استاد دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد

ضرورت جدی گرفتن مدیریت دانش در دانشگاه‌های ایران

استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد بر ضرورت جدی گرفتن مقوله مدیریت دانش در دانشگاه‌های ایران تاکید کرد.

دکتر سید رحمت‌الله فتاحی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مدیریت دانش موضوعی است که بیشتر در حوزه اقتصاد و بازرگانی مطرح می‌شد، به این معنا که افراد از آگاهی و دانش لازم در زمینه بازاریابی و فروش بهتر تولیدات خود استفاده کنند که کم‌کم این مدیریت دانش به سازمان‌های غیربازاری و غیراقتصادی از جمله دانشگاهها و مراکز پژوهشی نیز نفوذ پیدا کرد.

وی ادامه داد: نفس دانشگاه‌ها پژوهش، تولید علم و دانش و انتشار آنها به صورت مقاله و کتاب است، اما اگر این دانش تنها درون آنها محفوظ بماند و با دیگران به اشتراک گذاشته نشود، ارزشی ندارد، لذا بایستی بستری آماده کرد تا این دانش را بتوان در اختیار جامعه قرار داد،؛ این وضعیت دانشگاه‌ها را می‌توان با مدیریت دانش بهبود بخشید.

استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص ایجاد سیستم مدیریت دانش در دانشگاه‌ها، افزود: دانشگاه‌ها موظف هستند برای مدیریت دانش سازمانی خود تلاش کنند و سیستمی را ارائه کنند تا هر کسی موظف شود بنا به رسالت خود در راستای اشاعه و انتقال دانش تلاش کند، به این صورت که نظامی پیاده‌سازی شود تا هر استاد، دانشجو و کارمند دانشگاه بتواند تجربیات و دانش ذهنی خود را توسط این سیستم در اختیار دیگران قرار دهد که به دنبال آن یک چرخه به وجود می‌آید که دانش عمومی و همگانی را در جامعه ارتقاء می‌دهد.

فتاحی تصریح کرد: هر فردی در جریان کار خود، یکسری تجربیات کسب می‌کند که این تجربیات به صورت اطلاعات و دانش در حافظه بلندمدتش ذخیره می‌شود؛ لذا چه بهتر که فرد این دانش را با دیگران به اشتراک بگذارد، زیرا اگر قرار باشد هر فردی این دانش را محبوس کند، سرعت پیشرفت کند می‌شود و بشر نمی‌تواند از تجربیات و آگاهی‌های دیگران استفاده کند. 

وی با تاکید بر اینکه کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی می‌توانند بسترساز چرخه مدیریت دانش و تسهیل کننده دسترسی، اشاعه، انتقال و استفاده از دانش در سازمان‌ها باشند، گفت: کتابخانه‌ها دانش متراکم خود را در قالب کتاب، مقاله پایگاه اطلاعاتی و غیر... در اختیار دیگران قرار می‌دهند و با استفاده از روش‌های فهرست‌نویسی، ‌چکیده نویسی و انواع خدمات دیگر می‌توانند باعث شکل‌گیری مدیریت دانش و افزایش سرعت انتقال دانش می‌شوند.

استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: تجربیات خوب کتابداران در خصوص مستندسازی اطلاعات می‌تواند در گستره دانش مورد استفاده قرار گیرد و این حرفه می‌تواند تسهیل کننده فرایند و چرخه مدیریت دانش شود.

فتاحی بیان کرد: کتابداران انواع و اقسام روش‌ها، رویکردها و سیستم‌ها را در اختیار دارند تا بتوانند بهترین اطلاعات و دانش موجود در تمام کتاب‌ها، مجلات، مقالات و پایان‌نامه‌هایی که در کشور و دنیا منتشر می‌شود را در قالب مناسب‌ترین و با کیفیت‌ترین منابع برای جامعه فراهم و به چرخه مدیریت دانش کمک کنند.

وی با تاکید براینکه رشته علم اطلاعات و دانش پشتیبان مدیریت دانش است، عنوان کرد: با توجه به اهمیت مقوله مدیریت دانش در سازمان‌ها، برای دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری رشته علم اطلاعات و دانش، گرایش مدیریت دانش در نظر گرفته شده و همچنین برای دانشجویان مقطع کارشناسی این رشته نیز درس مدیریت دانش قرار داده‌ایم زیرا زمانیکه دانشجویان این درس را می‌گذرانند متوجه می‌شوند که چه وظیفه‌ای دارند.

استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: برای سازماندهی بهتر در مستندات و چرخه دانش در سازمانها باید از کتابداران و متخصصان مدیریت دانش استفاده شود تا تمام فرایندهای کاری را با استفاده بنابر استانداردها مستندسازی کنند به گونه‌ای هیچ پراکندگی و گسیختی در این اطلاعات ایجاد نشود.

فتاحی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مسئله مدیریت دانش بیشتر در سازمان‌ها مطرح است، بسیاری از دانشگاها هنوز از اهمیت آن اطلاعی ندارند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید