نظام مهندسی کرمانشاه به هشدارها اعتنا نکرده است

وزارت راه بالاخره سکوت خود را شکست. اداره کل راه وشهرسازی استان کرمانشاه با پرده برداری از نامه ای که دوم مهرماه سال جاری به نظام مهندسی این استان نوشته، تلویحا توپ را به زمین این سازمان انداخته و می گوید مقصر تخریب ساختمان های این استان نیست!

پول نیوز- بعد از 8 روز، وزارت راه بالاخره سکوت خود را شکست. اداره کل راه وشهرسازی استان کرمانشاه با پرده برداری از نامه ای که دوم مهرماه سال جاری به نظام مهندسی این استان نوشته، تلویحا توپ را به زمین این سازمان انداخته و  به نوعی می گوید مقصر تخریب ساختمان های مناطق زلزله زده نیست!

داستان از این قرار است که اداره کل راه وشهرسازی استان کرمانشاه در نامه ای به سازمان نظام مهندسی این استان در تاریخ دوم مهرماه 1396 به لزوم توجه مهندسان به نحوه ساخت دیوارهای پیرامونی و نما که به درستی با سازه اتصال نداشته و مهار نشده اند بر اساس آیین نامه طراحی ساختمان در برابر زلزله (استادارد 2800) تاکید کرده است و عدم رعایت این موضوع را موجب احتمال وقوع خسارت های مالی و جانی دانسته و عدم اجرای ضابطه مذکور را برای مهندسان تخلف حرفه ای محسوب  و برخورد با خاطیان را گوشزد کرده است.

در بخشی از این نامه آمده است؛ «با توجه به گزارش‌های بازرسین نظارت عالیه از پروژه‌های در حال ساخت استان کرمانشاه، در بسیاری از ساختمان‌های در حال ساخت دیوارهای پیرامونی و نما به درستی با سازه اتصال نداشته و مهار نشده‌اند. با عنایت به آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد 2800) و همچنین دستورالعمل طراحی سازه‌ای و الزامات عملکردی و اجرایی نمای خارجی ساختمان‌ها (ضابطه شماره 714) دیوارهای خارجی باید قادر به پذیرش نیروها و تغییر مکان نسبی ناشی از بارهای جانی باشند... بدیهی است در صورت عدم رعایت مواد فوق احتمال وقوع خسارات جانی و مالی خصوصا در هنگام وقوع زلزله متصور خواهد بود... عدم اجرای ضابطه مذکور برای مهندسین تخلف حرفه‌ای محسوب و با مهندسان خاطی برخورد می‌شود.»

اما آیا ارسال یک نامه به سازمان نظام مهندسی برای سلب مسئولیت از وزارت راه کافی است؟ نقش شهرداری ها چطور؟ آیا این نامه توجیه کافی برای صدور پایان کار ساختمان های نوساز بی کیفیت است؟ 
مسئولیت مسکن های روستایی مقاوم سازی نشده را چه کسی بر عهده می گیرد؟




نظر خود را ثبت کنید