گروه‌های فلسطینی امروز در قاهره گرد هم می‌آیند

گروه‌های فلسطینی امروز(سه‌شنبه) در قاهره نشست‌های خود را برای بررسی اجرای توافق آشتی میان فتح و حماس آغاز می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مستقل رأی الیوم، جنبش‌های فتح و حماس ۱۲ اکتبر توافق آشتی در قاهره را با نظارت مصر امضا کردند. براساس این توافق تشکیلات خودگردان فلسطین از اول دسامبر کنترل نوار غزه را در دست خواهد گرفت.

مسئولان ۱۳ گروه فلسطینی اصلی روز دوشنبه برای شرکت در نشست‌ها برای بررسی راه‌های اجرای توافق آشتی وارد قاهره شدند. در این نشست‌ها درباره راه‌های تشکیل دولت وحدت ملی جدید تا زمان برگزاری انتخابات شورای قانونگذاری و انتخابات ریاستی گفتگو خواهد شد.

حماس اواسط ۲۰۰۷ بعد از اینکه نیروهای فتح را بیرون راند، توانست کنترل غزه را در دست بگیرد.

هیئت شرکت کننده حماس در مذاکرات با ریاست صالح العاروری، معاون رئیس این جنبش شامل "یحیی السنوار، معاون رئیس حماس در نوار غزه و معاونش خلیل الحیه و صلاح البردویل از نوار غزه و حسام بدران، عضو دفتر سیاسی" است.

هیئت فتح با ریاست عزام الاحمد، شامل روحی فتوح، حسین الشیخ، و ماجد فرج، مدیر اطلاعات کل است.

به موجب توافقی که در قاهره امضا شده، دو طرف برای تشکیل دولت وفاق تلاش خواهند کرد و حماس می‌تواند در نهایت به سازمان آزادی بخش فلسطین(ساف) بپیوندد.

اسرائیل مذاکره با هرگونه دولت فلسطینی را به قطع روابطش با ایران مشروط کرده است.

حماس اول نوامبر گذرگاه‌های نوار غزه را به تشکیلات خودگردان تحویل داد اما مسئولان فلسطینی همچنان خواهان سیطره عملی بر آن هستند. از سوی دیگر دودستگی فلسطین یکی از موانع اصلی در راه صلح است. بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین؛ طرف مذاکره کننده با اسرائیل به غزه می‌تواند افق حل و فصل را بگشاید.

حماس اول نوامبر با تحویل گذرگاه‌ها گام مهمی در جهت حل اختلافات برداشت اما محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هنوز تحریم‌ها علیه نوار غزه را لغو نکرده است و مسئله نظارت امنیتی و سرنوشت شاخه نظامی حماس همچنان حل نشده‌اند.

پژوهشگر مؤسسه دفاع از دموکراسی‌ها در آمریکا می‌گوید: مسئله مثبت عدم فروپاشی آشتی است. اما به نظر نمی‌رسد مذاکرات قاهره نتایج خیلی مهمی داشته باشد. دو طرف از آشتی سیاسی خرسندند و تشکیلات خودگردان اکنون بر برخی وزارتخانه‌ها و مراکز در غزه سیطره دارد.

وی اما به مسائل مورد اختلاف اشاره کرد و گفت: فتح و حماس برای نخستین بار بر آشتی تأکید دارند اما اسرائیل آشتی نمی‌خواهد و امکان دارد از طریق تشدید اوضاع در نوار غزه تنش ایجاد کند.

شروط اسرائیل و آمریکا برای تعامل با دولت وحدت ملی فلسطین، به رسمیت شناختن اسرائیل و کنار گذاشتن خشونت و خلع سلاح حماس است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید