دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد؛

حذف کنکور؛ راه نجات آموزش عالی

  • تاریخ انتشار : 1396/9/20 ساعت : 12:52 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : آموزش
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بلاشک راه حل نجات آموزش و پرورش و آموزش عالی، حذف کنکور است.

به گزارش ایسنا، دکتر مخبر دزفولی در نشست خبری که امروز (سه شنبه) به مناسبت سی و سومین سالگرد تشکیل این شورا برگزار شد، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تغییر برگزاری شیوه کنکور، اظهار کرد: در حال حاضر کنکور به یک معضل تبدیل شده است و به قول معروف مصداق آن مثلی است که کسی نام فرزندش را رستم انتخاب کرد و بعد به همین خاطر جرات نمی‌کرد او را صدا بزند. کنکور برای این طراحی شد که دانش آموزان بتوانند از آموزش و پرورش به حوزه تخصصی آموزش عالی وارد شوند، اما روشی که برای این ورود انتخاب کرده‌ایم، مخرب استعدادهای افراد است و منجر به سرکوب شدن استعدادها و توانمندی‌های دانش آموزان می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی دانش آموزان از دوره دبستان با فکر اینکه در آینده رقابت سختی به نام کنکور برای ورود به دانشگاه در پیش روی آنهاست تحصیل می‌کنند، عملا فرصتی برای یادگیری پیدا نمی‌کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین گرفتاری‌های شورا که مانع اجرای سند تحول می‌شود، وجود کنکور است و باید شجاع مردی پیدا شود که شر کنکور را از سر نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش کشور کم کند، اما تا جایگزینی برای کنکور نداشته باشیم نباید آن را حذف کنیم، البته در آموزش و پرورش طرح‌هایی جهت جایگزین شدن کنکور در حال بررسی است که بنای آن ارزیابی دانش آموزان در طول دوران تحصیل جهت ورود به دانشگاه است. تا بعد از آن دانشگاه‌ها توانمندی‌های دانش آموزان در رشته‌های مختلف را لحاظ کرده و طبق آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

مخبر در ادامه تاکید کرد: هم اکنون که تب رشته‌های پزشکی بسیار داغ است و نزدیک به 30 درصد داوطلبان کنکور را دانش‌آموزان رشته‌ تجربی تشکیل داده‌اند، به همین میزان دانش آموز در رشته‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای وجود دارد که نشان دهنده این است که هنوز اقبال به رشته‌های مهارتی وجود دارد و باید برای تشویق دانش آموزان به تحصیل در این رشته‌ها تبلیغات بیشتری صورت گیرد.

وی در خصوص وضعیت رشته‌های مشترکی همچون روانشناسی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزرا پیشنهاد کردند که کمیته‌ای از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تصمیم‌گیری در این مورد تشکیل شود، اما هنوز در صحن شورای عالی پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای جهت رسیدگی به وضعیت رشته‌های مشترک بین این دو وزارت مطرح نشده است.

ادامه دارد


نظر خود را ثبت کنید