معرفی برترین های گردشگری در دورهمی ناصرخسرو

علمی که ثروت می آورد

دومین جشنواره ملی ناصر خسرو همزمان با پنجمین سالگرد تاسیس دانشکده علوم گردشگری درحالی برگزار شد که فعالان گردشگری از مغفول ماندن حلقه نیروی انسانی تحصیلکرده در صنعت گردشگری سخن گفتند و مسؤولان دولتی هم ابراز امیدواری کردند که نیروی انسانی کارآمد، آن ها را در حل موانع، یاری کند.

به گزارش ایسنا، جشنواره ناصر خسرو را دانشجویان گردشگری با لباس های محلی از سراسر ایران، موسیقی و رقص بومی خراسان شمالی و با تشریفاتی تا حدی شبیه هتل ها در دانشگاه علم و فرهنگ مدیریت کردند تا تئوری ها را در مقابل دیدگان سیاستگذاران و مجریان گردشگری به اجرا بگذارند تا شاید در بکارگیری نیروی انسانی در این صنعت تجدیدنظری رخ دهد.

انگیزه اصلی این جشنواره معرفی برترین های علمی گردشگری بود که قرار بود با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شود، اما معاون میراث فرهنگی این سازمان به نمایندگی از وی در این مراسم حاضر شد و اعلام کرد که علی اصغر مونسان به دلیل حضور در جلسه دیگری امکان شرکت در این جشنواره نداشت.

در رقابت نفسگیر گردشگری دنیا از غافله عقب نمانیم

محمد حسن طالبیان سپس متنی که از سوی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فرستاده بود را خواند که در بخشی از آن آمده بود: «جای بسی خوشحالی است که چنین رویدادی با هدف معرفی استادان و دانشجویان و صاحبان ایده‌های برتر گردشگری و معرفی مکتوبات و پژوهش‌های برتر این حوزه ایجاد شده است تا موضوع گردشگری را فراتر از یک موضوع اقتصادی به‌عنوان یک شاخه از دانش و یک عرصه علمی ببینیم که رشد و توسعه آن نیازمند تلاش و تکاپوی معرفتی دانشگاهیان و پژوهشگران است.

هرچند تاریخچه گردشگری و سیاحت در سرزمین‌های دیگر را می‌توان به گذشته‌های دور نسبت داد و اثر ارزشمند ناصر خسرو نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد، اما واژه توریست یا جهان‌گرد اصطلاحی مربوط به قرن نوزدهم است و هم چنین تثبیت گردشگری به‌عنوان یک صنعت رسمی موضوعی قرن بیستمی است. در واقع می‌توان گفت نیمه دوم قرن بیستم بستر شکل‌گیری و توسعه گردشگری است و طی دو دهه گذشته شاهد انقلابی در عرصه گردشگری بوده‌ایم.

استفاده از ظرفیت‌های فراوان گردشگری کشور نیازمند نیروهای آموزش‌دیده، متخصص و برخوردار از دانش روز در این حوزه است تا بتوانیم در رقابت نفس‌گیر توریسم جهانی از غافله عقب نمانیم. در واقع در عصری که همه چیز با دانش و اطلاعات پیوند خورده است تنها در سایه توان علمی و ایده‌پردازی و با بهره‌گیری درست از دانش و اطلاعات روز می‌توان ظرفیت‌ها را بالفعل کرد، وگرنه حضور میلیون‌ها جوان جویای کار اما فاقد دانش و مهارت هیچ گرهی از مشکلات کشور باز نمی‌کند.

از آنجایی که رسالت شما عزیزان پیوندی ناگسستنی با دانش و پژوهش دارد، هدفمند شدن تحقیقات و پژوهش‌های شما متناسب با محتوای مورد نیاز عرصه گردشگری، کمک شایانی در شناسایی چالش‌های این حوزه خواهد کرد و هم‌چنین ارائه ایده‌های مفید و کاربردی شما، در رفع مشکلات و موانع و ایجاد پویایی بیشتر در برنامه‌ریزی‌های سازمانی ما و همین طور در بهبود فعالیت‌های تشکل‌ها و مؤسسات فعال در حوزه گردشگری مؤثر خواهد بود.

معتقدم اولین گام در این زمینه آسیب‌شناسی وضعیت موجود برای شناسایی مشکلات و موانع و تلاش برای رفع آن‌هاست. دومین گام، ترسیم فرایندی مناسب برای کاربردی شدن تحقیقات دانشجویان و استادان این حوزه و جذب ایده‌ها و طرح‌های مفید دانش‌پژوهان و کارآفرینان برای اجرا در بخش‌های مختلف و سومین گام، ترسیم سازوکاری تسهیل‌کننده برای حضور فارغ‌التحصیلان مستعد و توانمند در تمامی حوزه‌های مورد نیاز بازار کار گردشگری است.

همان گونه که رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهور محترم بارها بر نقش گردشگری در ایجاد اشتغال و توسعه کشور تأکید کرده‌اند، ما نیز با اعتقاد و باور عمیق به این موضوع که توسعه گردشگری یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه پایدار کشور است، تمام ظرفیت خود را در تعامل با کسانی که نقش و سهمی در این حوزه دارند، برای رفع چالش‌های گردشگری به کار خواهیم گرفت.

در این زمینه بی‌شک ارتقای علمی و سطح دانش گردشگری، کارآفرینی و اشتغال‌زایی آسان و ارزان، اجرای استانداردها برای شکل‌گیری شهرهای گردشگری و توزیع عادلانه لوازم و سرمایه‌های مورد نیاز توسعه گردشگری در تمام مناطق کشور در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های این حوزه لحاظ خواهد شد.»

بی نظمی های ترافیکی گردشگران را فراری می دهد

در ادامه سردار محمدرضا مهماندار ـ رییس پلیس راهور تهران بزرگ ـ به نقش امنیت در گردشگری اشاره کرد و افزود: در دنیا نهمین علت مرگ، حوادث رانندگی است، ولی در کشور ما بعد از بیماری های قلبی عروقی و در جایگاه دوم قرار دارد که نشاندهنده وضع نامطلوب ایران در رانندگی است، علاوه بر این در نظم ترافیکی هم وضعیت مناسبی نداریم.
وی اضافه کرد: این درحالی است که یکی از شاخص های مورد بررسی گردشگران دنیا برای انتخاب مقصد سفر، وضعیت ترافیکی است. وقتی گردشگر به کشور ما وارد می شود، نخستین موضوعی که نظرش را جلب می کند وضعیت ترافیکی و رانندگی است. شاید یکی از هشدارهای جدی سایت های وزارت خارجه هر کشوری هم درباره میزان حوادث رانندگی باشد که گاهی عامل بازدارنده ای محسوب می شود.

او سپس راهکاری در این مورد پیشنهاد کرد: چاره ای نداریم برای بهبود اوضاع خودمان پیشگام شویم، چون اگر هزاران قسم هم بخوریم که کشوری با این سابقه تمدنی داریم وقتی رفتار ترافیکی ما را ببینند حرف مان را باور نمی کنند، پس بهتر است از خودمان شروع کنیم و مبلغ نظم در ترافیک باشیم.

مهماندار بیان کرد: همه چیز با پلیس حل نمی شود، پلیس آخرین خاکریزر است و باید حداقل ها را حل کند، حداکثرها با آموزش و فرهنگ حل می شود.

فارغ التحصیلان گردشگری در هتل ها نیستند!

جمشید حمزه زاده ـ رییس جامعه هتلداران ایران ـ هم در این جشنواره علمی گردشگری که به همت دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شده بود، به نقطه ضعف صنعت گردشگری ایران در آموزش و نیروی انسانی، اشاره و اظهار کرد: هم اکنون 75 هزار نفر در صنعت هتلداری کشور فعالند که بیشتر آن ها تحصیلات پایینی دارند، و بیش از 90 درصد افراد تحصیلکرده نیز دانشی غیرمرتبط با صنعت گردشگری و هتلداری هستند، برای همین رضایت مشتریان و اهداف مدنظر در هتلداری، حاصل نمی شود.

وی گفت: هتلداری در ایران به شدت نیازمند افراد تحصیلکرده است، ولی متاسفانه فارغ التحصیلان گردشگری به مشاغل دیگری، حذب می شوند. این موضوع باید آسیب شناسی شود که چرا بخش خصوصی و تاسیسات از تحصیلکرده های گردشگری استفاده نمی کنند، از سوی دیگر در برنامه های آموزشی نیز باید توجه جدی به برنامه های صنعتی شود، چرا که در حال حاضر برنامه های درسی منطبق با نیاز واقعی این صنعت نیست و همین شکاف، مشکلاتی را پدید آورده است. هرچند دانشگاه هایی مثل علم و فرهنگ اقدامات خوبی در این راستا انجام داده اند، اما آن کارها زمانی به نتیجه می رسد که تعامل بین دانشگاه و تاسیسات گردشگری برقرار شود.

او ضعف جانمایی و سرمایه گذاری هتل ها را ناشی از این خلاء ها دانست و افزود: تا کنون هیچ مطالعات نیازسنجی در زمینه احداث هتل نشده است، همین موضوع صنعت هتلداری را به شدت آسیب پذیر کرده است. مثلا مشهد 200 هتل دارد و 200 هتل دیگر نیز درحال ساخت است، درحالیکه ضریب اشغال هتل های این شهر به 40 درصد رسیده و این روند نزولی همچنان ادامه دارد. وقتی شهری مثل مشهد چنین شرایطی دارد، ساخت هتل جدید دیگر توجیه اقتصادی پیدا نمی کند.

وی بر ضرورت انجام مطالعات علمی و پژوهش در گردشگری و لزوم برقراری تعامل میان بخش خصوصی و موسسات علمی، تاکید کرد و خطاب به مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تا چه زمان باید چوب رفتارهای سلیقه ای را بخوریم. اگر به این مسائل اهمیت ندهیم صنعت گردشگری در آینده نزدیک با چالش جدی روبرو خواهد شد.
آینده کشور از آنِ گردشگری است
 
اما محمدحسین ایمانی خوشخو ـ رییس دانشگاه علم و فرهنگ و رییس انجمن علمی گردشگری ایران ـ به وضعیت علمی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: نخستین فارغ التحصیلان دکترای گردشگری از این دانشگاه بودند که اکنون در محیط های آموزشی مشغول فعالیتند. رشته های مختلفی مانند گردشگری مذهبی و اوقات فراغت را در حوزه گردشگری تدوین کردیم و در آموزش عالی کشور به تصویب رسید.

وی همچنین اظهار کرد: انجمن علمی گردشگری ایران با حضور یک هزار محقق، ثابت کرد که گردشگری یک علم است، یک علم مجزا و مستقل، درعین اینکه باهمه علوم ارتباط تنگاتنگی دارد.

رییس انجمن علمی گردشگری ایران با اشاره به سابقه حضورش در صنعت گردشگری از سال 1383 تا کنون، افزود: با همین تجربه تأکید می کنم که آینده کشور از آنِ گردشگری خواهد بود، کشوری که منابع دست نخورده زیادی در بخش گردشگری دارد و حضور نیروی انسانی متخصص، می تواند نویدبخش آینده درخشان در این صنعت باشد. تعامل و همکاری میان سازمان ها، نهادهای دولتی و خصوصی و دانشگاه ها، نیز می تواند رونق صنعت گردشگری را به دنبال داشته باشد.

منوچهر جهانیان ـ رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ ـ هم با یادآورری این که نخستین دوره جشنواره ملی ناصرخسرو دو سال قبل (94) در 5 حوزه ی علم گردشگری، موسیقی و مستند، کارآفرینی گردشگری، رسانه های گردشگری، ایده های نو و خلاقانه در حوزه گردشگری برگزار شد، افزود: در دومین دوره این جشنواره دو سالانه، با تنوع آثار ارسالی، از لحاظ کمی و کیفی مواجه شدیم و شاهد رشد 126 درصدی در تعداد مقالات بودیم. 137 اثر در 5 بخش اصلی به جشنواره ارسال شد که فراوانی آثار تقریبا از تمامی استان های کشور بود.

وی سپس به میزان تحصیلات شرکت کنندگان در جشنواره امسال، اشاره کرد و گفت: 35 درصد دکترای تخصصی، 43 درصد کارشناسی ارشد و 19 درصد کارشناسی بود. این مسأله نشان می دهد که نگاه به مقوله گردشگری، علم محور است و یکی از مقوله های تأثیرگذار در گردشگری، بحث آموزش و نگاه علمی به آن است.

جهانیان با اشاره به پنجمین سالگرد تأسیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ نیز اظهار کرد: این دانشکده یکی از قطب های گردشگری کشور محسوب می شود که سال گذشته اولین فارغ التحصیل دکترای گردشگری از این دانشکده بود. قطعا یکی از طرح های ما در ارائه خدمات، بحث زیرساخت های آموزشی است که باید به آن توجه کنیم تا بتوانیم از فارغ التحصیلان رشته های گردشگری در بخش های مختلف دولتی و غیردولتی استفاده کنیم. این مسأله می تواند در رونق کسب و کارهای گردشگری تأثیرگذار باشد.

عیسی امیدوار، به عنوان نخستین گردشگر ایرانی که به همراه برادرش به 5 قاره و همچنین قطب جنوب و شمال سفر کرده است، در این مراسم که از وی نیز تقدیر شد، گفت: امیدوارم گردشگری، پایه ای برای جهانگردی باشد. فکر می کنم همه افراد جامعه باید چه از لحاظ فکری و چه از لحاظ مادی، در زمینه توسعه رشته گردشگری همکاری داشته باشند. افرادی که در رشته گردشگری تحصیل می کنند، می توانند پیام آور صلح و دوستی در کشور باشند.

برترین های علمی گردشگری

در ادامه از برترین های علمی گردشگری به این ترتیب تقدیر شدند؛
علم گردشگری؛
عبدالرضا رکن الدین افتخاری ـ استاد دانشگاه تربیت مدرس ـ، محمدحسین ایمانی خوشخو ـ رییس دانشگاه علم و فرهنگ ـ محسن مصلحی ـ مدیر پیشین اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، ناصر امینیان.
کتاب و مقاله های قابل تقدیر؛
محسن یوسفی، جعفر کریمی، اصغر مولایی.
موسیقی و مستند؛
لیلا عبدی خجسته، هما اعرابی، مرضیه ابراهیمی، سامان صالحیان، ایرج میلانی، حامد مطرانلویی (قابل تقدیر).

کارآفرینی گردشگری؛
صادق کاظمیان به خاطر اقامتگاه بوم گردی رادکان ـ، اسحاق حمایتی در گردشگری روستایی، بهادر جعفری و راضیه جعفری به عنوان کارآفرینان جوان گردشگری، عباس پیرمرادیان به خاطر تربیت و آموزش خلاقانه راهنمایان گردشگری.
رسانه های گردشگری؛
رادیو جوان برای معرفی مناطق کمتر شناخته شده
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران  (ISTTA)
ایده های نو و خلاقانه در حوزه گردشگری؛
پروانه پرچکانی - موسسه بین المللی توسعه پایدار گردشگری علم و فرهنگ ـ و سهند عقدایی - شرکت خدمات مسافرتی، طبیعت گردی و کوهنوردی اسپیلت البرز ـ.
محمدجواد نوروزی دانشجوی مدیریت هتلداری نیز در این مراسم به خاطر اختراع تله کابین هوشمند که در مسابقه ایده ها و نوآوری های صنعت هتلداری در کره جنوبی به دریافت دئ مدال طلا موفق شده بود، تقدیر شد.
منوچهر جهانیان ـ رییس دانشکده علمی گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ ـ همچنین اعلام کرد که سومین دور کنفرانس بین المللی گردشگری معنویت که مبدع آن نیز این دانشگاه بود، قرار است در شهر تبریز به واسطه انتخاب آن به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 برگزار شود.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید