هفته پژوهش , میزگرد , آموزش و پرورش " />

میزگرد ایرنا/ تب کنکور و فضای مجازی مانع پژوهش در مدارس

  • تاریخ انتشار : 1396/9/11 ساعت : 12:01 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : علمی
شهرکرد- ایرنا- کارشناسان حوزه پژوهش و فناوری در میزگرد تخصصی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد، «تب کنکور» و «فضای مجازی» را به عنوان 2 مشکل اساسی در فراگیری و نیز اجرای کارهای پژوهشی در مدارس عنوان می کنند.
به گزارش ایرنا، در جوامع پیشرفته برای تقویت روحیه پژوهش و فناوری در افراد، بر شکل گیری شخصیت و سال های ابتدایی ورود به مدرسه تاکید می شود، این امر علاوه بر اهمیت نقش خانواده ها بر نقش تاثیرگذار آموزش و پرورش نیز دلالت دارد.
این درحالی است که در ایران نه تنها آموزش های رسمی برای خانواده ها در زمینه پرورش روحیه خلاقیت، پژوهش و تحقیق در سنین کودکی فرزندان وجود ندارد و نه تنها هیچ سازمانی متولی این امر نیست، بلکه این فضا گاه خانواده ها را همگام با جامعه به سمت و سوی تقویت بنیه نظری فرزندان برای آمادگی آزمون بزرگ کنکور پیش می برد.
به گزارش ایرنا، درحالی که در کشورهای پیشرفته امکان ورود به دانشگاه ها بدون آزمون و بر پایه استعداد و علاقه مندی دانش آموزان فراهم است و ملاک فارغ التحصیلان نیز میزان توانمندی و کسب دانش های مهارتی آنان است، در ایران به دلیل آزمون دانش آموز هراسی با نام کنکور، مباحث تئوریک بر سر دروس عملی و کاربردی سایه انداخته و آنان را به حاشیه رانده است.
این تب به گونه ای بالا گرفته که برخی موسسات آموزشی نیز در سالهای اخیر اقدام به چاپ کتاب های کمک درسی و برگزاری آزمون های گسترده کرده اند.
سالهای طلایی که دانش آموز باید با انواع بازی و تحرک و کنجکاوی قد بکشند و بزرگ شود، در لابه لای اضطراب کلاس، درس و امتحان از رشد و تکاپو عقب می ماند.
بر این اساس ایرنا مرکز شهرکرد در میزگردی به بررسی و واکاوی دلایل کمرنگ بودن نقش پژوهش در مدارس پرداخته است که مشروح آن را ادامه می خوانید:

**تمایل دانش آموزان به رشته های پزشکی از مشکلات آموزشی
نماینده کمیته جشنواره دانش آموزی ستاد هفته پژوهش و فناوری چهارمحال وبختیاری در این میزگرد با تایید این موضوع، وجود کنکور و تمایل حجم بالایی از دانش آموزان برای قبولی در رشته های پزشکی را از چالش های پیش روی آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری عنوان کرد.
شهباز اسماعیلی اظهار کرد: اختلاف درآمدی پزشکان با دیگر اقشار جامعه سبب شده که دانش آموزان با ترغیب خانواده ها درگیر مساله کنکور و قبولی در رشته های پزشکی شده و از این رو آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ پژوهش و تحقیق با مشکل جدی مواجه شود.
وی با بیان اینکه مادامی که سد کنکور شکسته نشود این مشکل کماکان ادامه دارد، افزود: نظام باید در حل این مشکل با چابک سازی و واگذاری امور به بخش خصوصی و کاهش تمایل مدرک گرایی در جامعه، امداد رسان آموزش و پرورش شود.
اسماعیلی در ادامه تصریح کرد: آموزش و پرورش به اهمیت نقش خانواده ها در امر تعلیم و تربیت اعتقاد وافر دارد، اما برای پیاده سازی این امر و دخالت بیشتر خانواده ها در این فرآیند با محوریت پژوهش، به امکانات بیشتری نیاز دارد.
وی افزود: البته ناگفته نماند که شکل گیری 50 تا 60 درصد از شخصیت دانش آموزان تا سالهای پیش از ورود به مدرسه صورت می گیرد.
اسماعیلی تصریح کرد: از این رو پیش از نظام آموزشی، خانواده به عنوان اصلی ترین عامل اثرگذار در تعلیم و تربیت و تقویت روحیه پژوهش و فناوری مطرح است که در آموزش و پرورش نیز ظرفیت کافی و لازم برای آموزش آنان وجود ندارد.
اسماعیلی کمبود بودجه را از دیگر معضلات این اداره کل برای تعمیق فرهنگ پژوهش بین دانش آموزان عنوان و اظهار کرد: با وجودی که بخشی از اعتبارات ملی برای امر پژوهش و تحقیق به آموزش و پرورش تخصیص می یابد، اما تعیین و پرداخت دیرهنگام اعتبار پژوهشی، اجرای طرحهای تحقیقاتی را مختل کرده است.
وی افزود: البته این اداره کل با برگزاری مسابقاتی نظیر پرسش مهر برای خانواده ها درصدد جلب مشارکت این عنصر تاثیرگذار در ترویج فرهنگ پژوهش است.
اسماعیلی ادامه داد: آموزش و پرورش بر اینکه تحقیق و پژوهش رابطه مستقیمی با توسعه دارد، اعتقاد راسخ دارد و دراین راستا اقدامات خود را در 2 بخش عمده برنامه های پژوهشی برای فرهنگیان و دانش آموزان طبقه بندی کرده است.
وی بیان کرد: در این راستا طرح «اقدام و درس پژوهی» نظیر نحوه و نوع تدریس در مدارس درحال اجراست که به موجب آن مشکلات مدرسه و آنچه که با آموزش دانش آموزان مرتبط است، احصا و این مشکلات با اقدامات پژوهشی خود معلمان و در گروه های درسی مدارس بررسی و حل می شود.
اسماعیلی برگزاری پرسش مهر از طرف رییس جمهوری، حمایت مالی از پایان نامه های فرهنگیان با موضوع آموزش و پرورش، تجلیل از پژوهشگران برتر و معلمان پژوهنده را از دیگر برنامه های آموزش و پرورش برای ارتقای سطح فرهنگی پژوهش و تحقیق در جامعه فرهنگی استان برشمرد.
وی افزود: در بخش دانش آموزی نیز جشنواره جوان خوارزمی، جابر ابن حیان، پرسش مهر رییس جمهوری، جشنواره ایده سبزکوه و تالیف مباحث پژوهشی برای دانش آموزان پایه ششم ابتدایی و جشنواره هنرهای تجسمی که مدارس چهارمحال و بختیاری در طول سالهای گذشته شاهد کسب هشت رتبه برترملی در این زمینه بوده اند، از دیگر اقدامات نظام آموزشی کشور برای بسط و گسترش فرهنگ پژوهش است.
دبیر کمیته اجرایی ستاد هفته پژوهش و فنآوری و مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد، فرهنگ خانواده ها را عامل مهمی در تعمیق فرهنگ پژوهش در جامعه عنوان و بیان کرد: بخشی از مشکلات نبود پژوهش در آموزش و پرورش ناشی از مشکل فرهنگ خانواده ها در تقویت احساسات کنجکاوانه کودکی است.
ولی الله لطفی پور تصریح کرد: زمانی که احساسات کودک در خانه سرکوب و از انجام فعالیت هایی که برگرفته از حس کنجکاوی است، منع می شود به مرور زمان آمادگی خود را برای کندوکاو در بزرگسالی از دست می دهد.
وی نظام نادرست آموزشی را از دیگر دلایل نبود فرهنگ پژوهش و فناوری بین دانش آموزان خواند و افزود: درحالی که آموزش ابتدایی در کشورهای پیشرفته در محیط طبیعی و یا درآزمایشگاه ها سپری می شود، دانش آموزان ایرانی عمده زمان خود را در کلاس درس و با یادداشت برداری طی می کنند.
معاون پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد با اشاره به گسترش روز افزون فضای مجازی از منظر دیگری به این موضوع پرداخت و اظهار کرد: با همه گیر شدن استفاده از فضای مجازی دیگر نمی توان آموزش و پرورش را در ترویج فرهنگ پژوهشی بین دانش آموزان تنها عامل اثرگذار و متولی دانست.
داراب ظفریان تصریح کرد: از آنجایی که نظام تعلیم و تربیت با نظام اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه عجین شده است، موفقیت آموزش و پرورش در گرو همگون، متوازن و همسان سازی دیگر دستگاه هاست.
وی ادامه داد: در گذشته، فرزندان از دوره کودکی با کمک والدین با حضور در مغازه ها، با اصطلاحات و شرایط مالی و روابط اجتماعی و وضعیت بازار آشنا می شدند و این امر زمینه ساز موفقیت آنان در بزرگسالی در فضای کسب و کار می شد.
ظفریان افزود: امروزه نیز ساختارهای آموزشی باید مطابق با این اهداف و نیازهای کنونی جامعه تغییر یابد که البته بخشی از این هدف از طریق همکاری آموزش و پرورش با پارک های علم و فناوری تحقق یافتنی است.
وی ادامه داد: این مراکز برای ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در چهار سطح پذیرش نیرو دارند که در گام نخست برای آموزش دانش آموزان با مفاهیم کارآفرینی، نوآوری و تبدیل ایده به ثروت و تجاری سازی ایده، کانونهای شکوفایی و خلاقیت را با همکاری آموزش و پرورش راه اندازی کرده است.
ظفریان بیان کرد: این کانونها امسال در سه شهرستان سامان، بن و فارسان راه اندازی شده و در گام بعدی نیز مراکز نوآوری شهرستان بروجن نیز در دست راه اندازی است.
وی از مراکز رشد با عنوان بخش دیگری از نظام فرهنگ سازی فناوری در جامعه نام برد و افزود: این مراکز علاوه بر جذب عملیاتی نیروهای صاحب ایده، به دنبال فرهنگ سازی در جامعه هستند.
ظفریان تصریح کرد: البته از این نکته نباید غافل شد که تعمیق فرهنگ پژوهش و فناوری در صورتی در جامعه امکان پذیر است که تمامی دستگاه ها با این مفهوم آشنا شده و برنامه ریزی های خود را بر این اساس انجام دهند.

** درس تحلیل رسانه شرایطی را برای استفاده درست از فضای مجازی فراهم می کند
کارشناس امور رسانه نیز در میزگرد ایرنا مرکز شهرکرد گفت: اکثر دانش آموزان این روزها، درگیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شده اند، به گونه ای که بیشتر وقت آنان به جای مطالب درسی، صرف رصد فضای مجازی و مطالب آن شده است و از سویی در شرایط کنونی درس تحلیل رسانه هم شرایطی را برای آشنایی با فضای مجازی فراهم آورده است.
جهانبخش صفری افزود: نقش و تاثیر شبکه های اجتماعی در شرایط کنونی بر کسی پوشیده نیست، چه بسا برنامه ریزی درسی با استفاده از فضای مجازی کنترل شده و جایگزینی روش نوین به جای آموزش سنتی حضور در کلاس و جلوگیری از صرف هزینه های هنگفت است.
وی تصریح کرد: فضای مجازی در شرایط کنونی هم فرصت است برای پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهش در مدارس و هم تهدید است که اگر فکری برای استفاده بهینه از آن نشود و برنامه ریزی دقیق و کارشناسی شده ای انجام نشود، آینده دانش آموزان در حجم و انبوه مطالب شبکه های اجتماعی گم خواهد شد.
به گزارش ایرنا، طبق نظر کارشناسان نباید ارتقای سطح فرهنگ پژوهش و فناوری در جامعه و بخصوص بین جوانان را تنها از قاب آموزش و پرورش نظاره کرد، همچنین نباید از نقش آموزش خانواده ها به عنوان نخستین کانون شکل گیری شخصیت افراد و هدایتگری والدین در امور تحصیلی فرزندان و مدیریت مالی در طرحهای دستگاه های متولی فرهنگ در جامعه غافل بود.
میزگرد از: شکوفه سلیمانی**انتشاردهنده: جهانبخش صفری
8125/6021

نظر خود را ثبت کنید