یک مسئول:

حمایت از صنایع‌دستی زمینه کاهش مهاجرت روستائیان را به وجود می‌آورد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قائن اظهار کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر شهرستان قائنات یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر و ماندگاری آنان توجه و حمایت از صنایع دستی است، چرا که نیازی به آب ندارد.

‌شاهرخ عباسی‌ در گفت‌وگو با ایسنا‌، گفت: صنایع دستی شناسنامه اصالت‌های فرهنگی هر شهرستان است و از این جهت حمایت از صنایع‌دستی قائن برای ما بسیار حائز اهمیت است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قائن اظهار کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر شهرستان قائنات یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر و ماندگاری آنان توجه و حمایت از صنایع دستی است، چرا که نیازی به آب نداشته و از لحاظ زیست محیطی نیز مضر نیست‌.

عباسی ادامه داد: برای حمایت از صنایع دستی چهار مؤلفه احیاء، آموزش، تولید و فروش و بازیابی وجود دارد که اداره میراث فرهنگی نیز در این چارچوب قدم برمی‌دارد‌.

وی افزود: از آنجایی که برخی از رشته‌های صنایع دستی شهرستان قائن منسوخ شده است، تلاش ما بر احیاء این دسته از صنایع دستی چون پخل‌بافی و قارت‌بافی بوده که این مهم از طریق آموزش به افراد متقاضی پی‌گیری می‌شود‌.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قائن گفت: در نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان‌جنوبی نیز با هدف معرفی و نمایش صنایع دستی قائن، هنرمندان شهرستان با 10 غرفه حضور پیدا کردند‌.

عباسی اظهارکرد: علاوه بر معرفی صنایع‌دستی، در نمایشگاه هنرمندان با یکدیگر آشنا شده و از تجارب یکدیگر بهره‌مند می‌شوند‌.

وی با اشاره به اینکه حاجیم بافی، رنگ‌ریزی سنتی، پلاس‌بافی، آهنگریزی سنتی، سفال، سرامیک و ماشته بافی از جمله صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی است، یادآور شد: در نمایشگاه صنایع دستی برخی از محصولات صنایع دستی به  صورت زنده تولید می‌شود تا مردم با سختی‌های کار یک هنرمند آشنا شوند.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید