رییس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد

دپوی ۱۰۰۰ دستگاه خودروی وارداتی غیراستاندارد

رییس سازمان ملی استاندارد ایران از دپوی ۱۰۰۰ دستگاه خودروی وارداتی غیراستاندارد در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی خبر داد.

به گزارش ایسنا، نیره پیروزبخت در حاشیه چهاردهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران که ظهر امروز سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد، در پاسخ به این‌که چه تعداد خودروی وارداتی که با معیارهای سازمان ملی استاندارد ایران انطباق نداشته‌اند مرجوع و دپو شده‌اند؟ اظهار کرد: در حال حاضر در گمرکات ما حدود ۱۰۰۰ دستگاه خودرو مجوز ترخیص ندارند و مربوط به خودروهای مختلفی از جمله خودروهای اروپایی یا آسیای دور می‌شوند. تنها در یکی از گمرکات که مربوط به هرمزگان است ۸۰ درصد خودروی غیراستاندارد وجود دارد و در دو گمرک دیگر حدود ۲۰۰ خودرو نیز چنین وضعیتی دارند.

وی افزود: این خودروها در حال حاضر در سازمان اموال تملیکی قرار دارند که اجازه ترخیص یا فروش به آنها نداده‌ایم و از ابتدای امر نیز اعلام کردیم که باید مرجوع یا صادر شوند. این خودروها ابتدا در گمرک بودند و سپس به اموال تملیکی رفتند و آنجا نیز نتوانستند تاییدیه‌های لازم را اخذ کنند.

رییس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به این که بیشترین مغایرت تطبیق استاندارد این خودروها چه بوده است؟ گفت: این خودروها موفق به اخذ گواهی تاییدیه نو نشدند و نتوانستند ۵۲ استاندارد لازم را کسب کنند. برخی از آنها در خصوص میزان مصرف سوخت تطبیق نداشتند و برخی دیگر با مسائل دیگری روبرو بودند.

پیروزبخت همچنین در مورد کیفیت مصالح ساختمانی بیان کرد: استاندارد مصالح ساختمانی به روز شده و تولید در این حوزه مطابق استاندارد است. اما فرآیند ساخت از شناخت ساختگاه تا مرحله‌ی نهایی باید براساس استانداردهای مربوطه که شامل ایین‌نامه‌ها و مقررات ساختمان است مدنظر قرار گیرد و هر کدام از آنها رعایت نشود مشکلاتی ایجاد خواهد شد. یکی از مسائل مهم این است که نظام مهندسی نباید تاییدیه‌های لازم را صادر کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مربوط به صنایع غیراستاندارد در بازار اعلام کرد: در سال گذشته حدود ۱۵۰ نشان جعلی استاندارد در همه صنایع کشف شده که در بخش لوازم خانگی بیشترین محصولات مربوط به اجاق گاز و کولر بود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید