دریاچه ارومیه , برنامه و بودجه , مدیریت واحد " />

مشاور سازمان برنامه و بودجه:

احیا دریاچه ارومیه نیازمند مدیریت واحد است

  • تاریخ انتشار : 1396/9/1 ساعت : 16:52 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : محیط زیست
مهاباد- ایرنا- مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه برای اجرای طرح های دریاچه ارومیه نیاز به جدیت بیشتری است، گفت: احیا این دریاچه نیازمند مدیریت واحد و استقرار ستاد احیا در منطقه است.
به گزارش ایرنا عبدالغفار شجاع روز چهارشنبه در جلسه بررسی طرح های دریاچه ارومیه در مهاباد، اظهار کرد: در مسیر اجرای طرح های احیا نیز استانداران آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان و دستگاه های اجرایی باید نشست های مشترک برگزار کرده و مسائل خود را مطرح و مشکلات را برطرف کنند.
وی افزود: عواقب خشکی دریاچه ارومیه 5 میلیون نفر را بطور مستقیم و نزدیک به 15 میلیون نفر را بطور غیرمستقیم تهدید و تحت تاثیر خود قرار می دهد.
معاون استاندار آذربایجان غربی و فرماندار شهرستان ویژه مهاباد نیز در این جلسه با بیان اینکه دریاچه ارومیه هویت استان است، گفت: احیای دریاچه ارومیه باید رویکرد اجتماعی داشته باشد یعنی اینکه تمام نهادهای مربوط و مردم درگیر موضوع شوند و از تبعات خشکی دریاچه ارومیه احساس خطر کنند.
ایرج شجاعی افزود: این احساس خطر در زلزله باعث شد همه پای کار بیایند و در مورد دریاچه ارومیه نیز همین اتفاق لازم است.
وی با بیان اینکه طرح های احیای دریاچه ارومیه نیاز به نوگرایی دارد، گفت: کاهش شدید حجم آب دریاچه ارومیه و احتمال خشکی کامل آن عواقب خطرناکی برای مردم منطقه و کشور دارد.
وی افزود: بر اساس ابلاغیه ستاد احیای دریاچه ارومیه برای کاهش هشت درصدی مصرف آب کشاورزی، مصرف آن در مهاباد از 137 میلیون مترمکعب به 95 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه 90 درصد آب های روان استان صرف مصارف کشاورزی می شود، گفت: یکهزار و 800 میلیارد ریال برای اصلاح الگوی مصرف و همچنین اصلاح کشت از محصولات پر مصرف آب بر به کم آب بر در بخش کشاورزی آذربایجان غربی صرف شده است.
فرهاد سرخوش اظهار کرد: عوامل انسانی همچون توسعه کشاورزی، برداشت غیرمجاز از آب های روان و زیر زمینی، ایجاد سد در حوضه دریاچه ارومیه و حفر چاه های غیرمجاز موجب کاهش حدود 70 درصدی حجم آب دریاچه ارومیه شده است.
رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین در این نشست گفت: اجرای طرح کشاورزی حفاظتی، بهترین روش در کاهش اثرات کم آبی و توسعه پایدار بخش کشاورزی است.
مجید علیوند افزود: امسال 116 دستگاه پیشرفته کشاورزی خریداری و تحویل کشاورزان شده که 80 درصد این تجهیزات در فصل 96-97 در مزارع بکارگیری شده است.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم در این جلسه گفت: امسال نزدیک به 90 میلیارد ریال از اعتبارات ملی برای اجرای روش های آبیاری نوین و تحت فشار تخصیص یافته که 9 هزار و 700 هکتار آن به بهره برداری رسیده است.
فیض الله شمس با اشاره به اجرای طرح لوله گذاری و اجرای 509 کیلومتر خط انتقال آب بین مزارع، اظهار کرد: با اجرای این طرح در واقع زیرساخت و اجرای آبیاری تحت فشار نیز محقق و با استقبال کشاورزان روبرو شد.
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه بزرگ آب شور دنیا محسوب می شود که در شمال غربی کشور میان استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته ‌است.
مساحت این دریاچه در تابستان 2015 میلادی حدود 6هزار کیلومتر مربع بود و در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار داشت؛ خشک شدن این دریاچه از اواسط دهه 1380 آغاز شد.
دولت یازدهم کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه را با مدیریت معاون اول رئیس جمهوری تشکیل داد.
نماینده سازمان ملل متحد در تهران نیز چندی پیش درباره «کاهش سریع سطح آب دریاچه ارومیه» هشدار داده است.
3093/3072
** خبرنگار: پیمان پاکزاد ** انتشار: علیرضا فولادی

نظر خود را ثبت کنید