افزایش تنش ها , پاکستان و آمریکا , سفر متیس و دنفورد " />

سفر آتی دو مقام بلند پایه واشنگتن به پاکستان، کانون توجه کارشناسان سیاسی

اسلام آباد - ایرنا - سفر آتی «جیمز ماتیس» وزیر دفاع و «ژنرال جوزف دانفورد» فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا به پاکستان به دلیل تنش های اخیر در روابط اسلام آباد - واشنگتن در کانون توجه کارشناسان سیاسی قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام روزنامه پرتیراژ 'داون' چاپ پاکستان در روز سه شنبه، ژنرال جوزف دنفورد رییس ستاد ارتش و جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا بزودی به پاکستان سفر می کنند.
دو مقام کلیدی ایالات متحده شامل جیمز متیس وزیر دفاع و ژنرال جوزف دنفورد رئیس ستاد مشترک این کشور بزودی برای گسترش همکاری ها با پاکستان در جنگ علیه طالبان به اسلام آباد سفر می کنند.
به گفته برخی رسانه ها، قرار است دو تن از مقامات برجسته آمریکایی با هدف کاهش تنش در روابط اسلام آباد - واشنگتن بزودی به پاکستان سفر کنند.
بر اساس گفته منابع آگاه دیپلماتیک به این روزنامه، احتمال می رود ژنرال دانفورد اوایل هفته آینده و متیس وزیر امور خارجه آمریکا هفته نخست دسامبر به اسلام آباد سفر کنند.
روزنامه «داون» چاپ پاکستان در این ارتباط نوشت: این هیات نظامی در سفر خود برای تحقق استراتژی ترامپ برای افغانستان، از پاکستان می خواهند که گام های تازه ای برای توقف فعالیت شبکه حقانی در افغانستان بردارد.
در صورتی که این درخواست از سوی مقامات واشنگتن مطرح شود و پاکستان همانند گذشته واکنشی تند به آن نشان دهد، بدون شک روابط اسلام آباد و واشنگتن تیره تر می شود.
سفر «رکس تیلرسون» وزیر امورخارجه آمریکا به پاکستان که دوم آبان ماه امسال انجام شد با برخورد سرد اسلام آباد همراه بود.
این سفر پس از اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال افغانستان و جنوب آسیا و مواضع ضد پاکستانی «دونالد ترامپ» که افزایش تنش در روابط سیاسی اسلام آباد و واشنگتن را به همراه داشت، صورت پذیرفت.
به دنبال افزایش تنش ها در روابط پاکستان و آمریکا، مقامات اسلام آباد براساس استراتژی جدید خود اعلام کردند از این پس نیروهای نظامی و امنیتی پاکستان هیچ عملیات مشترکی با نیروهای آمریکایی در خاک پاکستان انجام نخواهند داد و این کشور به آمریکا و هیچ کشوری دیگر اجازه نخواهد داد در خاکش عملیات انجام دهد.
'رکس تیلرسون' وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه دوم آبانماه در حالی پس از سفر از پیش اعلام نشده خود به افغانستان وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد که مقامات ارشد این کشور استقبال سردی از او به عمل آوردند.
در سفر تیلرسون، پس از ورود وی به فرودگاه نظامی در شهر راولپندی پاکستان تنها یک هیات سطح متوسط از سوی وزارت امور خارجه این کشور از او استقبال کرد.
البته گفته شد که در دیدار وزیر امور خارجه آمریکا با رهبران پاکستانی ' شاهد خاقان عباسی'نخست وزیر، 'خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه'، 'خرم دستگیر خان' وزیر دفاع، ژنرال 'قمر جاوید باجوا' فرمانده ارتش و' سپهبد نوید مختار' رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ارتش پاکستان (ISI) حضور داشتند.
بر اساس نگاه کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، در دیپلماسی پاکستان معمول نیست که تیلرسون در یک زمان با سه مقام سیاسی این کشور دیدار کند که این مهم نشان بی علاقه گی به برگزاری این دیدار تعبیر شده است.
به گزارش ایرنا در ادامه تحولات نه چندان خوشایند در روابط پاکستان و آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اعلام راهبرد جدید کاخ سفید در قبال جنوب آسیا، به پاکستان اشاره کرده و گفته است که آمریکا دیگر نمی‌تواند در قبال حضور گروه‌هایی مانند طالبان در پاکستان ساکت بماند. این اعلام راهبرد از سوی ترامپ سخت موجب ناخرسندی پاکستان شده است.
ترامپ مدعی شده بود: آمریکا میلیاردها دلار در اختیار پاکستان گذاشته ولی آنها به گروه هایی که عوامل بی‌نظمی و خشونت هستند، فضای امن داده‌اند.
او گفت: 'پاکستان به سازمان‌هایی پناه داده که هر روز تلاش می‌کنند مردم ما را بکشند، ما به پاکستان میلیاردها دلار پرداخت کرده‌ایم ولی آنها به تروریست هایی پناه داده‌اند که ما با آنها می‌جنگیم و این وضع باید تغییر کند و این تحول فورا انجام خواهد شد. هیچ همکاری ای نمی‌تواند در مورد کشوری که به شبه نظامیان و تروریست‌هایی که نظامیان و مقامات آمریکایی را هدف قرار می‌دهند، دوام بیاورد. زمان آن فرا رسیده که پاکستان تعهدش به صلح و مبارزه با تروریسم را ثابت کند.'
همچنین اخیرا در رسانه های پاکستان از قول منبع آگاه این گونه بیان شد که دولت پاکستان تصمیم گرفته به وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کند که واشنگتن باید اقدامات لازم را علیه گروه هایی انجام دهد که در خاک افغانستان مستقر شده اند و در فعالیت های تروریستی در پاکستان دست دارند.
بنا بر این گزارش، دولت پاکستان همچنین راهبرد خود را برای همکاری بیشتر با آمریکا در جنگ علیه تروریسم نهایی کرده و در تبادلات اطلاعاتی و همکاری های امنیتی با این کشور، منافع ملی را مد نظر قرار می دهد.
بر اساس راهبرد جدید پاکستان، از این پس تنها نیروهای نظامی و امنیتی پاکستان در خاک این کشور عملیات انجام می دهند و هیچ عملیات مشترکی با نیروهای آمریکایی در خاک پاکستان انجام داده نمی شود.
بر این اساس، پاکستان به آمریکا و هیچ کشوری دیگر اجازه نخواهد داد در خاکش عملیات انجام دهد.
وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز پس از سفر تیلرسون به پاکستان، در بیانیه ای در خصوص این سفر گفت: تیلرسون در اسلام آباد با شاهد خان عباسی نخست وزیر، دیدار کرد و همچنین نشست مشترکی با حضور خواجه آصف وزیر امور خارجه برگزار شد.
در ادامه این بیانیه آمده بود:تیلرسون در این دیدار در خصوص همکاری دوجانبه دو جانبه، گسترش روابط اقتصادی بین آمریکا و پاکستان و نقش حیاتی اسلام آباد در منطقه با طرف پاکستانی گفت و گو کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا در این دیدار گفته بود که پاکستان و آمریکا از منافع مشترک در ایجاد افغانستان پایدار، شکست داعش در جنوب آسیا و از بین بردن گروه های تروریستی که اسلام آباد - واشنگتن را تهدید می کنند، منافع مشترک دارند.
آساق**6125*1144*سیدبهادر حسینی* انتشار دهنده: علیرضا جباری

نظر خود را ثبت کنید