دبیر ستاد راهبری صندوق‌های منابع طبیعی خبر داد:

وجود یک میلیون و 600 هزار بهره‌بردار در عرصه‌های منابع طبیعی کشور

دبیر ستاد راهبری صندوق‌های منابع طبیعی کشور با اشاره به وجود یک میلیون و 600 هزار بهره‌بردار در عرصه‌های منابع طبیعی کشور، گفت: در صورتی‌که صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی در تمامی استان‌ها راه‌اندازی شود قطعاً تخریب در عرصه منابع طبیعی ناچیز خواهد بود.

به گزارش ایسنا، احمدرضا لعلی‌نیا 23 آبان ماه در ششمین نشست تخصصی صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی کشور، اظهار کرد: فعالیت جدی تأسیس صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی در استان‌های کشور از سال 1391 با هدف توسعه سرمایه‌گذاری و مشارکت مردم در عرصه‌های منابع طبیعی آغاز شد و این تلاش‌ها سرانجام به تأسیس نخستین صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی در استان اصفهان شد.

وی از وجود هشت صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی در کشور خبر داد و گفت: پس از تأسیس اولین صندوق در استان اصفهان، صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی در استان‌های چهارمحال وبختیاری، یزد، کرمان، جنوب کرمان، هرمزگان، سمنان و فارس نیز تأسیس شد.

دبیر ستاد راهبری صندوق‌های منابع طبیعی کشور تصریح کرد: میزان سرمایه دولت در تأسیس این صندوق‌ها حداکثر 49 درصد و میزان سرمایه سهامداران غیر دولتی حداقل 51 درصد است.

وی اظهار کرد: هشت صندوق موجود در مدت فعالیت خود، باعث تحت پوشش قرار دادن 45 هزار خانوار از بهره‌برداران در قالب 130 تعاونی فراگیر منسجم و با سرمایه 14 میلیارد تومان شدند.

لعلی‌نیا با اشاره به وظایف تعاونی‌های فراگیر در این عرصه، تصریح کرد: آموزش و نظارت بر بهره‌برداران از وظایف تعاونی‌ها است و مسئولان تعاونی‌ها موظف به آموزش حقوق قانونی به بهره‌برداران هستند.

وی افزود: تجربه و مطالعات نشان می‌دهد هرچقدر در بهبود معیشت بهره‌برداران در عرصه‌های منابع طبیعی تلاش شود به همان نسبت تخریب در عرصه منابع طبیعی کاهش پیدا می‌کند.

دبیر ستاد راهبری صندوق‌های منابع طبیعی کشور با اشاره به وجود یک میلیون و 600 هزار بهره‌بردار کشور در عرصه‌های منابع طبیعی، خاطرنشان کرد: در صورتی‌که صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی در تمامی استان‌ها راه‌اندازی شود قطعاً تخریب در عرصه منابع طبیعی ناچیز خواهد بود.

وی یکی از اهداف این صندوق را مردمی و اقتصادی کردن عرصه‌های منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: این تنها راه برون‌رفت از معضلات و چالش‌های کنونی عرصه‌های منابع طبیعی است.

لعلی‌نیا افزود: طبق قانون احکام دائمی برنامه ششم شورای برنامه‌ریزی، بایستی سالانه پنج درصد اعتبارات استان برای افزایش سرمایه صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی هزینه شود.

دبیر ستاد راهبری صندوق‌های منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های موفق در استفاده از ظرفیت بهینه این صندوق است، خاطرنشان کرد: صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی ابزار بسیار توانمندی برای توسعه سرمایه‌گذاری در عرصه منابع طبیعی است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید