مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم:

بافت فرسوده قم در صورت بحران، حادثه‌ساز خواهد بود

  • تاریخ انتشار : 1396/9/14 ساعت : 10:53 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : قم
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: بافت فرسوده قم در زمان بحران، حادثه‌ساز خواهد بود از این رو باید امکانات مناسبی در مواجهه با بحران برای بافت های فرسوده قم در نظر گرفت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، عباس جعفری شامگاه دوشنبه در هجدهمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم در سالن جلسات ساختمان شهید باکری، افزود: با توجه به اهمیت استحکام سازه در زمان بحران، هماهنگی با سازمان نظام مهندسی در جهت بازدید از ساختمان‌های در حال ساخت و اعمال قوانین ساخت و ساز و نظام مهندسی اهمیت زیادی دارد.

جعفری اظهار داشت: آموزش رکن مهمی در کاهش خسارات در زمان وقوع حادثه است در این باره در سال گذشته 90 هزار ساعت و در سال جاری نیز نیز 25 هزار نفر ساعت آموزش را به اقشار مختلف مردم ارائه کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در جهت کمک به آسیب‌دیدگان و کاهش خسارت‌، از راهبردهای مهم در مدیریت بحران است.

مدیرعامل آتش نشانی قم یادآور شد: پس از وقوع زلزله غرب کشور تلاش کردیم در اسرع وقت در صحنه کمک به زلزله‌زدگان حضور یابیم.

وی گفت: در همان ساعات اولیه حادثه 4 اکیپ جهت بازدید و کسب تجربه از زوایای حادثه در رویارویی با این نوع از حوادث و ارزیابی خسارات به منطقه اعزام شد.

جعفری افزود: سرپل ذهاب با وجود ساخت و سازهای جدید پس از دوران جنگ تحمیلی و حتی در دو سال گذشته خسارات زیادی متحمل شد که نشان از ضعف مهندسی در ساخت و ساز و فقدان استحکام داشت.

مدیرعامل آتش نشانی قم بیان کرد: علت تخریب بسیاری از سازه ها و حتی مسکن مهر، ضعف در بهره گیری از سازه‌های بتنی و فلزی و مشکلات فنی در اتصالات تیغه‌ها بود.

وی در ادامه پیرامون خدمات و عملکرد آتش نشانی در قم نیز اظهار داشت: در حال حاضر تعداد 12 ایستگاه آتش نشانی در مناطق مختلف قم احداث شده است.

جعفری تصریح کرد: هم‌چنین یک ایستگاه آتش نشانی مجهز و مادر در بلوار پیامبر اعظم(ص) پیش بینی شده تا بتوان بخش عمده‌ای از نیازهای این محدوده را برطرف ساخت.

وی عنوان کرد: با توجه به رسالتی که بر عهده داریم در راستای ارتقای سطح ایمنی از سال آینده تدابیری در جهت تابلوها و علائم ایمنی و بازدید از آسانسورها و ساختمان‌های عمومی و ... اتخاذ می‌شود.

مدیرعامل آتش نشانی قم متذکر شد: نظارت بر استانداردسازی لوازم و تجهیزات ساختمانی و دریافت گواهینامه‌ها و آزمایش‌های لازم، از اقدامات اساسی و پیشگیرانه در مواجهه با بحران‌هاست.

رئیس شورای شهر قم: مدیریت قبل از بحران، میزان زیادی از خسارات را کاهش می‌دهد

رئیس شورای شهر قم گفت: مدیریت قبل از بحران و حادثه، میزان زیادی از خسارات جانی و مالی را کاهش می دهد در این خصوص باید منابع لازم برای مدیریت لازم اتخاذ گردد.

به گزارش ایسنا،‌ عبدالله جلالی هم با اشاره به ابعاد گسترده حادثه تلخ زلزله اخیر عنوان کرد: پیشگیری و آمادگی در برابر بحران‌ها ابعاد مختلفی دارد که تخصیص اعتبارات و مجهز شدن به امکانات لازم و ایجاد آمادگی و ارائه آموزش از جمله نیازهای مهم است.

رئیس شورای شهر قم افزود: مدیریت و هماهنگی، لازمه مواجهه با بحران‌هاست، ولی متاسفانه هنوز به مدیریت یکپارچه نرسیده‌ایم و گاهی تداخل مسئولیت‌ها را در زمان بحران شاهد هستیم.

وی اظهار داشت: یکی از شاخص‌های مواجهه با حوادث، آموزش‌های لازم است، وظایف خود مردم نیز در بحران‌ها اهمیت دارد، آن‌ها نیاز به آموزش دارند چراکه بدون آموزش می‌توانند تشدید کننده حوادث باشند.

جلالی یادآور شد: حوادثی مانند زلزله نگران کننده و مخرب است و مدت‌ها فشار روحی بر مردم باقی می‌گذارد، در این ارتباط باید از تجارب بحران‌های تلخ گذشته در کاهش آسیب‌ها و خدمت رسانی بهتر استفاده کرد.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از بحران، مدیریت منابع و اعتبارات نیز باید مورد توجه باشد، مرکز ثقل مشکلات استان، شهر مقدس قم است، بر همین اساس باید اعتبارات و منابع ویژه‌ای در مدیریت بحران به شهر قم اختصاص یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: در سهم استانی و تجهیز زیرساخت‌ها باید به مدیریت منابع توجه شود، هم‌چنین پیشگیری و آمادگی برای مقابله با بحران‌ها باید مورد توجه مجموعه‌های مختلف قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در این راستا باید فراهم‌سازی امکانات، افزایش نظارت و توسعه آموزش‌ها مورد تاکید قرار گیرد ضمن این‌که به تقسیم بندی صحیح امور برای تسریع در فعالیت‌ها اهتمام ورزید.

جلالی متذکر شد: با آموزش‌های لازم در حوزه ایمنی خسارات و تلفات کاهش می‌یابد هم‌چنین باید به بیمه‌ها نیز بهای لازم را داد تا در حوادث بتوان به جبران خسارات پرداخت، به ویژه این‌که کشور در شرایط بحرانی و حوادث متعددی قرار دارد و بیمه می‌تواند ره آورد آرامش باشد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید