بهداشتی , دانشگاه علوم پزشکی زاهدان , مالاریا " />

شناسایی و درمان 134 مورد مبتلا به مالاریا در سیستان و بلوچستان

  • تاریخ انتشار : 1396/9/5 ساعت : 13:29 - 6 سال قبل
  • از گروه : اجتماعی
  • زیرگروه : بهداشت
زاهدان- ایرنا- کارشناس مسئول بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: 134 مورد مبتلا به بیماری مالاریا امسال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در سیستان و بلوچستان شناسایی و درمان شدند.
فیض محمد الهامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشترین آمار بیماران مبتلا به مالاریا در کشور مربوط به سیستان و بلوچستان می شود که 80 درصد آن وارده از کشورهای همسایه است.
وی افزود: عامل مالاریا به عنوان یک بیماری انگلی، انگل های تک سلولی از جنس پلاسمودیوم است که از طریق گزش پشه های آنوفل انتقال می یابد.
وی با تاکید بر انجام هر ساله اقدامات پیشگیرانه علیه مالاریا افزود: هر ساله کانون های انتقال فعال مالاریا در سیستان و بلوچستان 2 نوبت سم پاشی می شود.
وی توزیع پشه بند آغشته به حشره کش های با دوام زیاد برای مناطقی که دسترسی مردم به برق و وسایل سرمایشی کمتر است، استفاده از مواد بیولوژیکی به منظور مبارزه با لارو (تخم پشه مالاریا) و توزیع ماهی لارو خور را از مهمترین اقدامات حوزه بهداشت و درمان برای کاهش آمار ابتلا به این بیماری در سیستان و بلوچستان برشمرد.
کارشناس مسئول بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با تاکید بر اجرای طرح بیماریابی در تمام مناطق فعالیت پشه مالاریا گفت: حداقل سه مرحله در هر ماه علاوه بر مراجعه افراد مشکوک به مراکز درمانی، داوطلبان و رابطان سلامت با حضور در روستاهای پرخطر اقدام به بیماریابی می کنند.
الهامی افزود: بیماریابی یا تشخیص مالاریا به 2 صورت نمونه گیری خون محیطی از افراد مشکوک و انجام آزمایش تست تشخیص سریع مالاریا انجام می شود.
وی اظهارداشت: استقرار آزمایشگاه های مالاریا در نقاط صفر مرزی سیستان و بلوچستان با بیشترین تبادلات از دیگر اقدامات پیشگیرانه دانشگاه علوم پزشکی است.
وی در رابطه با شیوع بیماری آنفلوآنزا گفت: تاکنون هیچ مورد از ابتلا به آنفلوآنزا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با افزون بر 2 میلیون و 775 هزار نفر جمعیت و 19 شهرستان و 187 هزار و 502کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود.
این استان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی

نظر خود را ثبت کنید