جهاد دانشگاهی , اشتغال خانگی , مازندران " />

جهاد دانشگاهی اشتغال خانگی ایجاد می کند

  • تاریخ انتشار : 1396/9/13 ساعت : 13:59 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : علمی
ساری - ایرنا - معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی گفت که با امضای تفاهم نامه همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این نهاد برای ایجاد اشتغال خانگی در کشور وارد عمل می شود.
به گزارش ایرنا، احمد شریفی زاده روز دوشنبه در آئین معارفه سرپرست جهاد دانشگاهی واحد مازندران در ساری افزود: امسال و در سال نخست مفاد این تفاهم نامه برای ایجاد اشتغال خانگی در هشت استان کشور از جمله کردستان ، کرمانشاه ، لرستان و خراسان جنوبی اجرایی خواهد شد .
وی شناسایی ظرفیت های اشتغال خانگی متناسب با هر استان را از جمله برنامه های مقدماتی برای اجرای این طرح برشمرد و ادامه داد : براساس نوع نیاز و متناسب هر استان ، مشاغل خانگی ایجاد می شود.
معاون جهاد دانشگاهی گفت که محققان این نهاد کلید حل مشکلات و معضلات در حوزه های پزشکی، نفت، انرژی، نیروگاهی، فلزی و شیمی به شمار می روند و تاکنون بسیاری از مسائل بر زمین مانده و غیر قابل حل را رفع کرده اند .
وی از جهاد دانشگاهی به عنوان خط شکن اجرای طرح های سخت و تا حدی غیر ممکن در کشور نام برد و افزود: تابوی اجرایی نبودن این طرح ها را جهاد دانشگاهی شکست و اکنون شکل اجرایی به خود گرفته است.
شریفی زاده گفت: اجرای طرح های سلول های بنیادین و ناباروری به عنوان بخشی از همین طرح های غیرممکن است که اجرای آنها اکنون به دستاورد بین المللی تبدیل شده است .
** پل میان صنعت و دانشگاه
معاون جهاد دانشگاهی فلسفه شکل گیری این نهاد همزمان با فرمان بنیانگذار انقلاب اسلامی مبنی بر انقلاب فرهنگی را شناسایی نیازها و دغدغه های جامعه و ارائه راهکارهای مورد نظر اعلام کرد.
جهاد دانشگاهی یک نهاد فرهنگی، پژوهشی، آموزشی است که تشکیل آن تابستان سال 59 به دنبال حضور جمعی از دانشجویان پیرو خط امام در میدان نبرد در جلسه ای با حضور امام خمینی (ره) به پیشنهاد سپاه و طرح موضوع توسط مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی مبنی بر ایجاد نهادی سازمانی در کنار دانشگاهها کلید خورد.
هدف اولیه از ایجاد این نهاد که از مجموعه دانشگاهیان تشکیل شده ، علاوه بر حضور فیزیکی نخبگان علمی کشور به عنوان رزمنده در جبهه های جنگ تحمیلی ، استفاده از قابلیت اساتید و دانشجویان در جهت کمک به نیازهای فنی تخصصی جبهه ها و تلاش های خلاقانه در جهت تهیه نمونه وسایل و تجهیرات جدید جهت تسهیل و برتری در میدان جنگ بود.
ستاد عالی انقلاب فرهنگی در اواسط مرداد سال 59 جهاد دانشگاهی را در راستای اهداف انقلاب فرهنگی تاسیس کرد و بعدها با تبدیل ستاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی ، اساسنامه جهاد دانشگاهی در آذر سال 65 بازنگری و تصویب و در آن بر فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقاتی به منظور اسلامی شدن دانشگاهها تاکید شد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر آبان سال 69 نیز جهاد دانشگاهی را به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی کشور معرفی کرد و علاوه بر این ، انجام فعالیت‌های علمی و فرهنگی هم بر عهده این نهاد گذاشته شد.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی کشور با تشریح دستاوردهای علمی این نهاد در سه دهه گذشته ، گفت : جهاد دانشگاهی برای تابوشکنی در زمینه های علمی ، شاخه فعالیت پژوهش و فناوری را سرلوحه کارهای خود قرارداد و پس از آن به حوزه فرهنگی هم ورود پیدا کرد.
وی اضافه کرد : همان طور که در دوران دفاع مقدس نیروهای جهاد دانشگاهی در سوله های دانشگاه ها به کارهای تحقیقاتی و تولید تجهیزات و مهمات انجام‌ دادند امروز با رویه گره گشایی از مشکلات جامعه در عرصه عمل قرار دارد .
جهاد دانشگاهی هم اکنون با داشتن 22 مرکز رشد ، سه پارک علم و فناوری ، پنج دانشگاه و موسسه و 31 مرکز علمی کاربردی در سراسر کشور در راستای اجرای وظایف و برنامه های محوله فعالیت دارد .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : حسن فلاحتی
2096/1654

نظر خود را ثبت کنید