زلزله96 , امادگی برای بارش باران , استان کرمانشاه " />

آمادگی برای بارش باران، اولویت امدادگران برای خدمت به زلزله زدگان کرمانشاه

  • تاریخ انتشار : 1396/8/27 ساعت : 13:00 - 6 سال قبل
  • از گروه : اجتماعی
  • زیرگروه : بهداشت
کرمانشاه - ایرنا - باران از بزرگترین نعمت های الهی است که نزول آن در این روزها برای مردم مناطق زلزله زده غرب استان کرمانشاه، به کابوسی بزرگ تبدیل شده که آمادگی دستگاههای امداد و نجات برای تامین و توزیع اقلام موردنیاز در شرایط اسکان موقت بسیار مهم و ضروری است.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، طبق اعلام سازمان هواشناسی در مناطق زلزله زده برقراری جوی پایدار تا امروز - شنبه - و احتمال بارندگی و وزش باد شدید در این مناطق از فردا(یکشنبه) پیش بینی شده است.
با توجه به پیش بینی احتمال بارندگی دراین منطقه، مدیران و نیروهای عملیاتی و امدادی دستگاههای مختلف و همچنین زلزله زدگان تلاش می کنند تا با تامین اقلام موردنیاز از آسیب بارش باران در جریان اسکان موقت در چادرها، در امان بمانند.
براساس مشاهدات خبرنگاران اعزامی ایرنا، زلزله زدگان از روز گذشته آجر و سفال باقیمانده از آوار منازل را به محل اسکان موقت خود انتقال می دهند تا با چیدن آنها در زیر چادر، از جاری شدن اب ناشی از باران در زیرچادرها ایمن باشند.
عثمان از اسکان یافتگان موقت در محله فولادی شهر سرپل ذهاب گفت که چاره ای نداریم، فراهم شدن امکان اسکان موقت به طور قطع کمی زمانبر است و باید قبل از شروع بارندگی، چاره اندیشی کنیم.
وی ادامه داد: بیشتر آسیب دیدگان از امروز آجرها و سفال هایی را که در بین آوارها وجود دارد ، جمع آوری کرده و به محل اسکان منتقل می کنند تا زیر چادر خود بچینند.
وی اظهار کرد: با این کار کف چادر با سطح زمین کمی فاصله(ارتفاع) پیدا می کند که می تواند خانواده ها را از آسیب بارش ها در امان نگه دارد.
خانم احمدی که در مقابل ستاد مدیریت بحران ارتش جمهوری اسلامی اسکان موقت یافته و تعدادی آجر را به محل چادرش حمل کرده نیز می گوید: می ترسم باران ببارد و وسایل داخل چادر خیس شود.
وی ادامه داد: مریض شدن فرزندانم در این اوضاع بحرانی مشکلاتمان را بیشتر می کند و به علت سرد شدن هوا در شبها ، بهبود یافتن در بیرون از خانه کمی سخت است.
وی با بیان اینکه دستگاههای امدادی، ارتش و سپاه و هلال احمر و اورژانس به همراه مردم در امدادرسانی به زلزله زدگان سنگ تمام گذاشتند، ادامه داد: نیاز فعلی ما نایلون برای پوشاندن چادر، وسایل گرمایشی و لباس گرم است.
جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در روزهای اخیر برای بازدید از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه به سرپل ذهاب امده بود، به خبرنگار ایرنا گفت که مردم پس از وقوع زلزله برای امداد رسانی پای کار آمده اند و پس از تاکیدهای رهبر معظم انقلاب این اقدام ها شدت و حجم بسیار بیشتری یافته است.
سردار حسین سلامی با بیان اینکه مشکلی در خصوص آب و غذا در مناطق زلزله زده وجود ندارد تصریح کرد: اسکان موقت و اضطراری آسیب دیده گان نیز اکنون به وضعیت مطلوبی رسیده است.
به گفته وی، هم اکنون مهمترین نیاز مردم مناطق زلزله زده، پتو، وسایل گرمایشی و پوشاک گرم برای در امان ماندن از سرما و نایلون برای پوشاندن چادر هنگام بارندگی است.
سخنگو و معاون سازمان مدیریت بحران کشور نیز پیشتر به ایرنا گفته بود که با توجه به همزمانی حادثه با آغاز فصل بارندگی و همچنین موقعیت جغرافیایی، پوشاک گرم و نایلون مهمترین نیاز آسیب دیدگان است.
به گفته وی، سازمان مدیریت بحران در کنار ارائه خدمات امدادی، اولویت خود را تامین نایلون قرار داده، تا در گام اول این نیاز آسیب دیدگان تامین شود.
وی با قدردانی از حضور مردم در کمک رسانی به زلزله زدگان گفت: مردم کمک های نقدی خود را به شماره حساب 99999 جمعیت هلال احمر واریز کنند و کمک های غیرنقدی نیز به محل های ایجاد شده در سطح شهرها و روستاها تحویل دهند
هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه نیز در این ارتباط گفت که با توجه به شروع فصل سرما، تمام امکانات و فعالیت ها باید به سمت خروج از اسکان اضطراری و تامین اسکان موقت آسیب دیدگان معطوف شود.
بازوند افزود: مدیران باید روند عادی سازی زندگی مردم در مناطق آسیب دیده از زلزله را تسریع ببخشند.
وی همچنین بر اسکان موقت و دائم از سوی بنیاد مسکن با مشارکت مردم تاکید کرد و گفت: به همه خسارت دیدگان 12 میلیون تومان تسهیلات داده می شود تا روند اسکان موقت را زودتر آغاز کنند.
زمین لرزه ای به بزرگی 7.3 ریشتر 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب استان کرمانشاه روی داد که براساس اآمارهای اعلام شده 436 کشته و بیش از 10 هزار و 203 مصدوم داشته است.
این زلزله به 7 شهرستان و بیش از یک هزار و 500 روستای استان کرمانشاه خسارت کلی یا جزئی وارده کرده است.
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه، در این زلزله بیش از 31 هزار واحد مسکونی به طور کامل تخریب و یا دچار خسارت کلی و جزیی شده است.
3034** 1625
خبرنگار:حسن حسین زاده ** انتشار : محسن فتاحی

نظر خود را ثبت کنید