معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی:

نگاه جهاد در تدوین برنامه ششم معطوف به حل مشکلات کشور است

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی گفت: نگاه ما در تدوین برنامه ششم کاملاً مسئله محور و معطوف به حل مشکلات کشور بوده است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا پورعابدی امروز در گردهمایی معاونین پژوهشی جهاددانشگاهی‌های سراسر کشور ضمن تشریح عملکرد سال 1395 این معاونت، در خصوص منابع انسانی و اعضای حوزه پژوهش و فناوری، اظهار کرد: هم اکنون 1545 نفر پژوهشگر، 795 نفر کارشناس، 391 نفر تکنسین و 238 نفر کارکنان خدماتی و پشتیبانی در حوزه پژوهش وفناوری جهاددانشگاهی فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1395 در حوزه پژوهش و فناوری 1624 طرح با اعتباری معادل 372 میلیارد تومان در جهاد دانشگاهی اجرایی شده است.

پورعابدی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: برنامه ششم توسعه با محوریت برقراری ارتباط  ساختارمند بین منابع و برنامه‌ها تدوین شده است.

وی با طرح این سئوال که مگر ممکن است مأموریت و برنامه را بدون منابع مالی یا با منابع کم اجرا کنیم؟ بیان کرد: چنین اقدامی در فرهنگ جهاد، شدنی است، ولی انگیزه‌‎ها باید بسیار قوی باشد.

پورعابدی تصریح کرد: اگر موضوع فعالیت خود را درست انتخاب کنیم و با منابع محدود جهاد فاز صفر آن را درست اجرا کنیم، منابع برای بقیه راه را بدست می‌آوریم.

وی همچنین اظهار کرد: نگاه ما در تهیه برنامه­‌ها باید کاملاً مسئله محور و معطوف به حل مشکلات کشور باشد؛ لذا در تهیه برنامه ششم همه واحدهایی که هنوز در حوزه پژوهش و فناوری زمینه کاری را انتخاب نکرده‌اند، باید زمینه‌های کاری خودشان را درست انتخاب و در طی مدت برنامه پنج ساله، آن را اجرا کنند.

وی افزود: سایر واحدها نیز که دارای برنامه هستند، باید برنامه توسعه خودشان را در طی برنامه ششم مشخص و برای رسیدن به آنها برنامه‌ریزی کنند.

پورعابدی تاکید کرد: برنامه ششم توسعه باید شکوفا شدن حوزه علوم انسانی در جهاد دانشگاهی باشد که بر این اساس باید اولویت‌ها را مشخص شود و روی ارائه راه حل برای آنها، کار علمی صورت پذیرد.

وی گفت: باید با همکاری واحدها و پژوهشکده‌­ها و به ویژه پژوهشگاه علوم انسانی تلاش شود مسائل ملی انتخاب و مرزهای فیزیکی گروه‌­های پژوهش برای حل آنها برداشته شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهتمام به موضوع بازآفرینی در حوزه پژوهش و فناوری، هدف از این مهم را سرعت دادن به حل مشکلات واحدها در دفتر مرکزی، کمک به واحدها در تأمین منابع جهت اجرای برنامه، کمک به بازاریابی برای فناوری­‌های تولیدی و یا توانمندی‌­ها در حوزه علوم انسانی و نظارت بر حسن اجرا خواند.

وی به برخی موضوعات قابل تامل در حوزه پژوهش وفناوری نیز اشاره کرد و در این خصوص به تجمیع ساختارها، امکانات و منابع انسانی برای ورود به کارهای بزرگ، جذب هوشمندانه منابع انسانی در حوزه پژوهش وفناوری، تخصیص پول هوشمند و تخصیص هوشمندانه پول و ارتباط مناسب و سیستمی حوزه پژوهش و فناوری با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی، توجه به بخش خصوصی، مالکیت معنوی و توجه به حقوق IP و نقش آن در تجاری سازی، ارتباطات ملی و بین‌المللی، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی و ترویج فرهنگ تجاری‌سازی در همه سطوح اشاره کرد.

پورعابدی همچنین بر تشکیل تیم- پروژه و شرکت -پروژه در جهاد تاکید کرد و افزود: استفاده از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در اجرای پروژه‌های پژوهشی، این که مراکز خدمات تخصصی باید به حوزه تجاری‌سازی نزدیک شوند و به سوی شرکت سوق پیدا کنند، بکارگیری نیروهای مجرب در انجام طرح‌های بزرگ و استفاده از شیوه‌های نوین تامین مالی، باید در دستور کار باشد.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید