از مستند «پندوم» تا رویکرد مردم شناسی «حقیقت»

ناگفته‌هایی از مستند «پندوم»، توجه ویژه سینما حقیقت به مستندهای مردم‌شناسی و... از جمله خبرهای جشنواره‌ی پیش‌روی حقیقت است.

اردوان زینی‌سوق گفت: ما با ساخت مستند «پندوم»، به وضوح سادگی گفتار و زندگی مردم منطقه کهگیلویه را روایت می‌کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، وی که با مستند «پندوم» در بخش مسابقه ملی یازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، درخصوص روند تولید این فیلم اظهار کرد: من در کهگیلویه متولد شدم و کودکی و نوجوانی‌ام در جمع مردم این منطقه سپری شده است. به قول هم‌ولایتی‌ام مرحوم «حسین پناهی» مظلومیت و سادگی مردم این دیار با فلسفه و حکمتی درهم آمیخته است که با هر نگاهی و از ویزور هر دوربینی که به آن نگاه کنی، موج مظلومیت را خواهی دید.

وی ادامه داد: «پندوم» در سه دوره زمانی، قبل از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ایام تبلیغات کاندیداهای مجلس و نه ماه پس از پایان انتخابات، تصویربرداری شد. در این فیلم انتخابات بهانه‌ای برای دیدن مردم منطقه در یک شرایط خاص و حضور حداکثری آنها در تمام اتفاقات با کمترین توقع‌ها است.

زینی‌سوق پیرامون سختی‌های تولید این مستند توضیح داد: بیشترین مشکلات تولید در ایام انتخابات بود که برخی حاضر به کمترین همکاری با گروه تصویربرداری هم نبودند. همچنین هجوم مردم منطقه به سمت دوربین و تلاش برای حرف زدن‌های تکراری، تمرکز را از گروه سلب می‌کرد؛ چرا که مردم، هر دوربینی را دوربین صداوسیما متصور می‌شدند! همچنین ورود به ستادهای انتخاباتی برخی از کاندیداها هم ممکن نبود و گاهی اوقات با مقاومت و ممانعت آنها مواجه می‌شدیم.

مستند «پندوم» برای نخستین بار در بخش مستندهای کوتاه یازدهمین جشنواره سینماحقیقت نمایش داده خواهد شد.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از: پژوهشگر و کارگردان: اردوان زینی‌سوق، تصویربردار: وکیل زعفرانی، صدابردار: حمید فرزاد، تدوینگر: مریم شاپوریان، تهیه‌کننده: کیوان کثیریان و اردوان زینی‌سوق، تهیه شده در: موسسه فرهنگی هنری هفت رخ معاصر

توجه ویژه سینماحقیقت به مستندهای مردم‌شناسی

مردم‌شناسی Anthropology از ژانرهای مهم سینمای مستند است که یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، با نمایش 7 فیلم منتخب جهانی، تاکید ویژه‌ای روی این گونه‌ی پژوهش‌محور سینمای مستند خواهد داشت.

در بخش مستندهای مردم‌شناسی این دوره از جشنواره، هفت فیلم به این شرح روی پرده می‌روند:

آخرین شکارچیان یخ (یوره برسلینیک، روزله برگر/ اسلوونی)، آزادی روح (سنی‌یا اُکاپکینا/ استونی)، پسران دور از خانه (هارجانت گیل/ هند)، سرخ‌پوست‌هایی که جهان را تکان دادند (کاترین بین‌بریج، آلفونسو مایورانا/ کانادا)، سوراخی در سر (روبرت کرچوف/ جمهوری چک، اسلواکی)، مردمان کوچک، درختان بزرگ (وادیم ویتوتسف/ روسیه)، همه آنچه از پنجره‌ای که باز نمی‌شود، می‌گذرد (مارتین دیچیکو/ آمریکا، قطر)

بخش سینمای مستند مردم‌شناسی از بخش‌های غیر رقابتی بین‌المللی جشنواره سینماحقیقت است.

قورچیان و ملکی در صدر صدای سینماحقیقت

یکی از مقوله‌های مهم سینمای مستند، «صدا» است که همواره مورد توجه مستندسازان سینمای ایران بوده است. امسال هم صدابرداران و صداگذاران مطرحی در بین فیلم‌های منتخب بخش مسابقه ملی جشنواره سینماحقیقت حضور دارند تا از این منظر باعث ارتقاء کیفی این آثار شوند.

 بهروز شهامت، احمدرضا طائی، حسن شبانکاره، حسن مهدوی، شاهین پورداداشی و میثم حسنلو، از جمله صدابردارانی هستند که هر یک با دو فیلم در بخش مسابقه ملی سینماحقیقت حضور دارند.

مازیار شیخ محبوبی هم با صدابرداری «سمفونی ایران» قدم به جشنواره گذاشته است.

در بخش صداگذاری، یک بانوی صداگذار در صدر قرار گرفته است: انسیه ملکی که 4 فیلم منتخب مسابقه ملی را صداگذاری کرده است، حسین قورچیان هم با 4 فیلم در این بخش حضور دارد. بهروز شهامت، حسن مهدوی و مهرشاد ملکوتی سه فیلم در جشنواره دارند. آرش قاسمی نیز با دو فیلم به جشنواره آمده است. علیرضا علویان، محسن روشن، حسین مهدوی، طاهر پیشوایی و احسان افشاریان هم یک فیلم در بخش رقابتی دارند.

سال گذشته آرش قاسمی برای دو فیلم «آوانتاژ» و «بزم رزم» برنده تندیس جشنواره و جایزه «بهترین صدا» جشنواره سینماحقیقت شد.

چگونگی شرکت در بازار فیلم مستند جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» اعلام شد

رئوس برنامه‌ها و چگونگی شرکت در بازار فیلم مستند یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» اعلام شد.

بازار فیلم جشنواره طی چهار روز (21 تا 24 آذرماه)، از ساعت 15 الی 18 در غرفه بخش بین‌الملل دائر خواهد بود و اولویت شرکت در آن، با افرادی است که دارای کارت ویژه بازار هستند.

رئوس برنامه‌ی بازار فیلم مستند جشنواره سینماحقیقت به این شرح است: تلویزیون و مستند، چگونگی شرکت در جشنواره‌های مستند (با حضور مدیران و نمایندگانی از جشنواره‌های هات‌داکس، سینمادورئل، بیلبائو، یاماگاتا، بیگ اسکای، توکیو داکس، سنگاپور، قازان، ترکیه)، ارائه طرح مستند، پخش مستند (با حضور مدیر برنامه‌ریزی انجمن بین‌المللی مستند آمریکا IDA) و اکران مستند  

عموم مستندسازان و علاقمندان شرکت در بازار فیلم جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت می‌بایست تا تاریخ 11 آذرماه 96، رزومه و یک قطعه عکس خود را به آدرس ایمیل بخش بین‌الملل جشنواره[email protected]  ارسال کرده و ضمن اعلام حضور، از طریق شماره تلفن 88518117 پیگیر حضور خود در این بازار فیلم باشند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 19 تا 26 آذرماه 1396، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام 


نظر خود را ثبت کنید