نتایج نظرسنجی نشان داد:

جامعه به شدت دوقطبی و نارضایتی گسترده از رهبران در سرزمین‌های اشغالی

با توجه به اینکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اتهامات متعدد فساد روبروست، روند صلح در بن‌بست است و دولت تل‌آویو هدف انتقادات قرار دارد، بر کسی پوشیده نیست که این رژیم عمیقا دچار تفرقه و دو قطبی شده است اما نتایج نظرسنجی جدیدی عمق این فاجعه را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "شاخص دموکراسی" سالانه اسرائیل نشان می‌دهد ۴۵ درصد یا به عبارتی کمتر از نیمی از اسرائیلی‌ها معتقدند که سیستم دموکراتیک آن با خطری جدی مواجه است. اما نظرسنجی مذکور احساسات بسیار متفاوتی میان بخش‌های مختلف جامعه اسرائیل ارئه داد.

 تنها ۲۳ درصد از جناح راستگرای یهود و رای‌دهندگان مذهبی که اصلی‌ترین حامیان دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هستند، نگرانند که دموکراسی اسرائیل در خطر است. در همین حال نتایج نظرسنجی میان رای‌دهندگان جناح چپگرای یهود نشان می‌دهد ۷۲ درصد از این بابت نگرانند. این آمار در میان شهروندان عرب اسرائیل بالاتر رفته و به ۶۵ درصد می‌رسد.

دولت نتانیاهو که ۲۰۱۵ روی کار آمد، تحت سلطه احزاب مذهبی و ناسیونالیست است که بسیاری از آنها خط مشی تندی را علیه منتقدان دولت در پیش گرفته‌اند. به عنوان مثال وزیر فرهنگ او برای قطع بودجه تئاترهای منتقد دولت و یا آنهایی که برای شهرک‌نشینان کرانه باختری برنامه اجرا نمی‌کنند، اقدام کرده است. در ماه‌های اخیر، نتانیاهو و حامیانش با حمله به رسانه‌های اسرائیل، سیستم قضایی، ماموران اجرای قانون و حمله به سایر کسانی که به اعتقاد او برای عزلش تلاش می‌کنند، وارد عمل شدند.

براساس نظرسنجی سه‌شنبه، حدود سه‌چهارم رای‌دهندگان جناح راست یهودی معتقدند که "قوه‌قضاییه، رسانه و چهره‌های آکادمیک چپگرا در توانایی حاکمیت جناح راست منتخب مداخله می‌کنند. از سوی دیگر، ۷۹ درصد از یهودیان سکولار معتقدند "جمعیت مذهبی به تدریج در حال کنترل" رژیم صهیونیستی هستند.

یوحنان پلسنر، رئیس اندیشکده "موسسه دموکراسی" اسرائیل گفت تل‌آویو با "اختلافات عقاید اساسی" میان عرب‌ها و یهودها و نه تنها فقط روی مسائل امنیتی دچار تفرقه شدید شده است. در میان جمعیت یهود اسرائیل،‌ اختلافات عمیقی وجود دارد که درباره تعادل مناسب میان ارزش‌های یهودی و دموکراتیک است.

این نظرسنجی از نارضایتی گسترده از سیاستمداران رژیم صهیونیستی حکایت داشت. طبق آن، ۶۸ درصد از تمام پاسخ‌دهندگان احساس می‌کنند که اعضای پارلمان به وظایفشان به درستی عمل نمی‌کنند. ۸۰ درصد هم معتقدند سیاستمداران بیشتر نگران منافع شخصی خود هستند تا وظایفشان.  

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید