاس‌های درس دانشجویان این دانشگاه امروز برگزار می‌شود و دانشجویان در حال برگزاری انتخابات شورای صنفی هستند.

دکتر حب نقی خاطر نشان کرد: غیبت دانشجویان استان‌های کرمانشاه و ایلام که بستگان یا خانواده‌های آن‌ها در اثر زلزله دچار آسیب شده باشند، موجه محسوب می‌شود.

بررسی خسارات‌ احتمالی ساختمان‌های دانشگاه ایلام/تمامی کلاس‌های درس فردا دایر است

در ادامه دکتر علی اکبری رئیس دانشگاه ایلام در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر مشکل خاصی به دلیل زمین لرزه شب گذشته در دانشگاه و خوابگاه‌های دانشجویی ایلام وجود ندارد و بنده به همراه همکاران بلافاصله بعد از وقوع زلزله به تمامی خوابگاه‌های دانشجویی و دانشجویان سر زدیم. متاسفانه دانشجویان به دلیل شدت بالا و بی سابقه بودن زمین لرزه شب گذشته به شدت دچار رعب و وحشت شده بودند.

وی در ادامه تصریح کرد: اولین اقدامی که همکاران برای دانشجویان انجام داده‌اند این بود که سعی کردند آن‌ها را از فضای استرس خارج کنند و با توجه به سرد بودن هوا، در اقدام اولیه دانشجویان در سالن‌های تربیت بدنی اسکان داده شدند و همچنین با هماهنگی‌هایی که با ستاد بحران هلال احمر صورت گرفت، دانشجویان دختر خوابگاهی نیز در پردیس‌های خوابگاهی دختران دانشگاهی ایلام اسکان داده شدند و چادرهای لازم را در این مکان نصب کردند.

رئیس دانشگاه ایلام همچنین خاطر نشان کرد: برای اسکان دانشجویان پسر نیز مشکلی نداشتیم. خوشبختانه آن‌ها همکاری‌های خوبی برای بهبود وضعیت به عمل آوردند و این دانشجویان نیز شب گذشته در مکان‌های امن خوابگاه مستقر شدند.

دکتر علی اکبری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه خوابگاه‌های دانشجویی و سایر ساختمان‌های دانشگاه ایلام در ارتفاع قرار ندارند، بنابراین مشکلی جدی از لحاظ خسارت به ساختمان‌های این دانشگاه وجود نداشته و مواردی نظیر ترک‌های سطحی اتفاق افتاده که همکاران در حال بررسی وضعیت هستند.

رئیس دانشگاه ایلام خاطر نشان کرد: براساس تصمیم ستاد بحران استان ایلام، کلیه دانشگاه‌های این استان امروز تعطیل شدند، اما فردا تمامی کلاس‌های درسی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه ایلام دایر خواهد شد.

وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه کردستان عادی است

در ادامه دکتر عزیزی معاون دانشجویی دانشگاه کردستان در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: زلزله امشب استان کردستان حدود 20 ثانیه به طول انجامید. در این زمان برخی از دانشجویان ساکن خوابگاه‌ها موفق به خروج از ساختمان‌های خوابگاه‌ها شدند و برخی دانشجویان نیز در داخل اتاق‌های خود ماندند.

وی در ادامه تصریح کرد: وضعیت تمامی خوابگاه‌های دانشگاه کردستان در حال حاضر عادی است و هیچ مشکلی برای هیچ دانشجویی ایجاد نشده است و به نوعی تمامی دانشجویان در سلامت کامل هستند.

معاون دانشجویی دانشگاه کردستان خاطرنشان کرد: خانواده‌ها نگران وضعیت دانشجویان ساکن خوابگاه‌ها نباشند و مسوولان به طور مستقیم پیگیر وضعیت آنان هستند و در حال حاضر نیز دانشجویان آرامش خود را به دست آورده‌اند.


تمامی دانشجویان خوابگاهی دانشگاه رازی کرمانشاه در سلامت کامل هستند

در این راستا دکتر عازمی معاون دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: به دلیل شلوغی و ازدحام جمعیت در خیابان‌های شهر امکان تردد در خیابان‌ها سخت‌تر شده اما براساس گزارش مسوولین خوابگاه‌های دانشجویی استان کرمانشاه خوشبختانه هیچ خسارت مالی و جانی بر اثر زلزله وجود نداشته است و تمامی دانشجویان ساکن خوابگاه‌های استان کرمانشاه در سلامت کامل هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: همانطور که عنوان کردم به دلیل شلوغی خیابان‌ها تاکنون نتوانسته‌ام از نزدیک به دانشجویان ساکن خوابگاه‌ها سر بزنم اما گزارشات مکرر مسوولین خوابگاه‌ها حاکی از این است که مشکل خاصی در هیچ‌کدام از ساختمان‌های خوابگاهی اتفاق نیفتاده است.

معاون دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه همچنین تاکید کرد: در حال حاضر اکثر دانشجویان به دلیل نگرانی‌ که ایجاد شده ترجیح می‌دهند در محوطه خوابگاه‌ها در کنار همشهریان دیگر بمانند و نگرانی آنها نیز به دلیل شدید بودن زلزله طبیعی است.

دکتر عازمی تاکید کرد: خانواده‌ها نگران دانشجویان خوابگاهی خود نباشند، وضعیت آنها به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت کنترل مسوولان قرار دارد و مجدداً تاکید می‌کنم تمامی دانشجویان در سلامت کامل هستند و کسانی هم که ترجیح داده‌اند بیرون از ساختمان‌های خوابگاه‌ها بمانند پتو در میان آنها توزیع شده است.

بازگشت آرامش در بین دانشجویان خوابگاه‌های بوعلی‌سینای همدان/خانواده‌ها نگران نباشند

دکتر عمادی معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: خوشبختانه هیچ مشکلی برای دانشجویان خوابگاه‌های دانشگاه بوعلی سینا در اثر وقوع زلزله اتفاق نیفتاده است و مسوولان به محض اطلاع از وقوع زلزله تمامی درهای خروجی خوابگاه‌ها را باز گذاشتند و دانشجویان موفق به خروج از ساختمان‌های خوابگاه‌ها شدند.

وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر کلیه کلاس‌ها و فعالیت‌های اداری دانشگاه برقرار است و روند طبیعی خود را طی می‌کند .

دکتر عمادی با بیان اینکه شب گذشته هیچ‌گونه مشکلی برای دانشجویان خوابگاهی پیش نیامد، افزود: دانشجویانی که خانواده آنها ساکن مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اعم از شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و سایر مناطق هستند به خاطر نگرانی‌های پیش‌آمده به محل زندگی خود برگشته‌اند .

وی در ادامه با اشاره به اینکه در یکی دو سال اخیر ساختمان‌های خوابگاهی دانشگاه تعمیر و بازسازی شده است، خاطرنشان کرد: در خلال این بازسازی‌ها تمامی نکات ایمنی رعایت شده و تقریبا اکثر خوابگاه‌های دانشجویی از لحاظ بافت ساختمانی در وضعیت مطلوب به سر می‌برند .

یکی از دانشجویان دختر خوابگاه‌های دانشگاه بوعلی‌سینا نیز به خبرنگار ایسنا گفت: شب گذشته رعب و وحشت در خوابگاه‌های دخترانه دانشگاه زیاد بود به طوریکه برخی غش کرده و اورژانس به منظور امدادرسانی از بیرون به دانشگاه آمد.

وی افزود: برخی از دانشجویان مناطق زلزله‌زده و حتی استان‌هایی که از کانون زلزله دور بودند همچون اراک، قم، تهران و مازندران صبح زود خوابگاه دانشگاه را ترک کردند و به استان‌های خود بازگشتند.

این دانشجو از تأخیر مسئولان خوابگاه‌ها در بازگشایی درها به منظور رفتن دانشجویان به محوطه باز دانشگاه گلایه کرد و گفت: مسئولان 10 دقیقه پس از وقووع زلزله درها را باز کردند.

یکی از دانشجویان پسر دانشگاه بوعلی‌سینا نیز به خبرنگار ایسنا گفت: دانشجویان یکی از خوابگاه‌ها از شدت ترس شیشه‌های خوابگاه‌ها را شکستند.

یکی از دانشجویان دانشگاه بوعلی نیز به ایسنا گفت: در خوابگاه دخترانه دانشکده اقماری صنایع‌غذایی بهار دانشگاه بوعلی مسئولان از خروج دانشجویان از خوابگاه ممانعت کردند که پس از انتشار اخبار در فضای مجازی درب خوابگاه‌ها گشوده شد.

کلاس‌های دانشگاه آزاد سنندج امروز تعطیل نیست

محمد قربان کیانی رییس دانشگاه آزاد واحد سنندج نیز در گفت و گو با ایسنا در خصوص وضعیت این دانشگاه در پی زلزله شب گذشته اظهار کرد: خوشبختانه دانشجویان مستقر در خوابگاه دانشگاه هیچ آسیبی ندیده اند و همه در سلامت کامل به سر می برند و جای نگرانی برای خانواده های آنان وجود ندارد.

وی ادامه داد: شب گذشته به دلیل نگرانی و ترسی که بین دانشجویان وجود داشت، دانشجویان مستقر در خوابگاه به مسجد دانشگاه انتقال داده شدند و شب را در مسجد اسکان داشتند.

رییس دانشگاه آزاد واحد سنندج گفت: هیچ مشکلی برای ساختمان ها و تاسیسات این دانشگاه به وجود نیامده است و هیچ صدمه جدی برای دانشگاه به وجود نیامده.

کیانی افزود: کلاس ها و امتحانات دانشگاه به روال سابق برقرار است و امروز نیز هیچ کلاسی تعطیل نشده است.

وی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشتگان زلزله شب گذشته در استان های غربی اظهار کرد: این دانشگاه آمادگی کامل جهت کمک رسانی به مردم زلزله زده را دارد.

خوابگاه‌های دانشگاه آزاد ایلام تعطیل نیست

دکتر شهریار عباسی رییس دانشگاه آزاد واحد ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص وضعیت این دانشگاه در پی وقوع زلزله شب گذشته اظهار کرد: خوشبختانه ساختمان های این دانشگاه آسیب جدی ندیده‌اند و مشکل جدی در دانشگاه به وجود نیامده است.

وی ادامه داد: دیشب به دلیل پس لرزه‌هایی که وجود داشت دانشجویان در حیاط خوابگاه خوابیدند ولی امروز به دلیل اینکه پس لرزه جدی وجود نداشت دانشجویان در خوابگاه ها مستقر هستند.

رییس دانشگاه آزاد واحد ایلام گفت: امروز در پی تصمیم کمیته بحران استان ایلام همه مدارس،ادارات و دانشگاه ها تعطیل هستند و دانشگاه ما نیز از این تصمیم مستثنی نیست و تعطیل است.

دکتر عباسی گفت: خوابگاه‌های دانشگاه تعطیل نیست و دانشجویان می‌توانند خوابگاه‌ها مستقر باشند.

غیبت دانشجویان دانشگاه آزاد همدان تا پایان هفته موجه است

دکتر سعید جامه بزرگی رییس دانشگاه آزاد واحد همدان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص زلزله شب گذشته در استانهای غربی کشور گفت: خوشبختانه در استان همدان به دلیل اینکه فقط لرزش زلزله احساس شد عوارضی از نظر ساختمانی و تلفات و صدمات جانی چه در سطح استان و چه در دانشگاه وجود نداشته است.

وی ادامه داد: به دلیل همجواری استان همدان با کرمانشاه صبح امروز در دانشگاه ستاد بحران برگزار شد و طی تماسی با مراکز استان کرمانشاه، دانشگاه،‌ سازمان هلال احمر، سازمان انتقال خون و سایر ارگان هایی که در این استان خدمات رسان هستند اعلام کردیم که هم از بخش امکانات موجود و هم از نظر مالی آمادگی هر گونه کمک رسانی به این استان و مردم زلزله زده را داریم.

دکتر جامه بزرگی ادامه داد: در حال حاضر منتظر هستیم هدایای مردمی که جمع آوری شده است به همراه هدایای دانشگاه به سمت زلزله زده ارسال شود.

رییس دانشگاه آزاد واحد همدان تاکید کرد: کلاس‌های آموزشی این دانشگاه امروز و روزهای آتی برقرار است اما تا پایان هفته غیبت دانشجویان به دلیل مشکلات ناشی از زلزله با تصمیم و مصوبه ستاد بحران دانشگاه موجه محسوب می‌شود.

وی در خصوص وضعیت شب گذشته دانشجویان خوابگاهی اظهار کرد: شب گذشته عده‌ای از دختران مستقر در خوابگاه ها ترسیده بودند که بیرون از خوابگاه آمده بودند مسئولین در جمع آنها حاضر شدند و درهای اضطراری را تا صبح بازگذاشتند و نماز آیات را دسته جمعی خوانده و شب را در خوابگاه به صبح رساندند.

کلاس‌های دانشگاه آزاد کرمانشاه امروز تعطیل است

دکتر نوذر قنبری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه نیز با تسلیت درگذشت تعدادی از هموطنان در زلزله غرب استان های کشور، گفت: براساس گزارش های دریافتی هیچ یک از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه تا این لحظه دچار خسارت نشده اند.

وی ادامه داد: به منظور خدمت رسانی هر چه بیشتر به مردم، ستادی در واحد کرمانشاه شکل گرفته است که کارکنان واحدهای دانشگاهی در حالت آماده باش هستند.

دکتر قنبری افزود: کلاس های آموزشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه امروز تعطیل است، اما کارمندان بخش اداری به دلیل امدادرسانی و خدمت‌رسانی به مردم منطقه، در محل کار خود حاضر شده‌اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: با توجه به تعطیلی مدارس استان کرمانشاه و به منظور رفاه حال و آرامش کارمندان خانم، امروز را برای آنان تعطیل اعلام کردیم.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل قطع خطوط ارتباطی، امکان برقرای تماس تلفنی با برخی از واحدها و مراکز دانشگاهی استان کرمانشاه وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر قنبری با بیان اینکه اعضای هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در حال اعزام به محل وقوع زلزله هستند، گفت: واحدهای دانشگاهی استان کرمانشاه از هیچ کمکی برای امدادرسانی به هموطنان دریغ نخواهد کرد.

این گزارش در حال تکمیل است


نظر خود را ثبت کنید