بقای بافت تاریخی یزد در خطر تغییر کارکردها است

  • تاریخ انتشار : 1396/9/20 ساعت : 14:44 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : یزد
عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه یزد، با اشاره به این‌که بافت تاریخی دفاتر بیشماری است که باید مورد بررسی قرار گیرد،گفت: جنبه‌های پنهان سرمایه‌های واقعی بافت شهر یزد باید شناسایی و معرفی شوند.

به گزارش ایسنا، «حسین نورمحمدزاد» در نشست مشترک کارشناسان کارگروه شهرسازی پایگاه میراث جهانی با اعضای هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه یزد، با اشاره به این‌که بافت تاریخی یزد تمامأ اسناد ارائه شده نیست، اظهار کرد: بافت تاریخی یزد دفاتر بیشماری است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان این‌که نباید روند پیشرفت بافت در چهارچوب ثبت شده متوقف شود، گفت: در بسیاری از موارد شناخت کاملی از بافت تاریخی نداریم و لازم است که ناگفته‌های بافت بیان شود.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه یزد، افزود: اگر بافت تاریخی را به منزله طرح‌هایی درنظر بگیریم، متوجه می شویم آنچه که بافت تاریخی یزد را بافت کرده مجموعه حرف و احادیثی است که در آن طرح‌ها دمیده شده است.

وی در ادامه به طبقه‌بندی‌های بافت تاریخی اشاره کرد و  گفت: اگر بخواهیم از ثبت بافت تاریخی یک طبقه‌بندی ارایه دهیم ، ثبت روشن و ثبت پنهان داریم.

نورمحمدزاد، آنچه که تاکنون از بافت تاریخی یزد به ثبت رسیده را در گروه ثبت روشن دانست و بیان کرد: ثبت پنهان یعنی آنچه که در بافت وجود دارد ولی عرضه نشده است.

این مقام مسئول، با تاکید بر لزوم کشف،‌تعریف و عرضه جنبه‌های پنهان بافت تاریخی، اظهار کرد: جنبه پنهان سرمایه‌های واقعی بافت شهر یزد است که کم توجهی و بی توجهی موجب نابودی آن‌ها می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی، با اشاره به اهمیت تغییر بعد کارکردها در بافت تاریخی شهر خاطرنشان کرد: کارکردها در بافت تاریخی در حال تغییر هستند که این تغییر بسیار مخاطره‌آمیز بوده و در صورت ادامه روند آن شاهد از بین رفتن بافت تاریخی یزد و شکل گیری بافت دیگری خواهیم بود.

این مقام مسئول در پایان گفت: بافت تاریخی یزد ظرفیتی پایان‌ناپذیر است که تنها با همکاری و مشارکت مسئولین و مردم یزد می‌توان به بهترین نحو از آن بهره‌برداری کرد.


انتهای پیام

نظر خود را ثبت کنید