مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خبر داد

برنامه ریزی برای افزایش پوشش بیمه ای مشاغل غیررسمی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه دولت در صندوق ها مشارکت "تضامنی" دارد، گفت: نظام و حکومت متعهد تعهدات صندوق هاست بنابراین ورشکستگی در این صندوق ها معنا ندارد. سالهاست ضریب پشتیبانی صندوق بازنشستگی کشوری زیر 5 آمده ولی دولت پشتیبانی میکند. اما نکته و وجهی که از آن احساس خطر میکنیم آن است که دولت در آینده با سختی های بسیار برای اداره صندوق ها مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سیدتقی نوربخش در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه غیرعلنی روز گذشته با نمایندگان مجلس درباره صندوق های بازنشستگی اظهار کرد: فرصت مغتنمی فراهم شد که با نمایندگان جلسه غیرعلنی داشته باشیم و مسایل فنی و حرفه ای سازمان را توضیح، مسائل را بیان و راهکارهای پیشنهادی را ارایه  کنیم.

 

وی افزود: علاوه بر این جلساتی با مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای بررسی ایده های کلی رهبری درباره تامین اجتماعی داریم و دولت نیز اصلاح فرایندهای بیمه ای  را در دستورکار دارد. خوشبختانه هر سه نهاد اکنون به این نقطه رسیده اند که در جهت مساعدت به صندوق های بیمه ای حرکت کنند.


 مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه با بیان اینکه بحران صندوق های بازنشستگی یک بحران جهانی است و در بسیاری کشورهای توسعه یافته جزو چالش های اقتصادی و اجتماعی به حساب می آید و مختص ایران نیست گفت: در کشور ما طبق اصل 29 قانون اساسی و ارزش هایی که انقلاب مبتنی بر آنهاست، عدالت اجتماعی بحث اصلی نظام است و برای تحقق آن در قانون اساسی عنوان شده تامین اجتماعی حقی عمومی است.

وی افزود: بنابراین عمق استراتژیک صندوق ها در کشور ما بیشتر است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در مقابل در برخی کشورهای در حال توسعه که ادعای تحقق عدالت اجتماعی ندارند، اعتنایی به اینگونه مسایل وجود ندارد و صورت مساله در آن ها پاک شده است گفت: اما در میان کشورهای غرب آسیا ، ایران پیشرفته ترین نظامات تامین اجتماعی را داراست. بیمه های اجتماعی سابقه 86 ساله در کشور دارند و بویژه پس از انقلاب توسعه قابل ملاحظه ای پیدا کردند.

نوربخش ادامه داد: بیش از نیمی از جمعیت کشور و 76 درصد کل بیمه شدگان صندوق ها را تحت پوشش داریم. در حال حاضر بیش از 5 میلیون و 900 هزار بیمه شده اصلی و تبعی داریم و 44 درصد افراد تحت پوشش ما سالمندان هستند.

وی با بیان اینکه 4 میلیون خدمات بستری خریداری و تولید می کنیم گفت: همچنین 400 میلیون خدمات سرپایی درمانی به صورت سالانه ارائه می کنیم. ماهانه به 204 هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت می کنیم و مصارف ماهانه ما بالغ بر 6000 میلیارد تومان است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه تامین اجتماعی یک سازمان درآمد هزینه ای است عنوان کرد: ما تابع نوسانات اقتصادی، فضای کسب و کار و وضعیت نقدینگی هستیم و با ریسک‌های مختلفی روبرو می شویم، اما تلاش کرده ایم در این مدت ریسک ها به مردم منتقل نشود.

نوربخش افزود: تامین اجتماعی سازمان بین نسلی است یعنی یک نسل  به تناسب پرداخت می کند و نسل بعدی به تناسب دریافت می کند.

وی با بیان اینکه دولت در صندوق ها مشارکت تضامنی دارد گفت: نظام و حکومت متعهد تعهدات صندوق هاست که مزیت ها و بدی هایی دارد. خوبی آن این است که ورشکستگی معنا ندارد. سالهاست ضریب پشتیبانی صندوق بازنشستگی کشوری زیر 5 آمده ولی دولت پشتیبانی میکند. اما نکته و وجهی که از آن احساس خطر میکنیم آن است که دولت در آینده با سختی های بسیار مواجه می شود.


نوربخش افزود: از سال 84 شکاف نقدینگی در تامین اجتماعی شروع شده است و دلایلی دارد. نخست سیر طبیعی هر سازمان بیمه ای است، بیمه ها در 30سال اول دریافتی حق بیمه دارند و بعد از 30سال باید شروع به پرداختی مستمری کنند. پیری  هر صندوق بیمه ای طبیعی است اما متاسفانه با پیری زودرس و غیر طبیعی روبرو شدیم که ایجاد تعهدات غیر منطقی و بدون منبع از جمله علل آن است. در کمتر از یک دهه 18 تعهد بدون منبع  برای تامین اجتماعی ایجاد شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: به عنوان مثال در سال 88 مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه ها نامه ای به تأمین اجتماعی زد و دستور داد از بیش از سه میلیون  نفر حق کارفرمایی نگیرد تا دولت پول آن را از محل هدفمندی تامین کند اما محقق نشد و تا کنون بیش از 3500 میلیارد تومان فقط بابت همین مورد طلبکاریم. مورد دیگر اینکه 26 درصد کل بیمه شدگان ما بازنشسته پیش از موعد و سخت و زیان آورند که بسیار قابل توجه و تامل است. نتیجه مجموعه این قوانین و تعهدات  آن می‌شود که بدهی دولت از سال 84 که چهار هزار میلیارد تومان بوده در سال 92 به 60هزار میلیارد تومان می رسد.

وی با بیان اینکه برای مدیریت این شرایط ثبات مدیریتی در دستورکار سازمان قرار گرفت و سازمان روی ریل فنی خود قرارگرفت گفت: همچنین تعهد جدید ایجاد نکردیم. توسعه کارگاههای کشفی و بازرسی، مدیریت مصارف، مدیریت پرداخت مستمری ها با حذف همپوشانی ها، مدیریت بیمه بیکاری، سودآور کردن شرکت ها از جمله دیگر اقدامات ما طی این مدت است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره راهکارهای پیش روی تامین اجتماعی در ادامه راه گفت: دو راهکار برای ادامه راه داریم یا اینکه بودجه بگیر دولت شویم یا آنکه به سمت مدیریت و تجهیز منابع و برگشت مطالبات از دولت و کنترل مصارف پیش برویم.


نوربخش درباره اولویت های تامین اجتماعی در آینده برای کاهش چالش ها گفت: در کنار اولویت بازگشت مطالبات از سوی دولت، افزایش پوشش بیمه ای اولویت را مدنظر داریم. به عنوان مثال مشاغل غیر رسمی وجود دارد که باید با مکانیسم هایی تحت پوشش بروند. پیشنهاد داده ایم پوشش بیمه همگانی کامل شود. درباره مستمری بگیران نیز  باید تغییراتی ایجاد شود که قوانین بیمه ای حفظ شوند. این موارد هم در نگاه مجلس و هم در نگاه دولت هست.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید