بلومبرگ به نقل از باب کورکر مطرح کرد

سنا در حال بررسی اختیارات هسته‌ای ترامپ است

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که اختیارات دونالد ترامپ برای پرتاب موشک‌های هسته‌ای، توسط دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات سنا آمریکا به دلیل خطر حمله هسته‌ای به کره شمالی در حال بررسی است.

به گزارش ایسنا، بنابر این گزارش باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی سنا آمریکا در جلسه استماع روز سه‌شنبه، گفت: وارد شدن به جنگ یک مسئولیت بسیار سنگین برای رهبران است و تصمیم برای استفاده از سلاح هسته‌ای مهم‌ترین بخش آن است.

وی تاکید کرد که می‌خواهد واقعیات سیستم کنونی را که به رییس‌جمهور آمریکا اجازه استفاده از سلاح هسته‌ای را می‌دهد را بررسی کند و افزود: روند کنونی استفاده از تسلیحات هسته‌ای به معنای آن است که رییس‌جمهور آمریکا تنها کسی است که می‌تواند فرمان پرتاب سلاح هسته‌ای را صادر کند که حتی می‌تواند یک حمله هسته‌ای پیش‌دستانه باشد.

این جلسه استماع که از سوی کورکر برگزار شد نخستین جلسه‌ استماع است که از سال 1976 در مورد اختیار و روند پرتاب تسلیحات هسته‌ای از سوی سنا یا مجلس نمایندگان کنگره انجام می‌شود.

بن کاردین سناتور ارشد دموکرات عضو کمیته روابط خارجی سنا نیز گفت: هم‌اکنون بسیاری اظهارات خصمانه و تند ترامپ علیه کره شمالی را اینگونه تفسیر می‌کنند که او در حال بررسی حمله هسته‌ای به این کشور است.

سناتور کریس مورفی نیز اظهار کرد: ما بسیار نگران هستیم که رییس‌جمهور کنونی آمریکا بسیار بی‌ثبات است و اختیار دارد تا تصمیم پرتاب سلاح هسته‌ای را صادر کند که قطعا با منافع ملی آمریکا در تضاد است.

اد مارکی دیگر سناتور دموکرات نیز پس از پایان این جلسه استماع به روزنامه گاردین گفت: اطمینان ندارم در صورتی که ترامپ دستور انجام یک حمله هسته‌ای پیشگیرانه را دهد مقامات نظامی مسئول اجرای آن از انجام این دستور خودداری کنند.

رابرت کهلر رییس فرماندهی استراتژیک ارتش آمریکا که از سال 2011 تا 2013 نیز در این جلسه استماع گفت که او در صورت صدور یک حمله هسته‌ای پیش‌دستانه از سوی رییس‌جمهور و اگر معتقد باشد این اقدام نیز ضروری است آن را اجرا نمی‌کند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید