85 درصد تحصیل‌کرده‌های هنرستانی جذب بازار کار می‌شوند

معاون دفتر آموزش‌های فنی ‌و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر 85 درصد تحصیل‌کرده‌های هنرستانی جذب بازار کار می‌شوند.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی کاظمی امروز در حاشیه گردهمایی مدیران هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کارشناس مسئولان مناطق استان زنجان، و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بر اساس سند تحول بنیادین دوره‌های نظام آموزشی به چهار دوره سه ساله تقسیم شده و دوره متوسطه نیز به دو دوره سه ساله که در هنرستان‌ها در این دوره‌ها آموزش تخصصی ارائه می‌شود، تقسیم شده است.

وی ادامه داد: در سال‌های قبل دوره آموزشی هنرستان‌ها دو ساله بود ولی با تغییراتی که در نظام آموزشی ایجاد شد این دوره به سه سال آموزش افزایش یافت و علاوه‌ بر تغییر ساختاری، آموزش هنرستان‌ها نیز تغییرات محتوایی و رویکردی از قبیل شایستگی‌محوری مبتنی بر نیاز بازار کار آن هم بر اساس آمار ارائه شده توسط مرکز آمار و نیاز مشاغل و صاحبان مشاغل داشته است.

وی افزود: با تغییر رویکرد 41 رشته جدید از جمله معماری داخلی، فتوگرافیک، تولید برنامه‌های تلویزیونی و ... که گاهی متقاضیان زیادی نیز دارد، تعریف شده است و باید توجه داشت که هدف از آموزش‌های فنیٰ آموزش تکنسین و کمک‌تکنسین است.

کاظمی با بیان اینکه دانش‌آموزان هنرستانی نسبت به دیگر دانش‌آموزان توانمند هستند، خاطرنشان کرد: همه آموزش‌های ارائه شده به دانش‌آموزان هنرستانی فنی نبوده، بلکه آنان شایستگی‌های غیرفنی که در دنیای کار به آن نیاز دارند، از جمله ارتباط با دیگران، مدیریت تولید و ... را نیز می‌آموزند.

معاون دفتر آموزش‌های فنی ‌و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش، کاهش حافظه‌محوری را مهم‌ترین رویکرد هنرستان‌ها دانست و یادآور شد: کتابی با عنوان کتاب همراه هنرجو در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد که آنان می‌توانند این کتاب را حتی در جلسه آزمون نیز با خود همراه داشته باشند و نیازی به حفظ همه فرمول‌ها و مفاهیم نیست، بلکه مهارت‌آموزی در اولویت بالاتر است و هنرجو باید شایستگی‌های دانش، مهارت و نگرش را داشته باشد تا بتواند در امتحان‌ها قبول شود.

وی تصریح کرد: هدف از این دروس و تغییر رویکرد، تربیت نیروی متخصص برای بازار کار است و این دانش‌آموزان می‌توانند تا مقطع دکترا به تحصیلات دانشگاهی ادامه دهند که البته با توجه به فرهنگ‌سازی‌هایی که انجام شده، نگاه دانش‌آموزان، اولیا و جامعه به این رشته بهبود یافته و حال شاهد نگرش مثبتی به این رشته‌ها در جامعه هستیم.

این مسئول با بیان اینکه بیش از 85 درصد تحصیل‌کرده‌های رشته‌های هنرستانی در بازار کار جذب می‌شوند، اظهار کرد: در گذشته استانداردی برای ارزشیابی وجود نداشت ولی در حال حاضر ارزشیابی بر اساس آنچه که در کتاب تعریف شده، انجام می‌شود و حداقل نمره قبولی برای همه دروس این دانش‌آموزان 12 است.

کاظمی گفت: رشته‌های هنرستانی در همه دنیا به خاطر تجهیزاتی که نیاز دارد، پرهزینه است و آموزش و پرورش به تنهایی توان تامین آن را ندارد که البته سال گذشته دولت بودجه 54 میلیارد تومانی را اختصاص داد که کارهای تخصیص و توزیع آن در بین استان‌ها تا یک ماه دیگر به پایان می‌رسد و وام 200 میلیارد تومانی نیز وجود دارد که ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها می‌توانند از آن نیز برای تامین تجهیزات استفاده کنند.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید