مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی:

کتاب‌خوانی زیربنای توسعه فرهنگی است

مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کتاب‌خوانی زیربنای توسعه فرهنگی و بالندگی است از این رو باید در جهت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی اهتمام ورزید.

به گزارش ایسنا، مهردخت وزیرپور امروز (چهارشنبه، 30 آبان) در همایش بزرگداشت مقام کتابداران و تجلیل از خادمان عرصه کتاب‌خوانی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، با گرامیداشت هفته کتاب افزود: کتابداران خدمات بی‌توقعی به جامعه ارائه می‌کنند. ما امیدواریم با حمایت‌های لازم کتابداری به بهترین نحو تداوم داشته باشد.

او تصریح کرد: در اهمیت کتاب و وجود کتابخانه‌ها در روند توسعه، شبهه‌ای وجود ندارد. در این راستا مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به امر کتاب‌خوانی داشته‌ و توصیه‌ها و رهنمون‌های باارزشی ارائه فرموده‌اند.


وزیرپور یادآور شد: اغلب مسئولان مملکتی و امامان جمعه و استانداران و فرمانداران به اهمیت کتاب واقف هستند و توجه زیادی به کتاب‌خوانی دارند چرا که می‌دانند کتابخانه‌های عمومی برای عموم مردم و زمینه‌ساز رشد و تعالی هستند.

او خاطرنشان کرد: وقتی کتاب جایگاه خود را در جامعه پیدا کند آن هنگام کتاب‌خوانی زیربنای توسعه فرهنگی می‌شود. در این مسیر وجود کتابخانه‌های مطلوب و مناسب می‌تواند به ایجاد انگیزه برای کتاب‌خوانی کمک کند.

مشاور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: در استان قم همکاران ارزشمند و علاقه‌مند زیادی به حوزه کتاب‌خوانی داریم که خود ظرفیتی بالنده برای پیشبرد اهداف است.

او ادامه داد: در این راستا مدیر کل کتابخانه‌های استان قم واقعا ظرفیت‌های خوبی را در ترویج کتاب خوانی به وجود آورده است. از سوی دیگر با بهره‌گیری از کتابداران تحصیل‌کرده و حرفه‌ای همه در جایگاه تخصصی خود جای دارند.

وزیرپور گفت: استان قم از نظر ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و توسعه کتاب‌خوانی جایگاه خوبی دارد و این مرهون رهنمون‌های عالمانه و تلاش های بی دریغ دست اندرکاران است.

وی افزود: امروز در کتابخانه‌ها به همه چیز توجه شده است و فضاهای خوبی به منظور انجام فعالیت‌های فرهنگی در نظر گرفته‌ایم.

مشاور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور بیان کرد: استاندار قم در تامین برخی از تجهیزات به بخش نابینایان و تولید کتاب بریل توجه داشته و حمایت‌های خوبی را مبذول داشته که جای قدردانی دارد در این ارتباط با هم افزایی و حمایت های همه جانبه مسئولان می توان به اهداف دست یافت.

او خاطرنشان کرد: بعد از بخش نابینایان جایگاهی برای کودک و نوجوانان در نظر گرفته ایم و همه کتابخانه های سراسر کشور بخش کودک و نوجوانان دارند.

وزیرپور در مورد اهمیت کتاب خوانی در کودکان بیان کرد: تشویق کودک به کتاب خوانی توسط والدین موجب ایجاد انگیزه و افزایش فرهنگی کتاب خوانی می شود و خانواده نقش موثری در مطالعه کتاب و کتاب خوانی دارد.

وی تصریح کرد: از این رو بخش کودک و نوجوانان در کتابخانه ها جایگاه باارزشی دارد و ما با این اهداف بخش کودک همه کتابخانه ها را فعال کردیم تا کودک امروز در آینده فردی بزرگ و موثر برای جامعه شود.

مشاور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: کودک از دوران نوزادی تا مهدکودک و دبیرستان و تا تحصیلات عالی باید با مطالعه آشنا باشد. در این ارتباط باید فرزندان را به کتاب خواندن عادت بدهیم.

وی افزود: متاسفانه سرانه مطالعه در کشور پایین است. این حلقه مفقوده در همه دولت ها و دوره ها وجود دارد. از نظر فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی باید دست به دست هم بدهیم تا به جایگاه مناسبی دست یابیم.

وزیرپور همچنین با قدردانی از کتابداران اظهار کرد: کتابداران فرزندان علاقه مند و ایثارگر و بی توقع در عرصه کتاب خوانی هستند که همه وقت خود را برای ارائه خدمت به جامعه سپری می کنند و از دل و جان با تخصص های خود به خدمت می پردازند.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید