در گزیده اخبار سیاسی ۱۴ و ۱۵ آذر بخوانید؛

انتقال پیکر مرزبان شهید به کشور/ اعتراض متهم پرونده فساد نفتی به حکمش/پاسخ قاسمی به تیلرسون ...

دیدار مسئولان نظام و مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی‌ با رهبری، برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، پیام تشکر رهبر انقلاب از تیم ملی وزنه‌برداری، طرح نمایندگان برای جریمه شرکت‌های تابعه دولتی در صورت عدم شفافیت اقتصادی، پاسخ سخنگوی وزرارت خارجه ایران به اظهارات تیلرسون، انتقال پیکر شهید مرزبان ایرانی به کشور، برگزاری هفتمین اجلاس وزیران خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر، تقدیر وزیران خارجه پنج کشور ساحلی خزر از هنر عکاس ایرانی، اعتراض متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی به حکم دادگاه و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه و چهار شنبه، چهاردهم و پانزدهم آذر ماه ۱۳۹۶ است.

به گزارش ایسنا سران قوا، جمعی از مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و میهمانان شرکت‌کننده در اجلاس بین‌المللی وحدت اسلامی با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار تاکید کردند : اینکه آن‌ها ادعا می‌کنند می‌خواهند قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کنند، از عجز و ناتوانی آن‌هاست. در مسئله‌ی فلسطین دست آن‌ها بسته است و نمی‌توانند اهدافشان را پیش ببرند. رهبر انقلاب همچنین در پیامی از تیم ملی وزنه‌برداری و پهلوان سرافراز کشتی علیرضا کریمی تقدیر کردند.

رییس‌ جمهور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه امروز دشمنان منطقه، استکبار جهانی، آمریکا و صهیونیسم به دنبال توطئه افکنی و ماجراجویی جدید علیه ملت های منطقه هستند؛ بر ضرورت حفظ هوشیاری و ایستادگی شجاعانه ملت‌ها و کشورهای اسلامی در برابر توطئه های دشمنان، تاکید کرد. روحانی افزود: ایران در برابر تجاوز استکبار نسبت به مقدسات اسلامی صبر و تحمل نخواهد داشت.

کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

سی‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی همزمان با هفته وحدت با حضور رئیس جمهور و جمعی از علمای برجسته جهان اسلام از صبح  روز سه‌شنبه ۱۴ آذر برگزار شد.

در این همایش رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که «مسلمانان باید راه وسط، اعتدال، میانه روی و تعامل با یکدیگر را انتخاب کنند» گفت: اگر با کشورهای دوست در منطقه تعامل نمی‌کردیم، اکنون موصل، حلب و بوکمال آزاد نمی‌شد. در سایه وحدت، امنیت و توسعه و تمدن نوین اسلامی به دست می‌آید. راه ما وحدت است.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین علوی، وزیر اطلاعات گفت: امیدواریم طعم شیرین وحدت را بچشیم. علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز در حاشیه این مراسم گفت: بحران‌های منطقه به ضرر بحران‌سازان تمام می‌شود.

***

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به همتایان خود در کشورهای اسلامی و جمعی از شخصیت‌های مسلمان در کشورهای مختلف میلاد پر برکت پیامبر اکرم (ص) را تبریک و تهنیت گفت و تاکید کرد: فضای جامعه اسلامی با همدلی، معطر و تفرقه در پیکره امت اسلامی زدوده شود.

سیدفرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تهیه طرح یک فوریتی نمایندگان برای جریمه شرکت‌های تابعه سازمان‌ها و نهادهای عمومی در صورت عدم شفافیت اقتصادی خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا گفت : بیان مکرر اتهامات بی اساس و دروغ، هیچ کمکی به جبران خطاهای راهبردی و بزرگ آمریکا در قبال ایران و منطقه طی دهه های اخیر نخواهد کرد .

پیکر شهید مرزبان ایرانی به کشورمان منتقل شد. پیکر شهید استوار توحید ملک‌زاده، مرزبان کشورمان که در حمله عناصر ضد انقلاب در مرز زخمی شده و پس از انتقال به ترکیه شهید شد، دیروز(سه شنبه)تحویل مرزبانان جمهوری اسلامی ایران شده و طی تشریفاتی به کشورمان منتقل شد.

همچنین سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداراندر مراسم افتتاح ۴۱۵۰ پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی نیروی زمینی سپاه با اشاره به تحولات اخیر یمن و پیروزی های انصارالله یمن اظهار کرد: اخیرا شاهد بودیم توطئه‌هایی که دشمنان در یمن علیه مبارزین یمنی و انصارالله انجام می‌دادند در نطفه خفه شد.

هفتمین اجلاس وزیران خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر

هفتمین اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر در محل وزارت خارجه روسیه با حضور وزیران امور خارجه ایران، روسیه ، آذربایجان ،ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد.

در این مراسم سرگی لاوروف گفت: باید برای نهایی شدن بیانیه پنجمین نشست سران کشورهای حاشیه خزر تلاش کنیم. محمدجواد ظریف نیز در ادامه با بیان اینکه اختلافات در زمینه تحدید حدود مناطق دریایی قابل حل است اظهار کرد: کشورهای حوزه خزر با بخش اعظم پیش‌نویس کنوانسیون رژیم حقوقی خزر موافقند.

در جریان این نشست عکس یکی از عکاسان ایرانی از افتتاحیه این اجلاس از تعارف وزیران خارجه به یکدیگر برای ورود به سالن  اصلی نشست مورد تقدیر وزیران امور خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر و هیأت‌های همراهشان قرار گرفت و توجه دیپلمات‌های حاضر در این اجلاس را جلب کرد.

***

با حکم دیوان عالی آمریکا قانون منع مهاجرت اتباع ۶ کشور از جمله ایران به آمریکا اجرا می‌شود. خبرگزاری رویترز گزارش داد که با هفت رای مثبت و دو رای منفی دیوان عالی آمریکا مجوز اجرای کامل قانون منع ورود مهاجران از ۶ کشور مسلمان از جمله ایران را صادر کرد.این ۶ کشور شامل ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی و چاد هستند.

در همین ارتباط محمدجواد ظریف صدور مجوز اجرای قانون مهاجرتی ترامپ علیه ۶ کشور مسلمان را تعصب کامل در آمریکا دانست.

یک مقام آگاه توضیحاتی درباره حساب بانکی ایرانیان مقیم انگلیس ارائه کرد و گفت: تغییری در وضعیت حساب بانکی ایرانیان مقیم انگلیس ایجاد نشده است. این مقام آگاه که از شرایط تبادل بانکی در انگلیس اطلاع دارد در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر بسته شدن حساب بانکی ایرانیان در انگلیس اعلام کرد: در روزهای اخیر تغییری در وضعیت حساب ایرانیان مقیم انگلیس انجام نشده و آنها همچون سابق به کسب و کار عادی خود مشغولند.

در سومین کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری (ره) در بوشهر، رییس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه باید مراقب منافقانی بود که ساکت ننشسته‌اند و می‌خواهند ریشه‌های نظام و اسلام را خشک کنند، گفت: انقلابیون باید دشمن شناس باشند تا بتوانند به موقع عمل کنند. آیت الله احمد جنتی با اشاره به اهمیت شناخت دشمنان و توطئه‌های آنان به فتنه سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: فتنه ۸۸، مساله ساده‌ای نبود، آمریکا آن را طراحی کرده بود تا موجب براندازی نظام اسلامی شود که حماسه ۹ دی پایانی بر آن بود.

وحید قاسمی عهد وکیل دادگستری در یادداشتی با موضوع تاکسی‌های آنلاین و حریم خصوصی گفت که حریم خصوصی حوزه ای از زندگی هر انسان است که او به طور معقول انتظار دارد دیگران بدون رضایت او به اطلاعات آن حوزه دسترسی، مداخله و نظارت نداشته باشند و به طور کلی به هیچ روشی آن را نقض نکنند.

متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی به حکم دادگاه اعتراض کرد. وکیل‌مدافع متهم ردیف سوم پرونده موسوم به "فساد نفتی"، از ارایه لایحه اعتراضی نسبت به حکم صادره در پرونده موکلش خبر داد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید