محیط زیست , تالاب بین المللی هامون , آتش سوزی " />

عمدی بودن آتش سوزی پنج هزار متر مربع تالاب بین المللی هامون

  • تاریخ انتشار : 1396/8/30 ساعت : 08:56 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : محیط زیست
زاهدان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: آتش سوزی حدود پنج هزار متر مربع( معادل نیم هکتار) از تالاب بین المللی هامون در دوشنبه شب عمدی بوده است.
نیره پورملائی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بخشی از اراضی مربوط به حاشیه تالاب هامون که در محدوده مستثنیات تالاب بوده هم اینک در اختیار مردم محلی قرار دارد.
وی ادامه داد: در این راستا بخشی از تالاب با هدف بهبود وضعیت زمین برای کشاورزی طبق یک روش سنتی به آتش کشیده شده تا به توان از این محدوده که اخیرا نیز تحت انجام عملیات کشاورزی قرارداشته بهره برداری پرثمرتری صورت گیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: هم اینک با توجه به کاهش چشمگیر درجه حرارت و نزدیک شدن به فصل زمستان و نیز رهاسازی حق آبه کشاورزی در زمین های حاشیه تالاب احتمال بروز هرگونه آتش سوزی طبیعی در تالاب هامون منتفی است.
به گزارش ایرنا تالاب بین المللی هامون از سه دریاچه کوچک به نام های هامون پوزک (میانی)، هامون صابوری (شمالی) و هامون هیرمند تشکیل شده است که در زمان وفور آب به هم متصل می شوند و دریاچه هامون را تشکیل می دهند.
منطقه حفاظت شده هامون به دلیل قرار گرفتن در مرکز مناطق کویری و نیمه کویری کشورهای ایران و افغانستان، تنها مامن زیست پرندگان مهاجر شرق کشور بود و در زمان پرآبی این تالاب بیش از 183 گونه پرنده در دریاچه هامون مشاهده شده است.
بیش از100 گونه جانوری از جمله گراز، گربه وحشی و روباه نیز در حواشی این دریاچه زیست می کردند که قطع جریان آب هیرمند به مرز ایران، کمبود نزولات آسمانی، خشکیدن هامون و در نهایت بروز خشکسالی و استمرار آن در 18 سال گذشته سبب شده مهاجرت پرندگان و حیات جانوران در این منطقه به مخاطره بیافتد.
هامون بزرگترین دریاچه آب شیرین با مساحتی حدود پنج هزار و 700 کیلومترمربع در سراسر فلات ایران محسوب می شود که در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است که فعلا به سبب خشکسالی و قطع جریان آب رودخانه هیرمند از افغانستان خشکیده است.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan

نظر خود را ثبت کنید