مدیر کل خط و سازه های فنی راه آهن خبر داد

برخی محورها از حدود ۵۰ سال پیش نیاز به بازسازی دارند

مدیرکل خط و سازه‌های فنی راه آهن از پایش دائم نقاط سانحه خیز خطوط برای پیشگیری از زمین لغزش و رانش خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید محمد موسوی با اشاره به این که بیش از ۸۰ سال از احداث راه آهن سراسری ایران در مسیر بندر امام تا بندر ترکمن میگذرد و طی این مدت سالانه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر و در سالهای اخیر با مشارکت بخش خصوصی سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر خط آهن جدید در کشور احداث شده است اظهار داشت: برخی محورها از حدود ۵۰ سال پیش نیاز به بازسازی دارند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط موجود در نگهداری خطوط ریلی اولویت با کدام بخش فعالیتها از قفل نوسازی پلها، روسازی و زیرسازی خطوط است گفت: اولویت ما براساس ظرفیت محورهاست و نمی توانیم در نوسازی یک محور مثلا به پل ها توجه کنیم و از تونل ها غفلت کنیم بلکه به رفع همه مسائل و مشکلات اهتمام داریم. خطوط پرتردد راه آهن مثل محور تهران - مشهد با توجه به حجم بسیار بالای مسافر لازم است در تمام سال خدمت رسانی کند و طبعا امکان مسدود کردن  محور را نداریم. این مساله در برخی محورها که از جنبه باربری مهم هستند هم وجود دارد چون اساسا عمده درآمد راه آهن از این بخش است.

موسوی درباره رویکرد راه آهن در مواجهه با مخاطرات طبیعی از قبیل رانش زمین و ریزش سنگ گفت: نگاه ما به این قبیل پدیده ها عمدتا از جنبه پیشگیری است البته پدیده ای مثل زلزله قاعدتا قابل پیشگیری نیست. خوشبختانه زلزله اخیر کرمان زیان مالی برای راه آهن نداشت.

وی خاطر نشان کرد قصد داریم نقاط سانحه خیز را مانیتوریگ کنیم که اگر در ابنیه ای مثل پل ها ریزش داشتیم قبل از ورود قطار متوجه شویم.

وی در خصوص جایگاه شرکتهای دانش بنیان و استفاده از روشهای نوین صنعتی و عمرانی ریلی در برنامه های راه آهن گفت: چه در بحث تعمیر و نگهداری خطوط و ابنیه و چه در نوسازی از روشهای جدید استفاده می کنیم که در این ارتباط پیشنهاد های خوبی از برخی  دانشگاهها و شرکت های دانش بنیان دریافت کرده ایم که برخی از آنها اجرایی شده است.

سعی ما استفاده حداکثری از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و دانش بومی است. موسوی با اشاره به سیاست تمرکز زدایی در راه آهن جمهوری اسلامی گفت: عمده فعالیت ها حتی انعقاد قراردهدهای تعمیر و نگهداری تحت اختیار نواحی است و معاونت برنامه ریزی و بودجه صرفا نقش نظارتی دارد. در این ارتباط برخی ادارات کل مثل تهران و خراسان از بالاترین سطح اختیارات برخوردارند ولی در مناطق جدیدالتاسیس مثل اداره کل قم طبعا مدتی طول می کشد تا ساز و کارهایی لازم تدوین شود.

مدیر کل خط و سازه ها ی فنی راه آهن جمهوری اسلامی در ادامه با بیان اینکه در دولت یازدهم نگاه بسیار ویژه ای به راه آهن شده که در دولت دوازدهم نیز تداوم خواهد داشت اظهار داشت: سالی ۱۸، ۱۹ هزار کشته در جاده ها در شان کشور نیست و همچنان که مقام معظم رهبری نیز توصیه کرده اند باید توجه ویژه ای به حمل و نقل ریلی صورت گیرد. در این ارتباط توسعه راه آهن حومه ای و ایجاد ایستگاه های TOD را برای اولین بار در دستور کار قرار داده ایم و درصددیم که دو تونل دسترسی به خط ۳ مترو احداث کنیم و دنبال احداث ایستگاه های تبادلی با مترو هستیم و در مجموع نگاه مان کاملا ریلی است.

موسوی خاطر نشان کرد در دولت یازدهم و دوازدهم حرکت بسیار خوبی در زمینه توسعه خطوط ریلی آغاز شده که بعد از دوره احداث ۱۷۰۰ کیلومتر خط ریلی در دهه ۱۳۱۰ شمسی دومین حرکت بزرگ در تاریخ راه آهن کشور است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید