دبیرکل شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد:

امروز آینده دانشجو در کشور برای کسی مهم نیست!

دبیرکل شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امروز آینده دانشجویان اصلا در کشور اهمیتی ندارد و تنها  درآمدزایی از طریق جذب دانشجو در دانشگاه‌ها در اولویت قرار گرفته است.

جواد بنی حسن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه شوراهای صنفی دانشجویان کشور رفتن فضای دانشگاه به سمت پولی‌سازی را اصلی‌ترین مشکل امروز دانشگاه و دانشجویان کشور می‌دانند، اظهار کرد: امروز نگاه‌ها به فضای دانشگاه اقتصادی شده و درآمدزایی اولویت آن محسوب می‌شود و به بهانه‌های مختلفی سعی می‌شود از دانشگاه‌ها پول گرفته شود که به دنبال آن آموزش رایگان به حاشیه می‌رود که مهمترین عامل این مشکلات را باید عدم استقلال دانشگاه‌ها دانست.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید به سمت مستقل شدن حرکت کنند و اختیارات بیشتری به آن‌ها داده شود که این الگو در بسیاری از کشورهای برجسته دنیا نیز دیده می‌شود که دخالت‌های عوامل بیرونی در دانشگاه به حداقل ممکن می‌رسد و اصلی‌ترین حامی استقلال دانشگاه‌ها دولت محسوب می‌شود.

دبیر کل شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه متاسفانه تربیت دانشجویان براساس  نیاز کشور صورت نمی‌گیرد، عنوان کرد: ما نیازسنجی از وضعیت بازار کار در کشور نکرده‌ایم که براساس آن دانشجو جذب کنیم تا در نهایت فارغ‌التحصیلان  به اشتغال دست یابند؛ درواقع می‌توان گفت امروز آینده دانشجویان اصلا در کشور مهم نیست و تنها  تلاش می‌شود که در دانشگاه‌های آزاد، علمی کاربردی و غیرانتفاعی دانشجوی بیشتری جذب شود و درآمدزایی از دانشگاه در اولویت است.

بنی‌حسن عنوان کرد: دانشگاه‌های کشور یکدست نیستند و رویکردهای آنان با دانشگاه‌های کوچکتر در شهرستان‌ها، غیرانتفاعی و آزاد اسلامی متفاوت است؛ برخی از دانشگاه های دولتی سعی می‌کنند ارائه خدمات را به دانشجویان افزایش دهند، اما متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی کشور آن‌ها نیز ناچارند به سمت درآمدزایی بیشتر از طریق جذب دانشجو حرکت کنند.

وی گفت:  تقریبا در تمام دانشگاه‌های برتر دنیا سیستم جذب چه برای اساتید و چه دانشجویان بر عهده خود دانشگاه است و سیستم مرکزی تنها جنبه نظارتی را بر عهده دارند، یعنی آنقدر دانشگاه را دارای معنای نخبگی می‌دانند که به آن اجازه می دهند که برای خود طرح و برنامه ارائه دهد، اما در ایران چنین چیزی دیده نمی‌شود و بسیاری از اختیاراتی که در گذشته در برعهده وزارت علوم بود، امروز از آن گرفته شده که این مساله به دانشگاه‌ها آسیب می‌رساند.

دبیر کل شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در پایان خاطرنشان کرد: هدف دانشگاه تربیت نیروی انسانی توانمند و با اخلاق است، اما حال باید پرسید که امروز از  دانشگاه‌های ما نسبت به 40 سال گذشته چه میزان فارغ التحصیل توانمند و با اخلاق خارج شده است که پاسخ به این سوال نشان می‌دهد وضعیت کشور ما نامطلوب است.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید