رویدادها , سه شنبه , افغانستان " />

نگاهی به رویدادهای مهم خبری سه شنبه در افغانستان

کابل- ایرنا- افشاگری رئیس سابق اداره امنیت، نخستین حمله هوایی آمریکا به محل تولید مواد مخدر در «هلمند»، اسید پاشی به دو دختر در«هرات»، تظاهرات دانشجویان دانشگاه کابل، کشته شدن 11 داعشی در «ننگرهار» و حمله به پناهگاه طالبان در «میدان وردک» از رویدادهای روز سه شبنه درافغانستان است.
** افشاگری رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان
«رحمت الله نبیل» رئیس پیشن اداره امنیت ملی افغانستان که در برنامه زنده تلویزیون یک شبکه خصوصی سخن می گفت ؛ خروج نظامیان ناتو و آمریکا را در سال 2014 نه بر اساس یک برنامه مشخص راهبردی بلکه بر مبنای تعاملات انتخابات ریاست جمهوری در آن سال عنوان کرد و گفت که اگر طرح برنامه ریزی شده ای بود امروز دیگر بازگشت نیروها ضرورت نداشت.
وی گفت که رئیس جمهوری وقت حامد کرزی به یکی از نامزدهای انتخابات تعهد داده بود که این روند را انجام دهد تا در انتخابات بعدی از نامزدی وی در انتخابات حمایت شود.
نبیل همچنین گفت که یکی از افراد بلند پایه دولت وحدت ملی افغانستان در انتخابات 2014 ماشین های چاپ کارت رای گیری را به منازلی درمحله « وزیر محمد اکبر خان» کابل جاسازی کرده و کارت رای چاپ می کرد.
وی افزود که این موضوعات را در زمان مسئولیت خودش به رئیس جمهوری سابق گزارش داده اما وی اقدامی نکرده است .

** نخستین حمله هواپیماهای آمریکا به کارخانه تولید مواد مخدر طالبان
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که 8 کارخانه تولید مواد مخدر وابسته به طالبان در استان «هلمند» هدف حمله هوایی نظامیان آمریکا قرار گرفت و از بین رفت .
بیانیه ریاست جمهوری این کشور افزوده است که دولت مصمم به نابودی اقتصاد جنایی و منابع مالی تروریست ها است .
نظامیان آمریکایی برای اولین با حملات هوایی در شهرستان های «سنگین»، «موسی قلعه» و «کجکی» مراکز تولید مواد مخدر را هدف قرار داد و در این مرکز از بمب های به وزن 2 تن استفاده شد.

**اسید پاشی به روی دو دختر در «هرات»
مردان ناشناسی امروز سه شنبه در شهر«هرات» در غرب افغانستان به روی دو دختراسید پاشیدن و فرار کردند.
این دخترها به بیمارستان شهر هرات منتقل شده اند و پزشکان معالج ضمن تایید بر زنده ماندن آنها ، هرگونه اظهار نظر تکمیلی را از منظز شدت جراحات به گزارش پزشکی قانونی منوط کردند .
این دخترها تحت درمان قرار دارند و تاکنون دلیل این اقدام روشن نیست و کسی نیز در این باره مسئولیت نپذیرفته است.

** تظاهرات دانشجویان دانشگاه کابل در واکنش به خودکشی یک دانشجوی دختر
دانشجویان دانشگاه کابل امروز سه شنبه پس از آن دست به تظاهرات زدند که «زهرا خاوری» دانشجوی این دانشگاه به دلیل پذیرفته نشدن پایان نامه اش پس از پنج بار اصلاح از سوی استاد راهنمایش ؛ خودکشی کرد.
خاوری که دانشجوی دانشکده دامپزشکی کابل بود روز دوشنبه خودکشی کرد و این دانشجویان خواستار اصلاحات در دانشگاه کابل شده اند.
محافظان دانشگاه به رسانه ها اجازه ورود ندادند و پس از گسترده شدن اعتراض وزیر آموزش عالی به محل تظاهرات حاضر شد و تاکنون جزئیاتی از سخنان وی منتشر نشده است.
دانش جویان خودکشی زهرا خاوری را اعتراض به سیستم فاسد دانشگاه برشمرده اند.

**کشته شدن 11 داعشی در «ننگرهار»
منابع خبری افغانستان امروز اعلام کردند که 11 داعشی در عملیات نیروهای هوایی و زمینی ارتش در شهرستان «اچین» استان ننگرهار کشته شدند.
در این گزارش از کشته شدن بیش از 90 تروریست در مناطق مختلف این کشور طی 24 ساعت گذشته خبر داده اند.

**حمله به پناهگاه طالبان در استان «میدان وردک»
«عبدالرحمان منگل» سخنگوی استانداری میدان وردک افغانستان اعلام کرد که نیروهای ویژه به یک پناهگاه طالبان در «دره تنگی» شهرستان «سید آباد» این استان حمله کردند که در نتیجه آن 7 عضو طالبان کشته و 5 تن دیگر دستگیر شدند.
وی افزود که در این حمله تعدادی سلاح و مقداری مهمات این گروه نیز بدست نیروهای افغان افتاد.
منگل گفت که طالبان قصد داشتند از این مرکز به پاسگاه های دولتی حمله کنند که پیش از اقدام ؛ آنها هدف حمله نیروهای ویژه قرار گرفتند.
آساق*291* 1104**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

نظر خود را ثبت کنید