سودان: توافق ترسیم مرزهای دریایی مصر و عربستان به ضرر سودان است

وزیر خارجه سودان اعلام کرد، توافق‌نامه ترسیم مرزهای دریایی بین مصر و عربستان، به مرزهای آبی کشورش از جمله "مثلث حلایب"(منطقه مورد مناقشه میان سودان و مصر) لطمه می‌زند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، ابراهیم غندور، وزیر خارجه سودان گفت، خارطوم پیشتر با قاهره و ریاض به توافق رسیده که سودان را در جریان محتوای توافق‌نامه ترسیم مرزهای دریایی قرار دهند اما تاکنون پاسخی از دو کشور دریافت نکرده است.

غندور گفت، در صورت عدم دستیابی به توافق با عربستان درباره توافق‌نامه ۱۹۷۴ درباره ترسیم مرزهای دو کشور، سودان به محاکم بین‌المللی رجوع می‌کند.

چنین اظهارات از سوی سودان درباره عربستان در نوع خود بی‌سابقه است. عربستان در گذشته مرزهای دریایی خود را با مصر ترسیم کرده و براساس آن، مصر دو جزیره "تیران" و "صنافیر" را به عربستان واگذار کرد.

این اظهارات وزیر خارجه سودان همزمان با آن ایراد شد که اخباری از بروز بحران در روابط خارطوم و ریاض منتشر شده و درخواست‌هایی برای عقب‌نشینی سربازان سودانی از جنگ یمن در قالب ائتلاف متجاوز عربی مطرح است.

پیشتر غازی صلاح الدین، رئیس جنبش اپوزیسیون "اصلاح اکنون" سودان از مشارکت کشورش در جنگ یمن انتقاد و آن را جنگی بدون هدف سیاسی مشخص خوانده بود.

صلاح الدین تاکید کرد، نباید در جنگی ورود کرد که قربانیانش جوانان کشور باشند، آن هم بدون اجازه پارلمان و در سرزمینی جز سرزمین مادری.

آمارهای رسمی از خسارت‌های سودان در این جنگ تدوین نشده، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد تعداد بیشتری از سربازان سودان در یمن کشته شده‌اند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید