زلزله غرب کشور، داغ 14 ساله کرمانی‌ها را تازه کرد

  • تاریخ انتشار : 1396/8/23 ساعت : 09:59 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : کرمان
مردم غیور کرمانشاه، لحظاتی که بر شما از این واقعه تلخ گذشت 5 دی‌ماه سال 82 هم بر ما گذشته و هیچ‌گاه از خاطرمان بیرون نخواهد رفت، ثانیه به ثانیه درد شما را با تمام وجود درک می‌کنیم، ما تلخی بی‌خبری را می‌دانیم، ما تنهایی زیر آوار ماندن را می‌فهمیم، ما سوز سرما در میان ویرانه‌ها را چشیده‌ایم، ما نیز به چشم خود شاهد بدن‌های له شده عزیزانمان در زیرآوارها بوده‌ایم، ما نیز کمک‌های شما غیرتمندان را در آن روزهای سخت را به یاد داریم هم اکنون مردم کرمان از هیچ کمکی به شما عزیزان دریغ نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، در ساعت 21 و 48 دقیقه 21 آبان‌ماه زمین لرزید و خبر از یک فاجعه عظیم دیگر در ایران داد، فاجعه‌ای که قلب‌ها را به آتش کشید و باز مردم ایران در سوگ هموطنانشان نشاند، نمی‌دانم چرا ما انسان‌ها زود اتفاقات تلخ و جانکاه را فراموش می‌کنیم و فقط در همان برهه زمانی به فکر چاره اندیشی برای کاهش آسیب‌ها در زمان وقوع حادثه هستیم و پس از مدتی همه را فراموش کرده و دوباره به رویه اشتباه خود ادامه می‌دهیم.

 اگر در سال 82 که زلزله بم اتفاق افتاد مقاوم‌سازی را سرلوحه کارهای خود قرار می‌دادیم، دیگر امروز با حادثه بزرگ کرمانشاه روبرو نمی‌شدیم، اگر مسئولان قوانین مربوط به ساختمان‌ها را اجرایی و سختگیرانه‌تر رفتار می‌کردند امروز شاهد کشته شدن صدها نفر از عزیزانمان در استان‌های غربی کشور نبودیم، متأسفانه ما فقط منتظر فاجعه‌ای هستیم تا اقدامات مدبرانه‌ای انجام دهیم، ای کاش ...

حضور اورژانس کرمان در ساعات اولیه حادثه در مناطق زلزله‌زده

دکتر «سیدمحمد صابری» مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی به ایسنا می‌گوید: کدهای عملیاتی که برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده‌روی اربعین حسینی از کرمان به ایلام اعزام شده بودند، شامگاه 21 آبان‌ماه در مسیر برگشت به کرمان برای خدمت رسانی به مردم زلزله زده سرپل ذهاب به این منطقه اعزام شدند.

وی با بیان این‌که پس از وقوع زلزله 6 کد به همراه 19 نیروی عملیاتی این مرکز در شهر زلزله‌زده سر پل ذهاب حضور یافتند، خاطرنشان کرد: در ساعات اولیه پس از وقوع زلزله یک دستگاه آمبولانس به محل سرپل ذهاب اعزام شد و تا قبل از طلوع آفتاب پنج نفر از مصدومان این حادثه را به مراکز درمانی منتقل کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین چهار دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس  و یک خودروی ارتباطات نیز از صبح روز 22 آبان ماه در منطقه سر پل ذهاب حضور پیدا کردند و اکنون در حال جابجایی و انتقال مصدومان زلزله به مراکز درمانی هستند.

راه‌های کمک به زلزله‌زدگان

«هادی سلطانی» مسئول روابط عمومی جمعیت هلال اح‌ر کرمان به ایسنا می‌گوید: جمعیت هلال‌احمر استان کرمان تاکنون یک هزار تخته موکت، 5 هزار گالن آب و نفت به مناطق زلزله ارسال کرده است.

وی ادامه داد: تیم‌های درمان اضطراری و امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمان در آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه اعزام شوند.

مسئول روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر استان کرمان افزود: بیشترین تمرکز جمعیت هلال‌احمر در جمع‌آوری کمک‌های نقدی است تا بتوان براساس نیازهای مردم آسیب‌دیده اقلام مورد نیاز را تهیه و ارسال کند، از این‌رو مردم شریف ایران به منظور حفظ کرامت انسانی از جمع‌آوری هر گونه مواد فاسدشدنی و مستمعل اجتناب کنند.

وی از مردم نوع‌دوست ایران اسلامی خواست تا به یاری هموطنان زلزله‌زده در استان‌های غربی کشور بشتابند و اعلام کرد: مردم شریف ایران می‌توانند از طریق شماره حساب 99999 به نام هلال‌احمر نزد بانک‌های ملی، ملت، صادرات، رفاه،‌ مسکن،‌ دی، تجارت،‌ سپه،پارسیان، شهر،‌ آینده و رسالت،  یا  702070(ارزی دلار) 800300 (ارزی یورو) بانک ملی یا  1404440(ارزی دلار)  بانک ملت و همچنین از طریق کد های  #112*3*741*  و  #724* برای پرداخت آسان موبایلی یا شماره کارت 6104337770064606 برای دریافت و ارسال کمک های نقدی به زلزله‌زدگان اقدام کنند.

تابع سازمان مدیریت بحران کشور هستیم

«علی حسین‌زاده‌مهرابی»، سرپرست مدیریت بحران و حوادث غیر مترقبه استانداری کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: ما تابع سازمان مدیریت بحران کشور می‌باشیم و هم‌اکنون استان‌های مجاور استان کرمانشاه در آماده باش کامل هستند.

وی با بیان این مطلب که مدیریت اکنون در کرمانشاه حکم‌فرما می‌باشد و هیچ استانی نمی‌تواند بدون هماهنگی اقدامات امدادرسانی انجام دهد، گفت: چنانچه سازمان مدیریت بحران کشور لازم بداند، استان کرمان آمادگی کامل برای امداد رسانی به مردم شریف کرمانشاه را دارد.

سرپرست مدیریت بحران و حوادث غیر مترقبه استانداری کرمان ادامه داد: سازمان مدیریت بحران کشور براساس نیاز درخواست کمک از استان‌ها را می‌کند.

تأثیر زلزله کرمانشاه تأثیری بر گسل‌های کرمان

وی زلزله را غیر قابل پیش‌بینی دانست و خاطرنشان کرد: در استان کرمان همواره به طور متوسط هفته‌ای حدود 3 زلزله بالای 3 ریشتررخ می‌دهد

«حسین‌زاده‌مهرابی» زلزله 7.2 ریشتری کرمانشاه را زلزله اصلی دانست و گفت: با توجه به بعد مسافت این زلزله روی گسل‌های استان کرمان اثری نداشته است.

وی به مردم توصیه کرد: حتی‌المقدور در سازه‌هایی که زندگی می کنند، حتماً شناژ عمودی و افقی داشته باشد و در برابر زلزله مقاوم باشد، باید بدانیم که زلزله اجتناب‌ناپذیر است و خواهد آمد، چه بهتر که از پیش با استحکام سازی سازه‌های خود از خسارات آن جلوگیری کنیم.

سرپرست مدیریت بحران و حوادث غیر مترقبه استانداری کرمان انتقاد کرد: متأسفانه در یک محدوده زمانی خاص تعداد انبوه‌سازی‌های زیادی انجام شد، از این‌رو نظارت دقیقی روی ساخت و ساز این ساختمان‌ها صورت نگرفت، اما هم‌اکنون نظام مهندسی و مسکن و شهرسازی روی استحکام بناها حساس هستند و این موضوع را به‌شدت دنبال می‌کنند و ساخت و سازها در حال حاضر استحکام لازم در برابر زلزله را دارند.

وی اظهار کرد: بنیاد مسکن به ساختمان‌های غیر مستحکم خصوصاً در بافت فرسوده شهر امکاناتی در خصوص مقاوم‌سازی ساختمان‌های آن نقاط را داده است و مردم باید رغبت لازم برای استفاده از این تسهیلات داشته باشند.

حسین‌زاده‌مهرابی تصریح کرد: با توجه به این‌که پیمانکاری که ساختمانی را احداث می‌کند، هم‌چنین مهندس ناظر ساختمان در قبال آن ساختمان تعهد دارند، بنابراین افرادی که در ساختمان‌هایی که سازه آنها مشکل دارند، زندگی می‌کنند، می‌توانند به نظام مهندسی، دستگاه قضا و سایر دستگاه‌های مربوطه مراجعه کنند و نتیجه بگیرند.

گزارش از «سارا سلطانی» خبرنگار ایسنای منطقه کویر

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید