/ سی‌ویکمین کنفرانس وحدت اسلامی/

رویکرد انتقادی به غرب، راهِ حرکت به سمت تمدن اسلامی

«منطقه اسلامی ما تفاوت بسیاری از حیث فرهنگ با دیگر مناطق دنیا دارد که اگر به آن توجه نکنیم، بازگشت ما به ذات اسلامی‌مان با مشکل روبرو خواهد شد.»

به گزارش ایسنا، در سومین روز برگزاری سی‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران، نشست اتحادیه جهانی زنان مسلمان با حضور بانوان فعال در عرصه تقریب برگزار شد.

در ابتدای این نشست «قدیر جمال»، رئیس اتحادیه جهانی زنان مسلمان با بیان اینکه احیای تمدن به معنای این نیست که تمدن اسلامی قدیمی شده گفت: از مسائل اساسی که میان دانشمندان مطرح است، "مسئلۀ بازگشت به هویت خود" است، پس باید در این مسیر نقش خود را تعیین کنیم و باید خودمان را بروز کنیم تا به این تمدن بسیار عالی برسیم.

وی  اظهار کرد: اهل فکر باید نقد شدیدی نسبت به تمدن غربی داشته باشند. بازگشت به خود منجر به بازگشت به فطرت اسلامی می‌شود و برای اثبات خود، کافی است مانند بزرگان‌مان از شرق و غرب جدا شده و مستقل باشیم.

وی بیان کرد: منطقه اسلامی ما تفاوت بسیاری از حیث فرهنگ با دیگر مناطق دنیا دارد که اگر به آن توجه نکنیم، بازگشت ما به ذات اسلامی‌مان با مشکل روبرو خواهد شد.

پاسخگویی به شبهات علیه زنان ازسوی اندیشمندان اسلامی

«طوبی کرمانی» (نایب رئیس کمیسیون) در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: یکی از مسائلی که به ما انگیزه می‌دهد این است که توانستیم در کشورهای اسلامی و غیراسلامی میلاد حضرت زهرا (س) را روز زن و روز خانواده تعیین کنیم. 

وی گفت: هر سال به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) حدود ۲۶ برنامه در کشورهای مختلف برگزار می‌شود که همه به درخواست مردم خود آن کشورهاست. کشورها و شهرهایی مانند عراق، سوریه ساحل عاج، کشمیر، هندوستان، انگلستان، کویت، بحرین و افغانستان از جمله این کشورها هستند.

«کرمانی» در ادامه گفت: اتحادیه بانوان مسلمان در کشورهایی مانند عراق و کویت نمایندگی دارد و تونس هم درخواست ایجاد نمایندگی را از ما دارد.

وی همچنین به  برخی از برنامه‌هایی که توسط این اتحادیه اجرا شده است اشاره کرد و گفت: کنگره‌ای در دانشگاه الزهرا (س) و شب شعر فاطمی و کارگاه آموزشی "زن و خانواده در اسلام و جوامع اسلامی" در لبنان  از جمله این برنامه‌ها بوده است.

مشاور دبیرکل مجمع تقریب در امور بانوان با تأکید بر پاسخگویی نسبت به شبهاتی که علیه بانوان مطرح است، گفت: امیدواریم در فرصت نزدیک، همه شبهاتی که در جامعه بین‌المللی علیه زن و خانواده در اسلام وجود دارد با اجماع نظری شیعه و سنی پاسخ داده شود.

وی افزود: مسئله دیگر، بررسی هویت زن از نگاه هنر است که همایش آن در ایران برگزار شد و قصد داریم در دیگر کشورهای دیگر نیز آن را برگزار کرده و از بانوان هنرمند اسلامی تقدیر کنیم. همچنین در تلاشیم که نمایشگاه و کارگاه مد اسلامی را اسفندماه در اهواز برگزار کنیم. 

خانواده‌ی صالح، معیار تعیین زندگیِ سعادتمندانه

دکتر عفت شریعتی، رئیس امور بانوان مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اینکه امروز از سوی دشمن توطئه‌های زیادی برای از بین بردن نهاد خانواده صورت می‌گیرد، گفت: معیار تعیین کننده برای زندگی سعادتمندانه،  خانواده صالح است.  نباید خانواده را دست کم گرفت و اگر امروز ما تحقق وحدت در جهان اسلام را پیگیری می‌کنیم، این کار ارتباط مستقیم با بنیان خانواده دارد که برای این کار نقشه تعیین کنندۀ زن بر کسی پوشیده نیست.

وی در ادامه افزود: باید تحکیم خانواده را از اهداف این اجلاس قرار دهیم تا وحدت محقق شود و امیدواریم بتوانیم با رهنمودهای قرآن و سنت و عترت پیامبر (ص) این مهم را به انجام برسانیم.

شریعتی گفت: همه ما یک روح واحد هستیم که باید برای تحقق یک زندگی سعادتمندانه از قرآن و سنت و عترت مدد بگیریم.

زنان، تربیت کننده افراد صالح در جامعه

در ادامه کمیسیون، حجت‌الاسلام سعید نعمانی با اشاره به نقش مهم زنان در تاریخ اظهار کرد: زنان همیشه موضع اصلی را در سرنوشت بشریت داشته‌اند. تنها مرد نیست که خلیفه خداوند است، بلکه زن نیز چنین مقامی دارد.

وی در ادامه افزود: انبیا از خداوند ذریه مؤمن درخواست می‌کردند، زیرا فرزندِ مؤمن نورچشم و موجب افتخار است. در قرآن کریم خداوند وعده داده است که مؤمنین را ائمه قرار دهد که در همۀ این موارد نقش زن اساسی و تعیین کننده است.

حجت الاسلام نعمانی گفت: شمایید که می‌توانید مردان و جامعه را تشویق کنید تا به پیش روند.

ضرورت توجه به رسانه برای جلوگیری از حربه‌های دشمنان

«طاهره اللواتی» از عمان با ارائه مقاله‌ای تحت موضوع "رسانه وحدت اسلامی" گفت: باید نقش رسانه را در تصمیم گیری‌های سیاسی بررسی کنیم، زیرا این نقش بسیار تعیین کننده است. برای مثال صدای آمریکای عربی و cnn میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند و bbc نیز با 30 زبان فعالیت می‌کند و ۲۱ هزار کارمند دارد. اینها در دنیا تأثیر بسزایی دارند تا آنجا که یکی از رؤسای جمهور قدیمی آمریکا گفت رسانۀ بدون دولت را بر دولت بی‌رسانه ترجیح می‌دهم!

وی با اشاره به جذب زیاد جوانان برای عضویت در داعش از طریق رسانه‌ها گفت: امروز رسانه تا خوابگاه‌های جوانان ما هم نفود کرده است، پس اگر این رسانه در خدمت استکبار باشد چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد؟

وی بیان کرد: مشکل بزرگ ما سکوت یا ضعف رسانه‌های بزرگ درباره فجایع دنیای اسلام مانند مسئلۀ یمن، سوریه و عراق و ‌غیره است، اما تنها ایران است که در این موضوع به دنیای اسلام کمک می‌کند.

تحقق تمدن اسلامی باید براساس عدالت اجتماعی باشد

در ادامه نشست، «منال فنجان» از عراق در بیان مباحث مقاله خود گفت: تمدن بر اساس عدالت اجتماعی به وجود می‌آید و این تمدن و عدالت اجتماعی از بخش‌های مختلف جامعه مانند آموزش به وجود می‌آید. این تمدن تا زمانی که قابل اجرا باشد برای همه کاربرد دارد.

وی افزود: امت اسلامی نیازمند تجدیدنظر در مباحث خطابۀ اسلامی است، ما دراندیشه اسلامی مشکلی نداریم و این اندیشه کامل است، اما باید کاملاً به صورت امری مشخص استفاده شود. 

«فنجان» در بیان ضرورت جامعۀ عدالت محور گفت: اگر انسان بخواهد خلیفه الهی باشد، همواره باید اصلاح شود و برای این امر باید یک جامعۀ عدالت‌محور ایجاد کنیم. ما اکنون می‌بینیم که در جهانِ اسلام گروه‌های از هم پاشیده هستیم، به دلیل اینکه اندیشه‌های افراطی باعث شده که همۀ گروه‌های مسلمین اعتمادی به همدیگر نداشته باشند.

وی  گفت: در تمدن اسلامی باید یک جامعۀ عادلانه‌ای داشته باشیم که همۀ افراد آن جامعه احساس امنیت و آرامش کنند.

آمریکا فهمیده قوت ما، مرجعیت دینی ما است

آیت الله اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بعد از صحبت‌های میهمانان در بررسی مباحث مطرح شده در نشست گفت: باید بدانیم که مقصود از نظر فقهی چیست؛ مرجعیت باید برای چه کسی باشد، زیرا فقیه است که می‌تواند روش درستی در درک و فهم متن در پیش گیرد.

وی با بیان این که مشکل گروه‌هایی مثل داعش نفهمیدن متون است و این عدم وجود فقه در میان آنهاست، گفت: باید مراقب باشیم آنهایی که اسلام و فقه را نمی‌شناسند وارد این مسئله نشوند. این مسئولیت حوزه است و حوزۀ قم بررسی‌های بسیاری کرده است.

آیت الله اراکی  تاکید کرد: کسانی که خواستار تجدیدنظر شده‌اندریال متون اصولی فقها را نخوانده‌اند. آمریکا فهمیده است که قوت ما مرجعیت دینی ما است و برای همین است که می‌خواهد آن را از ما بگیرد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید