قائم‌مقام راه آهن جمهوری آذربایجان خبر داد

رایزنی با کشورهای اروپایی برای بهره‌مندی از راه آهن آستارا–آستارا

قائم‌مقام راه آهن جمهوری آذربایجان از رایزنی دست اندرکاران این کشور با کشورهای مختلف اروپایی برای بهره مندی از کریدور شمال – جنوب و خط آهن آستارا – آستارا خبر داد.

به گزارش ایسنا ، اقبال حسین‌اف، در نشست دو جانبه مسئولان راه آهن ایران و آذربایجان که در شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار شد، اظهار کرد: در این سه سال روابط ایران و آذربایجان بهبود یافته است و همکاری های بسیاری را داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه دوستی خوبی بین دست اندرکاران راه آهن دو کشور برقرار شده است ، ادامه داد: خط ریلی بین المللی آستارا - آستارا برای کشورهای ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: روسای جمهور این کشورها همواره بر توسعه روابط اقتصادی فی مابین تأکید دارند.

حسین اف خاطر نشان کرد: خط ریلی بین المللی آستارا - آستارا نیز در این رابطه به مناسبات اقتصادی این سه کشور رونق خاصی می دهد.

وی تصریح کرد: در یک سال و نیم گذشته با بسیاری از شرکت ها در کشورهای اروپایی اکراین ، گرجستان ، بلاروس ، ایرلند ، روسیه ، آلمان ، استونی و سایر کشورها که از حمل و نقل ریلی استفاده می کنند ، مذاکره شده است تا از این کریدور بهره مند شوند.

قائم مقام راه آهن جمهوری آذربایجان اضافه کرد: از خط ریلی پرسود آستارا – آستارا ، در هر ماه به شکل متوسط بیش از ۸۰۰ هزار تن کالا از بندر عباس به آستارای ایران و از این مرز به خارج از کشور منتقل می شود.

وی تصریح کرد: کارهای بهره برداری از این خط آهن با سرعت در حال پیشرفت است و امیدواریم در زمان مقرر، طی چند هفته آینده نیز شاهد بهره برداری آزمایشی از این پروژه باشیم.

اقبال حسین اف در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه در ترانزیت کالا رقابت سختی در دنیا وجود دارد، گفت: هر روزی که می‌گذرد و پروژه افتتاح نمی شود ، ضرر آن عاید دو کشور ایران و آذربایجان می شود.

اکبر شیرین ، مدیر پروژه خط ریلی بین المللی آستارا - آستارا نیز در این نشست تصریح کرد: همکاری مدیران دستگاه های اجرایی استان گیلان و مسئولان بلند پایه شهرستان مرزی بندر آستارا در اجرا و تکمیل پروژه ریلی آستارا - آستارا قابل تقدیر است.

وی افزود: در مواردی شاهد سنگ اندازی ها ، کاغذ بازی ها و مانع تراشی های ریز در برخی از ادارات هستیم که متأسفانه مانع پیشرفت کار این پروژه ریلی شده است. 

شیرین خاطر نشان کرد: خط ریلی راه آهن آستارا - آستارا نقش مهمی در توسعه روابط اقتصادی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان و کشورهای منطقه ایفا می کند و کلیه موانع آن باید در راستای بهره برداری سریع رفع شود.

وی حمایت سازمان ها و دستگاه های مختلف اجرایی و ذیربط را از اولویت های مهم این پروژه برشمرد و گفت: راه آهن بین المللی آستارا - آستارا در خدمت دوستی بین دو ملت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان خواهد بود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید