بنگلادش , میانمار , روهینگیا " />

روهینگیایی ها به جزیره بی سکنه بنگلادش می روند

دهلی نو-ایرنا- دولت بنگلادش موافقت کرد که یکی از جزایر این کشور را به اسکان بیش از 100 هزار پناهجوی روهینگیا اختصاص دهد.
به گزارش ایرنا در روز چهارشنبه، شورای اقتصادی بنگلادش در آخرین جلسه خود که با حضور شیخ حسینه نخست وزیر این کشور برگزار شد، موافقت خود را با طرح انتقال پناهجویان روهینگیا به جزیره 'باشان چار' اعلام کرد.
بر اساس این طرح، 250 میلیون دلار برای ساخت اردوگاه های موقت مهاجران جهت انتقال بیش از 100 هزار پناهجوی روهینگیا به یک جزیره خالی از سکنه در جنوب این کشور اختصاص خواهد یافت.
ضیا الاسلام معاون برنامه ریزی شورای اقتصادی بنگلادش ابزار امیدواری کرده است دولت این کشور بتواند این جزیره را تا ماه مه سال آینده برای انتقال تعدادی از مسلمانان روهینگیا آماده کند.
وی افزود: در مرحله اول 100 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا به این جزیره منتقل خواهند شد.
به گفته این مقام دولتی بنگلادش، نیروی دریایی این کشور برای تکمیل هر چه سریع تر این پروژه تلاش خواهد کرد.
این درحالی است که رهبران پناهجوی روهینگیا در بنگلادش با انتقال پناهجویان به این جزیره مخالف هستند. سازمان ملل نیز اعلام کرده است که انتقال مسلمانان روهینگیا به این جزیره نباید به صورت اجباری انجام شود.
ای اچ محمود علی وزیر امور خارجه بنگلادش در ماه سپتامبر از جامعه جهانی درخواست کرد تا برای انتقال مسلمانان روهینگیا به این جزیره به بنگلادش کمک کنند.
بنگلادش کشوری است که در پایین تر از سطح آب دریا قرار دارد و در معرض خطر سیل و آب گرفتی ناشی از افزایش سطح آب دریا ها است. در این کشور سالیانه تعداد زیادی جزیره از آب سر برآورده و تعدادی دیگر نیز ناپدید می شوند.
جزیره 'باشان چار' در سال 2006 در خلیج بنگال ایجاد شد و اکثر مناطق آن دارای شرایط لازم برای اسکان انسان نیستند. این جزیره یک ساعت با اولین جزیره قابل سکونت در بنگلادش فاصله دارد.
دیده بان حقوق بشر سال گذشته از تصمیم بنگلادش برای انتقال پناهجویان به جزیره مذکور انتقاد و اعلام کرد این جزیره در خطر آب گرفتگی قرار دارد و هیچ گونه امکانات لازم برای اسکان مهاجران در آن تهیه نشده است.
اما دولت بنگلادش با رد این انتقاد ها اعلام کرد قصد دارد پیش از انتقال مسلمانان روهینگیا به جزیره 'باشان چار' زیرساخت های لازم را در آن ایجاد کند.
به گزارش ایرنا، بیش از 623 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از روز 25 اوت (سوم شهریور ماه) به علت حملات شدید نیروهای ارتش و گروه‌های بودائی افراط ‌گرای میانمار و قتل و کشتار و سوزاندن خانه‌هایشان، وادار به ترک خانه‌ و کاشانه خود در ایالت فقیرنشین راخین و رفتن به ‌سوی مرزهای بنگلادش شدند.
دولت میانمار در واکنش به انتقاد سازمان‌های حقوق بشری نسبت به کشتار این اقلیت، ادعا می کند که این افراد اتباع میانمار نیستند و از آنها به‌عنوان کارگران مهاجر بنگلادشی نام‌برده است. اقلیت روهینگیا از سال 2012 تاکنون تحت سیاست‌های سرکوب سازماندهی شده نیروهای دولتی و ارتش میانمار قرار داشته است.
تاکنون آنگ سان سوچی، رهبر معنوی میانمار و برنده جایزه صلح نوبل و فرماندهان ارتش این کشوراز افزودن نام اقلیت روهینگیایی به 135 گروه نژادی این کشور خودداری کرده و می‌گویند مسلمانان روهینگیا به‌صورت غیرقانونی از بنگلادش به میانمار مهاجرت کرده‌اند. اما این ادعا توسط روهینگیایی ها رد شده است. آنها می‌گویند سابقه حضورشان در میانمار، دستکم به چند سده اخیر می‌رسد.
پناهجویان روهینگیا در اردوگاه های مهاجران در شهر مرزی کاگس بازار مستقر شده اند درحالی که پیش از آغاز موج جدید خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا حدود 300 هزار پناهجوی روهینگیا در این منطقه حضور داشتند.
اقلیت نژادی روهینگیا در استان راخین از سال 2012 هدف حمله بودائیان تندرو قرار گرفته اند و با تشدید این حملات و پیوستن نیروهای ارتش به آنچه نسل کشی و پاکسازی نژادی مسلمانان میانماری گفته می شود ، در دو ماه اخیر بیش از پیش هدف این قبیل حملات قرار گرفته اند.
آساق**267**وحیده دینداری**انتشاردهنده: 1577**حسن حسین زاده

نظر خود را ثبت کنید