استاندار قم تاکید کرد:

لزوم بکارگیری روش‌های نوین در توسعه فرهنگ مطالعه

  • تاریخ انتشار : 1396/8/30 ساعت : 15:27 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : قم
استاندار قم گفت: امروز فضای مجازی جایگزین مطالعه شده است از این رو با روش های نوین باید فرهنگ مطالعه در نسل جوان را توسعه داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سید مهدی صادقی ظهر امروز در در همایش بزرگداشت مقام کتابداران و تجلیل از خادمان عرصه کتاب خوانی در اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم با گرامیداشت هفته کتاب و کتاب خوانی و کتابداری، افزود: زحمات و تلاش ها در تقویت و بارور شدن بنیه کتاب و کتاب خوانی ارزشمند است اگر هر کس یک ساعت در طول روز به مطالعه و کتاب خوانی اختصاص دهد کار با ارزشی انجام داده است.

وی تصریح کرد: بزرگترها باید اهتمام ویژه ای به مطالعه کتاب توسط کوچکترها داشته باشند، البته با روش های اسلامی و در عمل باید کوچکترها را به کتاب خوانی تشویق کرد. گاهی بدون اینکه خود نسبت به مطالعه اهمیتی قائل باشیم تنها دیگران را به سمت مطالعه کتاب تشویق می کنیم که این امر اثر چندانی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد از هر فرصتی که پیش می آید برای ترویج کتاب و کتابخوانی بهره برد و کتاب هایی که نیازها را تامین می کند معرفی کرد. همچنین لازم است بنیه فعالیت های خدماتی را در راستای ترویج کتاب خوانی نیز تقویت کرد و روش‌های نوین را در جذب مخاطبان به ویژه جوان و نوجوان به کار گرفت.

وی گفت: علی‌رغم شرایط خاصی که در جامعه حاکم است، فضای مجازی فرصت‌ها را گرفته و باید برای جایگزین شدن کتاب به جای این فضاها راهکاری اندیشید.

صادقی ادامه داد: انتظار ویژه‌ای از شهر مقدس قم در کتاب و کتابخوانی وجود دارد و این شهر باید الگو باشد؛ استفاده از نعمت بزرگ کتابخوانی موجب پرورش عقل و ذهن می شود و این آگاهی ها موجب تعالی و رشد می گردد. در این عرصه مسئولان نیز اهتمام ویژه ای به نهادینه کردن فرهنگ کتاب و ایجاد کتابخانه داشته باشند.

استاندار قم عنوان کرد: توسعه زیرساخت های کتابخانه های استان و نیز تخصصی شدن کتابخانه ها اثر گذار است و باید در این باره تدابیر خوبی اندیشیده شود تا فرهنگ کتاب خوانی را عملیاتی کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم نیز گفت: به همت چند تن از نابینایان توانمند در قم تاکنون 8 هزار کتاب بریل تولید و به سراسر کشور ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین امیرعطاءالله جباری امروز در همایش بزرگداشت مقام کتابداران و تجلیل از خادمان عرصه کتاب خوانی، افزود: کمبودها و کاستی های زیادی در تولید کتاب های بریل وجود داشت که با تامین تجهیزات لازم توانستیم بخشی از نیازهای استان ها را تولید کنیم.

وی با قدردانی از استاندار قم بیان کرد: با حمایت های استانداری موفق به تامین اعتبار جهت خرید یک دستگاه پرینتر بریل به قیمت 87 میلیون تومان شده ایم و خط تولید کتاب بریل را راه اندازی کرده‌ایم. با امکانات موجود مشغول تولید کتاب بریل برای نابینایان هستیم که خوشبختانه در بخش نابینایان حرکت های خوبی انجام شدبه ویژه که در گذشته نابینایان از کمبود کتاب رنج می بردند.

وی تصریح کرد: از هفته کتاب در سال گذشته تاکنون حرکت های خوبی به ثمر نشست و تلاش شد در محورهای مختلف فرهنگی و کتابخانه ای و عمرانی و پرسنلی توازن فعالیت ها را پیش ببریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم یادآور شد: در سال گذشته با مساعدت های اداره کل تبلیغات اسلامی کتابخانه الزهرا در منطقه امام زاده ابراهیم (ع) به بهره برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای مهم این بود تا فضای فیزیکی کتابخانه ها را برای حضور مردم فراهم سازیم تا شرایط متعالی ایجاد شود در این زمینه سال گذشته 3 کتاب خانه بازسازی شد.

حجت الاسلام والمسلمین جباری همچنین عنوان کرد: برای پرسنل نیز احکام استخدامی اصلاح و حقوق و مزایا پرداخت شد و تاکنون معوقه‌ای نداریم.

وی گفت: مسئولان حمایت های خوبی از توسعه کتاب و کتاب‌خوانی و ایجاد زیرساخت‌های لازم دارند، امید است فعالیت ها و حمایت ها در سال جاری با قوت بیشتری ادامه یابد تا فرمایش رهبری در مورد کتاب محقق شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم تصریح کرد: حمایت‌های مالی خوبی با وجود کمبودهای مالی و بودجه ای از احداث کتاب خانه صورت گرفت و اعتبارات مناسبی در اجرای پروژه ها اختصاص یافت. تا پایان سال 96 کتابخانه شهدا در خیابان نوبهار و در سال 97 نیز کتابخانه میدان امام خمینی به اتمام خواهد رسید تا بخشی از کمبودها جبران شود.

خاطرنشان می‌شود، در این همایش 13 تن از خادمین عرصه کتاب و کتابداری در قم تجلیل شدند ضمن اینکه 6 کتاب بریل نیز رونمایی شد.
انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید