بچه های معلول , آموزش و پرورش " />

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد:

اختصاص 30 میلیارد ریال برای هزینه درمان دانش آموزان با نیازهای ویژه

تهران - ایرنا - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت، در سال جاری مبلغ 30 میلیارد ریال برای هزینه درمان دانش آموزان با نیازهای ویژه در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، مجید قدمی روز شنبه در نشست خبری با بیان اینکه هزینه درمانی، دارویی و دندانپزشکی همه دانش آموزان در مدارس خاص را پوشش می دهیم، افزود: در مجموع تاکنون پنج هزار و 500 پرونده پزشکی دانش آموزان با نیازها ویژه مورد بررسی قرار گرفته و 70 میلیارد ریال هزینه درمان این افراد پرداخت شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال نیز مبلغ سه میلیارد تومان برای هزینه درمان دانش آموزان با نیازهای ویژه در نظر گرفته شده، گفت: بودجه آموزش و پرورش استثنایی از 24 میلیارد در چهار سال گذشته به بیش از 90 میلیارد تومان در امسال رسیده است و در مجموع 750 میلیارد تومان هزینه آموزش دانش آموزان استثنایی و مابقی مربوط به سایر فصول چون حقوق است.

** مشکل سنوات ارفاقی معلمان مدارس استثنایی حل شد
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تعدادی از معلمان ما بیمه تامین اجتماعی بودند که تامین اجتماعی اعلام کرده بود سنوات ارفاقی را نمی پذیرد اما با پیگیری های انجام شده، مشکل این گروه از معلمان حل شد.
قدمی یادآور شد: از سوی دیگر سنوات ارفاقی تعدادی از همکاران از سال ‌86 تا 91 قطع شده بود که بدهی سال 86 تا آخر 87 پرداخت شد.
وی تصریح کرد: برای معوقات سال های87 تا 91 نیز با دریافت مجوزهای لازم اکنون در مرحله تامین منابع مالی هستیم و برای پرداخت کامل سنوات ارفاقی این گروه حدود 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی اضافه کرد: سالانه 600 تا 700 نیرو از سازمان آموزش و پرورش استثنایی خارج می شود در حالی که ورودی دانشگاه فرهنگیان حدود 200 تا 250 نفر است و با وجود سهمیه در آزمون‌های استخدامی همچنان با کمبود نیرو مواجه هستیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: اخیرا از نیروهای طرحی در رشته های توانبخشی استفاده کرده آیم که این افراد طرح خود را در آموزش و پرورش استثنایی می گذرانند.

** خلاءهای قانونی اشتغال دانش آموزان معلول رفع شود
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین گفت: اکنون خلاءهای قانونی بسیاری برای اشتغال دانش آموزان معلول وجود دارد که باید رفع شده و قانونگذار جذب این افراد را در مشاغل مختلف اجباری کند.
وی اظهار داشت: 350 نفر از دانش آموزان استثنایی در آزمون کنکور سراسری پذیرفته شدند که این افراد باید به حلقه اشتغال برسند و باید همه دستگاه ها وارد میدان شده و مشکل اشتغال معلولان را حل کنند.
قدمی با اشاره به اینکه خدماتی که به معلولان ارائه می شود مدیریت چندگانه است که باید یکپارچه شود، ادامه داد: در قانون، شورای عالی معلولان داریم که لازم است این شورا تشکیل شود.

** 65 هزار و 800 دانش آموز دیرآموز امسال وارد مدارس عادی شدند
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: این دانش آموزان کسانی هستند که بهره هوشی آنها 15 نمره از افراد عادی پایین تر است.
قدمی اضافه کرد: برای اینکه معلمان با نحوه درست تدریس و برخورد با این دانش آموزان آشنا شوند، فیلم های آموزشی به تمامی مدارسی که این گروه از دانش آموزان تحصیل می کنند ارسال شده است.
وی ادامه داد: گروه هایی شامل افراد با اختلالات بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، چند معلولیتی، اختلالات ذهنی، عاطفی و یادگیری در مدارس استثنایی تحصیل می کنند که تعداد آنها در سال جاری به 74 هزار و 175 نفر رسیده که این میزان سال گذشته 73 هزار نفر بود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تعداد دانش آموزان تلفیقی فراگیر سال گذشته 55 هزار نفر بود که امسال به 62 هزار نفر رسیده است.
قدمی، تعداد کل دانش آموزان مدارس استثنایی و تلفیقی را 137 هزار و 29 نفر اعلام کرد و گفت: این سازمان در مجموع 23 هزار و 574 نفر نیروی انسانی دارد که 15 هزار نفر آنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و سه هزار و 863 نفر نیز دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند.
وی بیشترین گروه دانش آموزان استثنایی را افراد آسیب دیده ذهنی به تعداد 55 هزار و 194 نفر عنوان کرد و افزود: همچنین تعداد دو هزار دانش آموز اوتیسم در مدارس مشغول به تحصیل هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اعتقاد داریم که بچه ها باید به موقع شناسایی شوند که در این رابطه سنجش افراد را یک سال قبل از ورود به دبستان را برنامه ریزی کرده آیم اما دستگاه های دیگری همچون وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی باید به زمان تولد نزدیک شده و افراد دارای نیازهای ویژه را شناسایی کنند.
قدمی افزود: سنین صفر تا شش سال زمان مناسبی است که با شناسایی افراد با نیازهای ویژه و ارائه خدمات توانبخشی به این افراد چه بسا بتوان با رفع مشکل آنها از جمله کاشت حلزون از همان ابتدا در مدارس عادی تحصیل کنند.

** بر توسعه طرح تلفیقی برای در کنار هم قرار گرفتن دانش آموزان عادی و با نیازهای ویژه تاکید داریم
قدمی با بیان اینکه هدف آموزش و پرورش آماده کردن افراد برای ورود به زندگی است، اظهار داشت: وقتی جامعه آمادگی پذیرش افراد با نیازهای ویژه را ندارد در نهایت دانش آموز آسیب دیده پس از تحصیل در مدارس خاص و ورود به جامعه دچار مشکل می شود به همین دلیل بر توسعه طرح تلفیقی تاکید داریم.
وی ادامه داد: هنگامی که کودک آسیب دیده در مدرسه عادی در کنار دانش آموزان عادی قرار می گیرد سایر همکلاسی های وی نیز او را می پذیرند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان داشت: تحقیقات نشان می دهد هوش انسان بین 5 تا 10 نمره قابل افزایش است از این معلم توانمند، تغذیه خوب و شرایط مناسب می تواند دانش آموز هوش مرزی با نمره هوشی 85 را به طبقه هوش عادی بالای 90 نمره برساند.
وی اظهار کرد: نظام آموزشی آسیب دیدگان شنوایی، بینایی و جسمی و حرکتی همان برنامه درس رسمی عمومی است اما کتاب های درسی دانش آموزان آسیب دیده ذهنی با ضریب هوشی 50 تا 70 در سازمان استثنایی تدوین می شود.
فراهنگ ** 1883 ** خبرنگار: مریم جلوداران * انتشار: امید غیاثوند

نظر خود را ثبت کنید