روایت یک فیتیله‌یی از دیدار با کودکان زلزله‌زده

حمید گلی که از نزدیک با کودکان زلزله‌زده غرب کشور روبه‌رو شده و برای آن‌ها برنامه اجرا کرده است تا شاید کمی از حال پریشان آن‌ها بکاهد، می‌گوید: شاید الان این پرسش به ذهنتان خطور کند که با این وضعیت، کودکان چه نیازی به نقاشی در میان این همه خاک و خل دارند، اما باید گفت اگر کودکان هدایت نشوند و آلام آنان کمتر نشود، در آینده خسارتش بیش از آن چیزی است که فکرش را می‌کنیم. این کودک در حال حاضر آسیب بسیاری از درون دیده است و اگر این برداشت مثبت را نکنیم و آدم قوی از خروجی این حادثه درنیاوریم این آلام در آینده به هر سمت و سویی می‌تواند سوق پیدا کند.

حمید گلی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اینکه حضور افراد هنرمند چقدر می‌تواند به امیدبخشی مردم و کودکان مناطق زلزله‌زده کمک کند، اظهار کرد: معمولا اتفاقات و رخدادهای طبیعی مانند سیل و زلزله برای ما آشنا بوده است. اتفاقی می‌افتد که در آن هجمه‌ای به مردم وارد می‌شود، مثل از دست دادن امکانات زندگی که هر آدم باهوشی را هم دچار سرگردانی می‌کند وقتی آلام و درد از دست دادن عزیزان هم بر آن افزوده می‌شود، فرد به آدمی پریشان حال بدل خواهد شد. در این میان وضعیت بچه‌ها هم بدتر است، دچار پریشانی می‌شوند که گاهی این پریشانی را می‌بینیم و گاهی نمی‌بینیم. اگر این آلام مداوا نشود، آثارش سال‌ها بعد بر روی کودک نمایان خواهد شد.

این مجری برنامه‌های کودک درباره حال و هوای مردم و کودکان زلزله‌زده در کرمانشاه گفت: روز گذشته با دیدن آثار این فاجعه در مناطق زلزله‌زده، حال بدی داشتم. برای مثال چگونه می‌توان آسیب وارد شده به کودکی که شاهد مرگ مادرش بوده است را جبران کرد؟

گلی در ادامه اظهار کرد: پیش از این هم تجربه‌ای به نام امداد فرهنگ را داشته‌ایم که از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت می‌گیرد. این بار هم با هماهنگی مدیران کانون کرمانشاه و همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران در منطقه حاضر شدیم. تلاش کردیم در این چند ساعت با بچه‌ها بازی کنیم، برایشان کتاب بردیم و از مربیان خواستیم که با آن‌ها بازی کنند تا کمی از جریان زلزله فاصله بگیرند و به روال عادی زندگی بازگردند. همچنین از بچه‌ها خواستیم برایمان نقاشی بکشند. البته گاهی هم از دردهایشان حرف می‌زدند. اما تلاش کردیم این نقطه امید از بین نرود. در حال حاضر همه مردم در اینجا تلاش می‌کنند، سرما شروع شده است و فعالیت می‌کنند تا شرایط رو به‌ بهبودتری را تجربه کنند.

مجری بازیگر برنامه «فیتیله‌» در عین حال در پاسخ به پرسشی دباره که نقش هنرمندان در امیدبخشی به زلزله‌زدگان، توضیح داد: این اتفاق نیازمند یک برنامه‌ریزی است که سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلویزیون باید آن را سازماندهی و برای آن برنامه‌ریزی کنند که حضور هنرمندان کجا و به چه شکلی می‌تواند اثربخش باشد، هم جهت حمایت مالی و هم غیرمالی. به هر حال علاوه بر کودکان، بزرگترها هم دردهایی دارند و کارگروهی قوی می‌خواهد و نیاز به روانشناس است که در کنار سرویس‌های دیگر مثل غذا، آب و اسکان آلام آن‌ها را کمتر کنند و این سرویس‌ها را به آن‌ها ارائه دهند. بنابراین این اتفاق کار یک گروه نیست و نیاز به سازمندهی مرتب دارد که هر جا بتوانند خدمت کنند. در حال حاضر نیز هر کسی با هر بضاعتی در تلاش است تا به این عزیزان کمک کند. امیدوارم شرایطشان به حالت عادی برگردد.

گلی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هر شرایطی همیشه پیش‌رو بوده است، اظهار کرد: ما حتی برای امداد فرهنگی بعد از جنگ افغانستان با تریلی کانون در آنجا بودیم. در ارتباط با این بحران نیز مربی و امکاناتی آورده‌ایم و تلاش می‌کنیم افسردگی در بین بچه‌ها کمتر شود و آن‌ها به زندگی عادی بازگردند.

او با تاکید بر اینکه حضور ما در منطقه زلزله‌زده از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است، مطرح کرد: حضور عموهای فیتیله‌یی در مناطق زلزله‌زده ارتباطی به تلویزیون ندارد. بقیه هنرمندان هم برای حضور در این مناطق به شکل شخصی اقدام کرده‌اند.

حمید گلی در پایان با اشاره به نکته‌ای در رابطه با وضعیت کودکان در بحران زلزله گفت: نکته‌ای که وجود دارد کنار همه این مسائل بچه‌ها به واسطه اینکه بزرگ‌تر و قیمی ندارند همیشه در این جریانات کمتر به آن‌ها اهمیت داده می‌شود. باید این را به عنوان جریان حاد دید چرا که فقط تهیه خوراک و پوشاک کودکان در این شرایط کافی نیست. ما اگر سرمایه‌گذاری بیشتر در بحث امداد فرهنگی داشته باشیم بسیار تأثیرگذارتر خواهیم بود.

حمید گلی همچنین درباره برنامه «فیتیله‌یی‌ها» و تولید سری جدید آن گفت:‌ هنوز اتفاقی برای بازگشت فیتیله‌یی‌ها به تلویزیون صورت نگرفته است و همچنان منتظریم که ببینیم چه شرایطی برای این برنامه پیش می‌آید. در حال حاضر از ۲۰ آذر ماه در تالار نمایش، نمایش «چتر سفید» را به همراه علی فروتن و دوستان دیگر که به ما پیوسته‌اند، به روی صحنه خواهیم برد.

انتهای پیام  


نظر خود را ثبت کنید